Friday, May 16, 2014

As-Sisi, Teruskan Projek AS/Israel Jadikan Mesir 'Taliban/Afghan Kedua'.

AL-SISI (kanan) diwawancara seorang wartawan agensi berita Reuters di Kaherah kelmarin.

Al-Sisi minta bantuan AS
KAHERAH - Bekas Ketua Tentera Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi yang dijangka akan menjadi Presiden negara ini meminta bantuan Amerika Syarikat (AS) untuk membantu memerangi keganasan yang dilakukan kumpulan-kumpulan militan Islam.

Menurut Al-Sisi, bantuan itu akan mengelakkan sebuah negara seperti Afghanistan yang berdepan masalah dengan pergerakan Taliban wujud di Asia Barat.

Beliau membuat kenyataan itu semasa diwawancara sebuah pertubuhan berita antarabangsa, Reuters kelmarin sebelum pilihan raya Presiden diadakan pada 26 dan 27 Mei ini. Namun, pengundian awal telah bermula di beberapa kedutaan Mesir di luar negara semalam.

Al-Sisi dijangka menang mudah kerana beliau hanya menerima tentangan daripada seorang calon berhaluan kiri, Hamdeen Sabahi. Jika memenangi pilihan raya Presiden, beliau akan menjadi Presiden terbaharu yang mempunyai latar belakang ketenteraan.

Pada 3 Julai tahun lalu, beliau mengetuai tentera untuk merampas kuasa ke atas Presiden Mohamed Morsi yang merupakan orang awam pertama dipilih menerusi pilihan raya untuk menjadi ketua negara.

Morsi kini ditahan dan didakwa melakukan pengintipan dan menyebabkan keganasan berlaku di Mesir. Menyentuh tentang Ikhwanul Muslimin, Al-Sisi menyatakan, pergerakan itu tidak lagi relevan di negara ini.

Menurutnya, keganasan yang dilakukan pergerakan itu ke atas penduduk Mesir menyebabkan ia tidak mendapat simpati dalam kalangan rakyat. Pergerakan itu juga dilabel sebagai pertubuhan penganas di Mesir. Al-Sisi juga menyatakan, situasi ekonomi di Mesir kini mengalami kesukaran sejak tiga tahun lalu.
"Lebih 50 peratus penduduk Mesir hidup dalam kemiskinan. Terdapat banyak pengangguran," katanya.

Menurutnya, demokrasi tidak akan berjaya melainkan terdapat kedudukan ekonomi yang kukuh dan menerusi sokongan kuat ke atas bidang pendidikan.

"Demokrasi bukan sahaja untuk mendidik golongan muda tetapi untuk mewujudkan suasana yang sesuai bagi membolehkan demokrasi berjalan dengan baik," kata- nya. - Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebenarnya bukan mohon bantuan, tetapi..
  • Al-Sisi melaksana tugas jadi barua AS/Israel berselindung di balik umpan 'membantu memerangi keganasan yang dilakukan kumpulan-kumpulan militan Islam'.
  • Menjadikan Mesir sebagai projek Afghanistan/Taliban kedua.
Malaysia berpihak di mana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails