Thursday, February 11, 2016

Perlu Tahu Beza, Budaya Dan Ritual Agama -Kenyataan PAS S'gor.


SHAH ALAM - Pas perlukan satu garis panduan terperinci mengenai budaya dan agama masyarakat bukan Islam.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, garis panduan yang ada sekarang hanya polisi secara am.

“Perayaan kebudayaan boleh dan perayaan keagamaan tidak boleh. Pas jelas dalam hal ini. Untuk perayaan keagamaan, Dewan Himpunan Penyokong Pas akan mewakili Pas. Tetapi ia tidak semudah itu.
“Contohnya bagi Tahun Baharu Cina yang merupakan perayaan kebudayaan tetapi terdapat masyarakat Cina yang mengadakan upacara sembahyang khas. Upacara sembahyang sudah tentu Pas tidak boleh terlibat,” katanya.

Iskandar berkata, iktibar daripada isu ini adalah pimpinan dan ahli Pas perlu memahami budaya dan agama masyarakat bukan Islam.

“Kenal yang mana satu budaya dan yang mana satu agama. Kita hidup di dalam satu masyarakat dan sudah tentu kita perlu mengetahui tentang agama dan budaya jiran-jiran dan rakan-rakan kita,” katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Beliau mengulas mengenai tindakan Setiausaha Pas Selangor, Mohd Khairuddin Othman berpakaian dipercayai menyerupai dewa Cina, Dewa Cao Guo Jiu pada sambutan Tahun Baharu Cina bersama masyarakat Tionghua di Wangsa Permai, Kepong.

Iskandar berkata, beliau akan mengarahkan Dewan Ulama Pas Negeri Selangor dan Lajnah (Biro) Perpaduan Nasional Pas Selangor menghasilkan kajian dan garis panduan tersebut.

“Garis panduan ini penting bagi kami di Selangor kerana kami berinteraksi dengan masyarakat bukan Islam sepanjang masa.
“Mereka adalah jiran kami, rakan sekerja kami malah saudara-mara kami bagi yang berkahwin campur. Ia bukan semata-mata kerana keperluan politik,” katanya. (SH)

9 comments:

Anonymous said...

Walaunta mula jual hadis...

Anonymous said...

Kalau ORANG DIA macam-macam dalil dikeluarkan. Cuba yang pakai tu orang sebelah sini macam2 maki hamun keluar... ulamak akhir zaman... nasib ko lah Labu...

Anonymous said...

Pas buat semua boleh ...

Unknown said...

Pascai akan kembali ketakah lama selepas pru14. Pascai lupa daratan. Pascai yg ada sekarang menumpang tuah era remormasi

Anonymous said...

Salah sendiri, mikrofon jadi ‘mangsa’ luah perasaan


SEBAGAI pemimpin nombor satu dalam parti serpihan PAS, iaitu PAN yang dianggotai bekas pemimpin-pemimpin PAS yang kalah teruk dalam pemilihan parti, Pedang memahami apa yang dirasai oleh Mat Sabu.

Parti rasis dan cauvinis DAP yang menjadi rakan tidur sebantal PAN tidak mempercayai PAN untuk bertanding di kerusi yang diwakilinya. Akhirnya PAN terpaksa mengumumkan akan melawan PAS.

PKR pula secara tak langsung memperlekehkan kemampuan PAN menggantikan tempat PAS dalam pakatan (tiada) harapan bagi mencuri undi Melayu. Natijahnya, Rafizi mengumumkan akan memberi fokus kepada agenda Melayu yang tak pernah dilakukan pada pilihan raya sebelum ini kerana tahu, tanpa PAS mungkin kapal pembangkang tak mampu berlayar ke mana-mana. Bahkan mungkin ‘terlepas’ negeri Selangor.

Itulah masalah yang dihadapi oleh Mat Sabu yang dipendam sekian lama. Tambahan pula, kawan baiknya Anwar Ibrahim sudah tiada harapan untuk bebas sama-sama berjuang menentang UMNO.

Kalau begitu keadaannya, bagaimana Mat Sabu tak geram sehingga sanggup membaling mikrofon? Mujur tak terkena penonton. Sabar Bang Mat, sabar. Jalan ini masih jauh. PRU14 pun belum ada tarikh lagi.

Tengok, betapa teruknya imej dan persepsi yang melekat pada badan PAN menyebabkan rakan sendiri tidak menaruh kepercayaan. Apatah lagi rakyat.

Apa yang Mat Sabu perlu lakukan ketika ini ialah memastikan PAN betul-betul berperanan dalam pakatan sehingga dirasai oleh DAP dan PKR.

Tetapi untuk itu, kikislah imej buruk yang sedia terpalit pada PAN terlebih dahulu.

Pedang bermurah hati menyenaraikan imej dan persepsi buruk PAN sebagai rujukan Mat Sabu dan konco-konconya:

1. Macai DAP
2. Pejuang Syiah
3. Pejuang Islam liberal
4. Tiada agenda Islam dan Melayu
5. Antihudud
6. Tak mampu lawan PAS
7. Tak mampu lawan suara anti-Melayu dan anti-Islam
8. Dapat dana DAP
9. Tiada peranan dalam pakatan (tiada) harapan
10. Memusuhi ulama

Dan ada banyak lagi kalau nak disenaraikan satu persatu. Kalau Mat Sabu berjaya kikis masalah yang ada pada PAN terlebih dahulu, barulah Mat Sabu akan diberi ruang seluas-luasnya dalam pakatan. Jika tidak, mungkin lebih banyak mikrofon jadi ‘mangsa’ luahan perasaan akan datang.

KATA PEDANG: Mat Sabu memang suka kontroversi, taktiknya membaling mikrofon nampaknya berjaya mencuri perhatian umum termasuk Pedang.

Anonymous said...

MEMANG SAH DAPigs NI TAK SEDAR DIRI!!!

Heh! Nampak gayanya dendam kesumat puak - puak Chauvanist Ultra Kiasu Kafir Harbi DAPigs ni terhadap PAS masih lagi tak padam - padam. Bahkan ianya terus membara dalam hati mereka.

Habis semua benda yang dibuat oleh puak - puak PAS tu hanya menimbul kebencian dari kalangan puak - puak DAPigs tu. Walaupun apa yang diperkatakan itu adalah satu Kebenaran.

Tapi, itu pun puak - puak DAPigs tu nafikan dengan alasan - alasan Longkang bagi mencetus persepsi perkauman dikalangan rakyat. Realitinya, diorang yang lebih Rasis dari orang lain.

Misal contohnya dalam isu yang dibangkitkan oleh Hadi Awang baru - baru ni berhubung isu TPPA yang menyebut, DAPigs menyokong cadangan TPPA itu secara diam - diam kerana menguntungkan mereka.

Kata Hadi Awang, puak - puak Chauvanist Ultra Kiasu tu hanya bermain 'Wayang' depan orang ramai sedangkan hakikatnya perjanjian TPPA tu memenuhi agenda sulit subversif mereka.

Tambah Presiden PAS tu lagi, pandangan itu diberikan berdasarkan kepada hakikat bahawa ekonomi di Malaysia ini secara majoritinya dikuasai oleh kaum Cina, bangsa Majoriti dalam DAPigs.

Jadi, adakah fakta itu salah? Wajarkan DAPigs anggap ianya sebagai satu tindakan Rasis sekiranya kita menceritakan tentang kebenaran? Takkan se-JUMUD itu pemikiran puak - puak DAPigs ni?

Kita tengok apa yang berlaku di Pahang ni pun cukup la. Takde sorang pun pemimpin dikalangan puak - puak DAPigs tu yang bersuara mengenai isu perlombongan Bauksit di Kuantan.

Sebaliknya, mereka yang dulu pernah Menyalak dan Melolong nak bakar kilang Lynas tu pun dah hilang entah ke mana. Mana perginya Wong Tak, calon DAPigs di Bentong tu dulu?

Kenapa sekarang dia hanya berdiam diri? Adakah sebelum ini Si Wong Tak tu hanya menyalak macam Anjing Lapar hanya semata - mata kerana dia nak menjadi calon dalam Pilihan Raya je?

Terbukti, pemimpin DAPigs macam Si Wong Tak tu hanya sekadar MENIPU rakyat dengan menjaja diri dia sebagai "Hero" yang memperjuangkan isu rakyat. Walhal, dia hanya sekadar berjuang demi menjaga kepentingan Politik Peribadi dia sendiri je!

Anonymous said...

Orang Melayu beragama Islam menolak PAN kerana PAN adalah Talibarut DAP. DAP pula anti Islam

Bukti2 DAP Anti Islam

http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.and

Unknown said...

Sebab itulah PAS bijak berpolitik.. Walau apapun peluang yg dtg mesti disambar termasuklah tika era S46 dan reformasi.. Kalau semuanya nak harap org lain suap (macam PAN oleh DAP?) mungkin x ke mana lah PAS!!

Anonymous said...

Sebab itulah Pas ditolak majoriti rakyat Terengganu setiap pru. TG Nik Aziz pegang Kelantan lebih 20thn.

Tuang presideng Pas kaki ponteng bekas mb terengganu utk sepenggal jer. Menang pun masa reformasi DSAI.

Dah lebih 60thn satu undang2 Islam pun Pas tk buat. Sbb bijak sgt berpolitik ler tuu..

KAH KAH KAH!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails