Monday, March 16, 2015

ISIS: Sebentar Tadi, 3 Remaja Britain 'Dari Turki' Disoalsiasat..

 Shamima Begum, Amira Abase, dan Kadiza Sultana terbang menuju Istanbul, Turki.
 

KL: BEBERAPA jam sebentar tadi, polis di London sedang menemuramah tiga remaja Britain yang ditangkap di Turki kerana disyaki akan pergi ke Syria untuk bergabung dengan kumpulan militan Islam.  

Ketiganya, -dua berusia 17 tahun dan seorang lain berusia 19 tahun- sudah dipulangkan ke Britain pada Sabtu (14/03) malam dan langsung ditangkap dengan tuduhan menyiapkan serangan pengganas. Dua remaja itu masuk ke Istanbul dan Barcelona, ​​Sepanyol, dengan tujuan diduga melintasi sempadan ke Syria namun ditangkap selepas polis Inggeris memberi tahu pihak berkuasa Turki. 

Sedangkan yang berusia 19 tahun berjaya dikesan oleh pegawai keamanan Turki. Kedua remaja dinyatakan hilang pada Jumaat minggu lalu dan Polis London, atau Scotland Yard, mendapatkan maklumat bahawa mereka bersama dengan orang ketiga. Shamima Begum, Amira abase, dan Kadiza Sultana terbang yang melalui Istanbul, Turki. 

"Pihak berkuasa memberi tahu pihak berkuasa Turki yang mampu memintas ketiganya dan mencegah mereka melakukan perjalanan ke Syria," jelas salah seorang jurucakap Scotland Yard. 

Bulan Februari tiga remaja murid sekolah di London juga terbang ke Turki dan diduga ingin menyertai dengan kumpulan militan yang menamakan diri Negara Islam atau ISIS di Syria. Shamima Begum dan Amira abase -keduanya berusia 15 tahun- dan Kadiza Sultana -berusia 16 tahun- terbang ke Istanbul dari Lapangan Terbang Gatwick dan hingga saat ini belum dapat dipastikan sama ada sudah melintas ke Syria atau belum.

Belakangan ini banyak warga dari luar negeri yang ingin menyertai dengan kumpulan militan di Syria dengan melewati Turki. Minggu lalu, pihak berkuasa Turki menangkap 16 warga Indonesia yang juga diduga akan menyeberang ke Syria untuk bergabung dengan ISIS walau Kementerian Luar Negara Indonesia belum boleh memastikan matlamat dan motif mereka. (IH/BBC)


Scotland Yard mengatakan ketiga remaja Britain dipulangkan Sabtu (14/03) malam.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails