Monday, July 17, 2017

Filem “Nyai Ahmad Dahlan” Ditayang Serentak Seluruh Pawagam Indonesia..



HALAMAN HIBURAN


Nyai Ahmad Dahlan (Siti Walidah) selama ini dikenali lebih sebagai isteri Kyai Ahmad Dahlan. Nyai Ahmad Dahlan ternyata sudah memulakan berfikir tentang kiprah perempuan sejak muda.

Nyai Dahlan memilih mengajar masyarakat dengan karya nyata. Ia membuka asrama dan sekolah-sekolah puteri dan mengadakan kursus-kursus pelajaran Islam dan pemberantasan buta huruf bagi kaum perempuan. Selain itu, ia juga mendirikan rumah-rumah miskin dan anak yatim perempuan serta menerbitkan majalah bagi kaum wanita.

Beliau bersama suaminya KH.Ahmad Dahlan dan para sahabat mendirikan 'Aisyiyah pada tahun 1917 sebagai organisasi perempuan Muhammadiyah dengan Ibu Siti Bariyah sebagai ketua pertama.

Beliau juga telah merintis PAUD (Fröbel) pada tahun 1919. Murid angkatan pertama Froebel Kindergarten 'Aisyiyah, yang kemudian dikenal dengan TK' Aisyiyah Bustanul Athfal (TK ABA), dirintis oleh Nyai Ahmad Dahlan tahun 1919. Sampai saat ini jumlah Amal Usaha 'Aisyiyah bidang pendidikan total 23.772 sekolah (TK / SD / SMP / SMA / PT).

Bagi yang rindu Film "Sang Pencerah", filem ini boleh mengubati rasa kangen kisah perjuangan dua sejoli "Ahmad Dahlan dan Siti Walidah"

Ayo menonton di pawagam Indonesia yang dimainkan serentak mulai tarikh 24 Ogos 2017.

Jangan lupa ajak keluarga dan rakan menonton filemnya

Untuk update info sila:

* Like Fanspage *: www.facebook.com/NyaiAhmadDahlanTheMovie

* Follow Instagram *: www.instagram.com/nyaiahmaddahlanmovie

#NyaiAhmadDahlanTheMovie

Sila share ya !! 

(IH)

Video:


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails