Thursday, February 11, 2016

Visit My Masjid Day. Program Tahunan Perkenalkan Islam Di UK.

Muslim UK Semarakkan “Visit My Masjid Day”

London: Lebih daripada 90 masjid di seluruh United Kingdom (UK) membuka pintu mereka pada hari Ahad (07/02) untuk setiap orang pada acara tahunan "Visit My Masjid Day".

Setiausaha Agung Dewan Muslim Inggeris, badan payung Muslim U.K. terbesar dan penganjur acara tersebut, berkata inisiatif ini bertujuan untuk mewujudkan pemahaman yang lebih baik mengenai Islam dengan mengundang semua orang ke pusat peradaban Islam, Masjid.

"Kami fikir ini akan sangat berguna dengan menikmati satu hari untuk melancong / berkunjung ke masjid atau sebanyak mungkin masjid yang ada di Inggeris boleh membuka pintu mereka untuk tetangga dan memberikan khabar baik tentang Islam dan kegiatan Islam di masjid," kata Dr Shuja Shafi.

"Dengan cara itu mereka akan mempunyai idea yang lebih baik dan mudah-mudahan kita akan mempunyai masyarakat yang padu yang lebih baik."

Seorang tokoh lintas agama juga menghadiri acara di Masjid Pusat London di mana sidang akhbar berlangsung.

Pastor Jeremy Taylor dari Gereja Paroki Wood St John berkata masalah timbul akibat dari tidak mengenal dengan baik antara satu sama lain dalam masyarakat: 

"Keindahan acara seperti ini adalah membuka dan mengalu-alukan orang, dalam cara yang sangat jelas.. Membantu untuk menggalakkan hubungan boleh menyebabkan /memberikan pemahaman yang lebih baik, "katanya.

Oliver Miller, seorang mahasiswa pengajian keamanan antarabangsa di University College London, mengatakan ia datang untuk ambil tahu tentang erti sebenarnya dari agama.

"Saya ingin mengetahui lebih banyak tentang apa mesej sejati Islam, kerana kita mendengar banyak tentang hal itu di media dan yang digambarkan dalam media itu sentiasa buruk, jadi saya ingin melihat apa erti sebenar Islam daripada orang Islam," lanjutnya.
Michelle Obama Kena Sensor semasa melawat Raja Abdullah. (Foto: Mirror)

Sebuah stesen televisyen Arab Saudi melakukan sensor imej terhadap Michelle Obama yang tidak mengenakan jilbab atau tudung, berdiri di samping suaminya Presiden AS Barack Obama ketika melawat Arab Saudi. 

Lawatan ke Masjid Day muncul selepas Presiden AS Barack Obama membayar kunjungan pertama, untuk masjid di negara itu, pada Rabu lalu.

Ada kira-kira 3 juta Muslim di Inggeris, yang mewakili hampir 5 peratus daripada penduduk. Dan khabar baiknya, populasi ini terus meningkat sepanjang tahun. Islam akan jaya di Eropah dan Eropah akan menjadi negara Islam. (IH/lasdipo)

1 comment:

Anonymous said...

Jom gi masjid !

" Hanyasanya yg memakmurkan masjid masjid Allah (swt) itulah yg beriman kpd Allah (swt) dan Hari Akhirat, mrk mendirikan solat dan menunaikan zakat, mrk tidak takut kecuali kpd Allah (swt), mk mudah mudahan mrk itulah yg akan menjadi org org yg mendapat petunjuk." 9:18.

Org org yg memakmurkan masjid dpt dua jaminan ;
1. Jaminan sbg org yg beriman dgn Allah swt dan Hari Akhirat,
2. Jaminan tergolong dlm golongan org org yg mendpt petunjuk.

Yg janji tu Tuhan pulak tu, rugi rugi siapa siapa yg tak rebut peluang ni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails