Tuesday, May 13, 2014

Siswi Korban Culik Boko Haram Takut Ke Sekolah Lagi.


Siswi korban penculikan Boko Haram takut ke sekolah lagi
Demonstrar membawa sepanduk menyeru para siswi yang diculik Boko Haram dibebaskan . © AFP 

Sarah Lawan , 19 tahun , siswi korban penculikan kumpulan ekstrem bersenjata Boko Haram di Nigeria , semalam berkata peristiwa penculikan itu sangat menakutkan dan dia takut untuk kembali ke sekolah .

" Saya takut balik lagi ke sekolah , tapi saya tidak punya pilihan kerana perlu menyelesaikan ujian terakhir yang belum selesai , " kata dia seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Al Arabiya Ahad ( 11 / 5 ) .


Lebih dari 300 siswi diculik Boko Haram 14 April lalu di sekolah mereka di Chibok , negara Bahagian Borno . Sebahagian dari siswi itu boleh melarikan diri tetapi mereka terlalu takut akan ditembak oleh para penculik .


Lawan yang akhirnya berhasil lari menceritakan pengalamannya melalui wawancara dengan agensi berita The Associated Press via telefon dari rumahnya di Chibok .


" Saya sedih melihat rakan - rakan saya tidak berani lari bersama saya , " kata dia . " Sekarang saya selalu menangis tiap kali melewati rumah mereka dan melihat ibu bapa mereka menangis melihat saya . "


Polis mengatakan 53 siswi itu berhasil lari dari Boko Haram mengancam para siswi yang masih mereka tawan akan dijual atau dinikahi . (IH)


Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails