Sunday, May 11, 2014

Utusan M'sia Mulai Sokong Hudud... ?


 
'Penentang hudud Brunei ibarat penceroboh'
Akhbar Mingguan Malaysia mendakwa laporan negatif media dan juga penentangan aktivis hak asasi ke atas pelaksanaan undang-undang hudud di negara Brunei merupakan satu pencerobohan asing ke atas sebuah negara Islam.

Tulisan pojok dalam akhbar tersebut menyampaikan rasa simpati kepada Sultan Brunei yang terus menjadi sasaran kritikan media antarabangsa susulan penguatkuasaan undang-undang itu.

Tulisan dalam ruangan 'Bisik-bisik Awang Selamat' itu turut mencemuh golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang didakwa paling kuat menentang pelaksanaan hukuman berkenaan.

“...(golongan LGBT itu) marah terhadap hukuman kepada peliwat serta lelaki berlagak menyerupai perempuan dan sebaliknya. Mereka mempunyai gerakan lobi yang berpengaruh selain dibantu 'tangan ghaib'.
“Awang melihatnya sebagai tindakan membuli sebuah negara kecil berdaulat dengan berselindung atas nama hak asasi dan kebebasan.
“Ia seperti satu pencerobohan asing ke atas sebuah lagi negara Islam,” tulisan dalam edisi hujung minggu Utusan Malaysia itu dipetik.

Menurut tulisan itu lagi, aktivis hak asasi tersebut sepatutnya berusaha menyelamatkan rakyat Islam Palestin dari penindasan dan bukannya menentang pelaksanaan hudud Brunei.

“Awang juga tidak nampak apa masalah undang-undang syariah di negara yang rata-rata penduduknya penganut Islam.
“Di bebebarapa negara Arab dan wilayah autonomi Acheh, ia berjalan dengan baik sejak dahulu lagi,” tulisnya. (MK)

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Adakah suatu perkembangan baru? Atau hanya air mata buaya?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails