Friday, March 20, 2015

Hudud: DAP, MCA, Gerakan, Terimalah Kenyataan! -Ng Kee Seng



SUDAH tiba masanya rakyat Malaysia menerima hakikat ini dan terus melangkah ke hadapan. Demikian tulis Ng Kee Seng seperti yang disiarkan di beberapa blog dan media sosial.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan membentang dan membahaskan pindaan enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993, diluluskan oleh 45 Adun yang semuanya beragama Islam dan itu hanyalah formaliti.

"Hakikatnya, undang-undang hudud negeri itu sudah diluluskan dua puluh tahun yang lalu. Kepada pihak yang selama ini menentang hasrat PAS melaksanakan hudud bagi orang Islam di Kelantan, bukankah ini masanya untuk menamatkannya dan melangkah ke hadapan?" Tulisnya.

"Terutama bagi DAP, MCA dan Gerakan. Meraka patut sudah menerima kenyataan bahawa selagi rang undang-undang itu tidak menyalahi peraturan, mereka perlu menerima keputusan majoriti. Bukankah itu demokrasi?

"Selama tiga dekad, DAP, MCA, MIC dan Gerakan sentiasa bersuara membantah atau menolak apa-apa langkah untuk melaksanakan hudud di Kelantan atau Malaysia. Apakah yang mereka capai setakat ini? Tiada apa-apa.

"Dan bagi Kelantan, ketiga-tiga parti politik bukan Melayu tidak memiliki seorang wakil pun di DUN. Jika majoriti umat Islam menyokong pelaksanaan hudud di Kelantan, itu adalah hak demokratik mereka. Bukankah begitu? Selain itu, apa yang DAP, MCA, Gerakan maksudkan tentang memperjuangkan hak beragama dan demokrasi?

"Bukankah orang Islam mempunyai hak untuk mengamalkan agama mereka? Maka, mengapa ada diskriminasi terhadap orang Islam? Sudah banyak yang diperkatakan DAP, MCA dan Gerakan tentang ketakutan terhadap hudud. Apa yang mereka takutkan? Hudud atau pelaksanaannya?

"Secara prinsip, orang bukan Islam tiada hak menafikan orang Islam yang mahukan hudud. Namun mereka berhak untuk menggesa agar mereka tidak tertakluk di bawah undang-undang itu melalui apa sahaja cara, jika ia dilaksanakan dan dikuatkuasakan." Tulisnya lagi.
Seranan beliau kepada DAP...

"Pemimpinnya perlu berfikir di luar kotak dan menerima hudud sebagai hak orang Islam. DAP sebaliknya patut menyokong PAS dan bekerjasama dengan mereka untuk merangka pelaksanannya, demi memastikan minoriti bukan Islam di Kelantan tidak tertakluk atau terkesan dengan undang-undang itu.

"Bukankah itu langkah yang positif bagi DAP di dalam Pakatan, atau sebuah kerajaan Pakatan? Atau DAP sebenarnya tidak yakin dapat memastikan Pakatan mampu melaksanakan dan mentadbir hudud hanya untuk orang Islam, dan mengecualikan orang bukan Islam?

"DAP telah mengancam kedudukan dan status PAS dalam Pakatan jika mereka meneruskan usaha melaksanakan hudud di Kelantan. Apakah kesan positif langkah itu kepada orang bukan Islam dan rakyat Malaysia secara umumnya? "

Menurutnya lagi, apa yang DAP lakukan hanyalah membangkitkan emosi politik dan memarakkan api agama dalam isu ini. Adakah DAP mahu memimpin rakyat Malaysia ke arah perkembangan sosial yang positif, atau cuma mahu kekal relevan di kalangan orang bukan Islam? Jangan dilupakan bahawa ciri utama yang paling penting dalam pindaan enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 ini adalah undang-undang hudud hanya dilaksanakan ke atas orang Islam. Itulah prinsipnya.

Kebimbangan yang dibangkitkan DAP dan pihak bukan Islam lain adalah tentang salah urus. Bukankah menjadi tugas DAP untuk memastikan Pakatan mampu menjadi pentadbir yang cekap dalam kerajaannya? Menurutnya..

Laman the Malaysian Insider memetik Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke sebagai berkata, parti itu akan mengkaji semula kedudukannya dalam Pakatan, berikutan langkah PAS Kelantan ini.

"Nampaknya lebih banyak ugutan daripada DAP, tanpa mengambil kira kepentingan rakyat Malaysia? Apakah faedah tindakan itu kepada minoriti di Kelantan?" Jelas Ng Kee Seng.

Weblog Ibnu Hasyim mengucapkan tahniah dan syabas kepada Ng Kee Seng, atas pemikiran yang terbuka dan hebat ke arah percambahan pembangunan pemikiran rakyar Malaysia!
(See more at: http://bm.theantdaily.com/Terkini/Hudud-Masa-untuk-rakyat-Malaysia-terima-kenyataan#sthash.pPsBpwxm.dpuf )
(IH)

1 comment:

opisboi said...

bayangkan pakatan rakyat menang pru 14 nanti agak2lah dap dan pkr nak sokong ke hudud?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails