Wednesday, March 09, 2016

Syarat Jadi Polis Di Aceh, Mesti Hafal Quran.


ADA yang menarik dari tanah serambi mekkah, Aceh, saat membuka pendaftaran ahli baru untuk diletakkan di jawatan polis setempat, yakni keutamaan penerimaan bagi pendaftar yang hafal Al Quran alias hafiz.

Langkah ini tentu sangat selaras dengan penetapan Aceh sebagai dearah istimewa berjuluk Kota Serambi Makkah yang mensyariatkan ajaran islam dalam kehidupan sehari-hari dan pemerintahannya. Masya Allah.

Kenyataan keutamaan penerimaan bagi pendaftar yang hafal Al Quran di Polda Aceh disampaikan oleh Kabag Sumda Polres Aceh Timur, Kompol Dedi Kusrianto saat melakukan sosialisasi ke sekolah tingkat SMU / sederajat tentang penerimaan calon Bintara Polri tahun 2016, Khamis lalu.

"Siswa-siswi yang mau mendaftarkan diri untuk menjadi polis apabila ada pelajar-siswi yang hafiz Al-Quran sekurang-kurangnya dua juz, Kapolda akan memberikan keutamaan tersendiri" Ujar Kompol Dedi.

Walaupun hafal Al-Qur'an, Kompol Dedi tetap menegaskan bahawa syarat-syarat yang mendasar, seperti tinggi badan sekurang-kurangnya, untuk lelaki 165 cm dan untuk wanita 158 cm.

Untuk menjangka hal-hal yang dikhuatiri masyarakat pada umumnya, tentang proses daftar masuk Polri, Dedi mendedahkan bahawa apabila ada orang yang menjanjikan dengan ganjaran atau berupa wang agar supaya diterima sebagai anggota Polri, itu jelas penipuan. 

Jika mendapatkan orang yang seperti itu jangan hiraukan, kalau perlu laporkan kepada pihak polis. (IH/Sp)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Malaysia, tak teringin ke begini?

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

1 comment:

Anonymous said...

NEGERI KELANTAN DI BAWAH KERAJAAN ISLAM PAS PUN TAK MAMPU BUAT MCM DI ACHEH..

LEBIH 20 PAS THN PEGANG KELANTAN HABUK PUN TARAK..

HUDUD PAS DAH JADI HUDUDDUITT..

PAS PARTI PENJUAL AGAMA DAN PENGGADAI BINI..

PAS BUKAN ISLAM..ISLAM BUKAN PAS..

PARTI DAH BERUBAH JD PARTI AJARAN SESAT DIPIMPIN HADI ULAMAK JAHAT AKHIR ZAMAN.

KAH KAH KAH!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails