Tuesday, October 27, 2015

Lagi Husam Bela Diri: Dedah Rasuah Balak K'tan?



Husam Musa menjawab Wan Mutalib Embong dan dedah rasuah dalam isu balak di Kelantan Husam Musa  

Saya bersyukur kerana kanda saya Datuk Wan Mutalib Embong selaku AJK Pas Pusat sudi berbicara (menerusi surat terbuka) dengan saya. Inilah yang saya tunggu-tunggu – tindak balas. Beliau berani meletakkan nama beliau dan bertanggungjawab terhadap apa yang ditulis. 

Pertama, surat beliau banyak bertanya. Menunjukkan bagi beliau banyak perkara belum jelas kedudukannya. Mengapa saya tidak menegur amalan kelulusan hutan simpan tebang habis untuk tujuan perladangan dengan jumlah yang semakin luas dari masa ke semasa sewaktu saya dalam kerajaan? 

Adakah saya tidak menegur selama ini? Saya berpendapat lebih baik untuk Datuk Wan bertanya kepada MB Kelantan sekarang, Datuk Ahmad Yakob atau anggota Dewan Harian PAS di masa lalu dan anggota Jawatankuasa Kuasa Kecil Perhutanan (JKKP) pada masa saya menjadi anggotanya, dan bukannya membuat pertanyaan terbuka seperti ini. 

Ketika seorang ADUN (sekarang telah dilantik menjadi Exco) hendak dilantik sebagai anggota tambahan JKPP, saya telah meminta Dewan Harian menentukan dasar pemberian hutan simpan kekal tebang habis ini untuk diguna pakai oleh anggota JKKP. 

Seingat saya, MB sekarang mempengerusikan mesyuarat tersebut. Beliau waktu itu adalah timbalan pesuruhjaya 1 dan Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz tidak hadir. Ia berlaku pada akhir 2012 atau sekitarnya. Tidak ada polisi diputuskan Bila YB yang menjadi anggota tambahan ini pertama kali menghadiri mesyuarat JKKP, seperti biasa saya sekali lagi berhujah dalam mesyuarat tersebut menolak cadangan kelulusan atas tajuk ini. Hujah saya tidak dibantah. 

Apa yang berlaku ialah anggota baru ini membacakan senarai syarikat untuk kelulusan. Saya memprotes secara dalaman dengan tidak lagi menghadiri mesyuarat JKKP sehingga DUN dibubarkan pada tahun 2013. Tiga atau empat mesyuarat selepas itu tidak lagi saya hadiri. Rekod mesyuarat berkenaan boleh disemak. 

Apa tujuannya? Kalau saya ikut serta, saya akan terperangkap sampai bila-bila dan tidak dapat bersuara. Sejak itu, kelulusan atas tajuk ini kian bertambah. Rekod-rekod boleh disemak dan Insya-Allah akan berbicara dengan sendirinya. 

Adakah sebelum itu saya tidak berbuat apa-apa? Saya telah melakukan apa yang terdaya dalam berbagai cara yang saya tidak bercadang memanjangkan pada peluang ini. Sebahagian darinya telah saya nyatakan dalam wawancara yang disiarkan Sinar Harian baru-bari ini. 

Kedua, adakah kerana pernah menjadi sebahagian dari sistem itu pada masa lalu, saya hilang kebebasan saya selama-lamanya untuk menegur sesuatu yang saya fikir buruk? Apatah lagi ia kian bertambah hari ke hari dengan kelulusan baru. 

Saya yakin itu bukan prinsip Dato Wan yang saya kenal. Prinsip itu hanya anutan Firaun. Firaun menggunakan dakwaan satu “kesalahan” yang dilakukan Nabi Musa pada masa lalu untuk menghalang Nabi bersuara. Hal ini diceritakan dalam Surah As-Syua'ra, ayat 19. 

Apa lagi, kelulusan tebang habis adalah sentiasa berkembang dengan jumlah keluasan yang semakin bertambah. Di manakah hadnya? Adakah adanya tambahan-tambahan kelulusan baru sekalipun, tiada teguran boleh dibuat sampai hutan Kelantan pupus sepenuhnya? 

Terbaru adalah seluas 4,500 hektar hutan simpan hanya untuk satu syarikat. Kini, giliran saya bertanya kepada Dato Wan selaku AJK PAS Pusat. 

  • 1. Apa dasar Pas terhadap alam sekitar? 
  • 2. Apa dasar Pas terhadap pemanasan global? 
  • 3. Apa dasar Pas terhadap pembalakan tebang habis? 
  • 4. Apa dasar Pas terhadap pemberian hutan bersekala besar tanpa tender
  • 5. Apa janji Pas dalam manifesto mengenai pemeliharaan alam? 
  • 6. Apa dasar Pas terhadap cara pembahagian kekayaan negara/negeri yang hanya melebihkan orang yang sama? 
  • 7. Adakah Dato Wan tahu berapa keluasan hutan simpan di Kelantan yang telah diluluskan? 
Adakah Dato Wan mengambil tahu korupsi di pelbagai peringkat yang melatari amalan ini? Saya tidak bercadang untuk menghuraikan soal korupsi ini di sini. Bukankah dulu Dato Wan atau pimpinan Pas membesar-besarkan masalah pengurusan atau penyelewengan balak oleh pimpinan Umno? 

Adakah kini bila PAS melakukannya kita harus berdiam diri? Adakah PAS Pusat pernah meminta taklimat oleh PAS Kelantan diberikan? Saya adalah anak Kelantan. Saya bertanggungjawab membantu menjaga kepentingan negeri tanah tumpah darah saya lebih dari pertimbangan yang lain. Lagi pun, apa yang ditegur mempunyai ruang diperbaiki. 

Sepanjang kritikan saya, saya lebih banyak menumpukan kepada keputusan-keputusan terkini kerajaan dengan tujuan di sana ada sanubari yang masih sudi mendengarnya. Sekalipun serangan untuk mengecam peribadi dilakukan ke atas saya kiri dan kanan, apakan daya. 

Insya-Allah, selagi hayat dikandung badan, saya dayung jua teguran ini, mudah-mudahan kita semua terselamat dari azab Allah dunia dan akhirat. 

DATUK HUSAM MUSA 
ADUN Salor dan bekas naib presiden PAS. 
Tulisannya ini bagi menjawab surat terbuka 
oleh Datuk Wan Mutalib 
yang disiarkan Harakah dalam edisi 13 – 16 Muharram. 
at 10/27/2015 03:13:00 PTG

Lihat Sebelum ini..

Husam Musa 
Siri 1: Husam Musa Beri Pandangan: Tunggakan SABK Hanya 1/...
Siri 2: Lagi Husam Bela Diri: Dedah Rasuah Balak K'tan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails