Tuesday, May 23, 2017

Kaya Minyak Rakyat Kurang Barang Asas, 200,000 Demontrasi.



AFP - PENUNJUK perasaan anti-Maduro membanjiri sebuah lebuh raya di timur Caracas kelmarin.


CARACAS – Lebih 200,000 penunjuk perasaan keluar ke jalan-jalan raya di Venezuela kelmarin, hari ke-50 konfrontasi dengan Presiden tidak popular, Nicolas Maduro.
Polis menembak gas pemedih mata terhadap penunjuk perasaan di Caracas. Warga kota raya itu kini dihimpit masalah kekurangan barangan asas termasuk makanan.
Pihak pembangkang pula me­nyalahkan Maduro berhubung kegawatan ekonomi yang dihadapi Ve­nezuela, negara kaya dengan sumber minyak.
Penunjuk perasaan menuntut pilihan raya awal bagi menggantikan Maduro yang mengambil alih kuasa daripada mendiang Hugo Chavez.
Tunjuk perasaan di Venezuela te­lah berlarutan selama tujuh minggu dan mengorbankan 47 orang.
Di Caracas, kira-kira 160,000 orang berarak menuju ke bangunan Kementerian Dalam Negeri di pusat bandar, kata jurucakap pakatan pembangkang, Edinson Ferrer.
Polis menembak gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka,­ manakala penunjuk perasaan bertindak balas dengan membaling batu dan bom api.
Pihak berkuasa berkata, sekurang-kurangnya 46 orang cedera di da­erah Chacao, timur Caracas termasuk seorang wanita yang dilanggar sebuah kenderaan.
Dalam perkembangan berkaitan, rusuhan berlaku sepanjang hari di beberapa kawasan di pinggir kota raya itu.
Di bandar San Cristobal, negeri Tachira pula, dianggarkan 40,000 penunjuk perasaan keluar ke jalan-jalan raya. Maduro telah mengerah­kan 2,600 askar untuk mematahkan keganasan jalanan dan kecurian yang berleluasa di bandar itu awal minggu lalu.
Penunjuk perasaan menyalahkan Maduro berhubung kekurangan makanan, ubat dan barangan asas se­perti sabun dan tisu tandas. Mereka menuduh beliau menggunakan taktik kotor untuk mengelakkan pilihan raya awal diadakan.
“Hari ini (kelmarin) masuk 50 hari tunjuk perasaan berlaku. Saya di sini (Caracas) bersama dua anak saya. Saya gagal mendapatkan makanan,” kata ahli perniagaan wanita berumur 24 tahun, Mariangel.
Bilangan penduduk yang keluar menunjuk perasaan kelmarin menghampiri perhimpunan terbesar menentang Maduro pada 19 April lalu.
Demonstrasi rakyat Venezuela sepanjang tempoh tersebut kerap bertukar ganas dengan menyebabkan 47 orang terbunuh, manakala 2,200 lagi ditahan polis. 
Lapor AFP, semoga Malaysia tak jadi begitu, walau bunga-bunganya sudah ada. (IH)


Lihat: Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails