Saturday, March 12, 2016

Bedak Talkum Punca Sakit Barah? Ini Penjelasan KKM


PENGGUNA

PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil maklum laporan media antarabangsa dan tempatan baru-baru ini serta kenyataan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) pada 10 Mac 2016 tentang isu bedak talkum dikaitkan dengan kejadian barah.


Bedak talkum diperbuat daripada talkum yang juga dikenali sebagai hydrated magnesium silicate yang wujud secara semulajadi.
Talkum boleh dikelaskan kepada gred industri dan gred kosmetik/farmaseutikal. Talkum gred kosmetik/farmaseutikal lazimnya lebih tulen dan tidak mengandungi asbestos (bahan yang dipercayai boleh menyebabkan kanser).
Talkum digunakan di dalam sesuatu sediaan kosmetik kerana mempunyai ciri-ciri seperti menyerap kelembapan, agen pelincir, agen penyejuk dan agen pembawa bahan pewangi.
Talkum tidak disenaraikan sebagai bahan larangan di dalam formulasi produk kosmetik. Ia digunakan secara meluas di dalam produk kosmetik di seluruh dunia termasuklah di negara-negara Eropah, Kanada, Amerika dan Asia. Sehingga kini, tiada sebarang kesan advers dilaporkan kepada Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) yang melibatkan isu keselamatan penggunaan bahan tersebut di dalam produk kosmetik.
Bahan 1,4-dioxane yang dinyatakan dalam salah satu artikel berkaitan sudah sedia ada merupakan bahan larangan dalam produk kosmetik.
Manakala, formaldehyde dibenarkan sehingga kepekatan 0.2% sebagai bahan pengawet di dalam bedak talkum. Di samping itu, terdapat juga satu prospective cohort study daripada Women’s Health Initiative (WHI), yang mendapati tiada kaitan di antara penggunaan talkum kosmetik dan risiko kanser ovari.
Bedak talkum bernotifikasi yang dipasarkan di Malaysia oleh syarikat Johnson & Johnson adalah seperti dalam Lampiran 1.
Hasil semakan pada pangkalan data kosmetik bernotifikasi Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) mendapati formulasi bedak talkum tersebut mematuhi keperluan yang ditetapkan di dalam Guidelines for Control of Cosmetic Products in Malaysia.
Penilaian secara berterusan akan dilakukan oleh KKM terhadap aspek keselamatan, kualiti dan kesahihan tuntutan sesuatu produk kosmetik yang dipasarkan.
Sebarang maklumat terkini yang berkaitan dengan isu-isu keselamatan sesuatu produk akan dinilai dan pihak KKM akan mengambil tindakan regulatori yang sewajarnya jika diperlukan.
KKM juga akan terus prihatin dengan mana-mana kajian semasa yang dikeluarkan dan memantau keadaan dengan teliti untuk sebarang perkembangan terbaru.
Pengguna dinasihatkan untuk menghubungi BPFK di talian 0378835533/5534 atau emel kepada kosmetik@bpfk.gov.my sekiranya terdapat sebarang pertanyaan atau keraguan berhubung perkara ini.
Pengguna juga boleh menyemak status notifikasi produk-produk tersebut melalui laman web rasmi BPFK di http://portal.bpfk.gov.my/.

2 comments:

melaju7010@gmail.com said...

Malaysia ni apa tak boleh.....derma 2.6bilion pun tuang president OK...setakat bedak...kecil punya hal lah.

melaju7010@gmail.com said...

Malaysia ni apa tak boleh.....derma 2.6bilion pun tuang president OK...setakat bedak...kecil punya hal lah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails