Monday, May 12, 2014

Pemisah Pro-Rusia Mengatakan Menang Referendum Di Ukraine.


Separatis pro-Rusia nyatakan menang referendum di Ukraina
Warga Ukraine mengikuti referendum di Donetsk kelmarin. ©Reuters

Kumpulan pemisah pro - Rusia semalam menyatakan kemenangan atas hasil referendum diumumkan  di Donetsk dan Luhansk , sebelah timur Ukraine . Bagi para pemimpin pemisah dan media Rusia hasil itu menunjukkan kegemilangan bermakna . Namun buat kerajaan Ukraine dan negara Barat referendum itu dinilai sebagai haram . 

Ketua suruhanjaya pengundian Roman Lyagin tadi malam mengatakan hampir 90 peratus suara di Donetsk memilih membentuk pemerintahan sendiri .

" Angkanya 89 peratus , " kata Lyagin , seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Guardian , Ahad ( 11 / 5 ) . Sepuluh peratus suara menolak dan satu peratus tidak sah . Jumlah pengundi mencapai 75 peratus .


Hasil referendum itu menimbulkan keraguan sebab pada kajian bulan lalu hanya 30 peratus warga Donetsk menyokong kemerdekaan dari Ukraine .


Referendum kelmarin diumumkan di tengah masih memanasnya situasi politik Ukraine . Tak ada pemerhati antarabangsa , tak ada senarai maklumat terkini , dan kertas suara juga hanya hasil foto salinan . Sejumlah pasukan bersenjata mengawal tempat - tempat pengundian . (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails