Saturday, March 12, 2016

Kisah Kayuh Basikal Jual Nasi Lemak Di Australia. Jom Ambil Pengajaran..


JOM KREATIF
Kayuh Basikal Jual Nasi Lemak Di Australia Demi Meneruskan Kehidupan

Setiap insan ada onak duri yang harus di tempuh demi meneruskan kelangsungan hidup. Yang penting, jangan pernah berputus asa. Bak kata pepatah, susah dahulu, senang kemudian. 

Untuk terus  mendapatkan kehidupan yang senang itu susah, melainkan anda sudah ditakdirkan berada dala


m keluarga yang kaya dimana tidak perlu bersusah payah mencari wang, maka hargailah dan gunakanlah sebaik-baik mungkin rezeki yang diberi. Tidak semua orang bernasib baik seperti itu. Malah, mereka harus bersusah payah , perlu melakukan pengorbanan demi mencari sesuap nasi.

Satu kisah inspirasi yang dikongsi oleh seorang pengguna media sosial, Izzat Roslan dimana saudara ini merupakan seorang perantau yang sedang menetap di Australia. Tidak bersendirian, pemuda ini juga sudah mempunyai seorang isteri yang sedang menuntut PhD jurusan perakaunan di salah sebuah Universiti di Australia. 

Namun, kehidupan di negara orang tidak mudah seperti yang kita fikirkan. Sebagai insan yang bergelar suami, semestinya diri ingin mencari yang terbaik buat si isteri. Jadi, perlulah berusaha dengan lebih gigih sikit. 

Apa yang dilakukan oleh pemuda ini, beliau mencari sumber pendapatan dengan cara menjual nasi lemak dan menghantar pesanan pelanggan dari rumah ke rumah dengan mengayuh basikal. Kenapa basikal? Bukan untuk memudahkan urusan, tetapi saudara ini tidak mampu untuk memiliki kereta.




Orang tanya saya, apa kerja saya? (Mentang2 duk ostrolia kan) Saya cakap, inilah kerja saya... Saya hantar nasi lemak dari rumah ke rumah, ada yang dekat dan ada yang jauh macam dalam gambar ni. Dan cara saya hantar nasi lemak ni semua hanyalah dengan basikal sebab tak mampu pun nak beli kereta. 

Alhamdulillah, ada seorang isteri yang sangat faham dan tinggi pergantungannya kepada Allah, seorang isteri yang solehah sentiasa beri semangat dan bangga dengan kerja saya walaupun rezeki ni on & off. Ada order, ada lah.. 

Sebelum ni memang ada kerja proper tapi disebabkan kemalangan yang menimpa, saya terpaksa berhenti dan sampai sekarang belum fully recover.

Do I regret life?
Do I regret getting married?

Well, absolutely not.

Inilah part and parcel of getting married pada umur yang awal. Your responsibility will increase. Dlu duduk satu rmh 4-5 orang, byr sewa kongsi 4-5 orang. Sekarang ni berdua je. But Alhamdulillah, we started off with the right intention for the sake of Allah, and yes, He did helped us along the way. Rezeki datang pada masanya. 

I'm a very happy person, who have a very simple life alongside my solehah wife.

But to be honest, as a human being, we do wish for the best of this dunya.

Then, zaujati pesan, "takpe, nanti kat syurga nanti kita boleh enjoy macam-macam benda. Kat sana tak payah dah penat-penat hantar nasi lemak..."

Well, it's a temporary life after all :)

#lifeasahousehusband 
#roadtobaitulmuslim

Saudara Izzat Roslan ada memuat naik gambar menceritakan kisah kehidupan beliau di laman Instagram. Kisah yang sangat memberi inspirasi kepada orang ramai ini mula viral di media sosial. 

Berdasarkan apa yang dicerita, sebelum bermulanya perniagaan nasi lemak ini, beliau pernah mempunyai pekerjaan yang bagus, namun disebabkan kejadian malang menimpanya, Izzat Roslan terpaksa berhenti untuk pulih sepenuhnya. Nak tahu kisah seterusnya? Mari kita sama-sama baca dan manfaatkan nilai-nilai moral menerusi kisah saudara ini.


Diangkat dari http://bloglist-malaysia.blogspot.my.
Sumber - facebook

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.


E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails