Monday, May 12, 2014

Lari Dari Penculikan Boko Haram (Pendidikan Barat Haram)



Kisah siswi Nigeria berhasil kabur dari penculikan Boko Haram
Amina Tsawur dan temannya Martha. ©Daily Mail 

Amina Tsawur , 17 tahun , tidak pernah membayangkan dia bakal diculik oleh kumpulan ekstrem militan Boko Haram (atau secara harfiah 'Boko Haram' mempunyai arti "pendidikan ala barat itu haram").  di Nigeria . 

Dia akhirnya berjaya melarikan diri .Amina bersama kira-kira 300 pelajar sekolah menengah lain di Chibok , Negara Bahagian Borno , Nigeria , diculik ketika sedang mengikuti ujian di sekolah 14 April lalu . 

" Masa itu kira-kira pukul 23.00 dan kami sangat takut ketika mendengar suara tembakan . Kami tidak tahu bagaimana atau lari ke mana , " kata Amina , seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail , Ahad ( 11 / 5 ) .

 Amina mengisahkan ketika sedang dalam penangkapan para penculik bersenjata itu mengganggu teman - teman siswinya dan mengancam akan membunuh mereka dan para guru .

 " Kami mengira mereka tentera . Mereka menyuruh kami naik ke lori dan ketika mereka bertakbir , kami tahu mereka Boko Haram . Kami mula menangis dan berteriak minta tolong . Tapi mereka menyuruh kami diam atau kami akan dibunuh . 
" Hingga kini Amina masih trauma atas penculikan itu . Dia takut rakan - rakannya diperkosa atau disakiti oleh para militan Boko Haram pimpinan Abubakar Shekau .
 " Mereka membawa kami ke semak - semak . Mereka terus membawa lori sepanjang malam hingga pagi . Setelah tiba di suatu tempat mereka menyuruh sebahagian dari kami memasak , sebahagian lagi disuruh mencuci dan menggiling jagung . 
 "Menurut Amina para militan Boko Haram itu menyuruh para siswi itu berhenti sekolah dan mereka akan menikahi para siswi itu .
  " Mereka juga menyebut para guru dan kerajaan orang kafir dan layak dibunuh . "

Bagaimana dia lari.

Amina akhirnya menceritakan bagaimana dia berjaya melarikan diri . Salah seorang anggota Boko Haram , kata dia , suatu kali menyuruh dia berpisah dari tawanan lain . Dia mengikuti perintah itu lalu lari ke dalam hutan dan akhirnya sampai di sebuah jalan besar .  


Seorang penunggang motor akhirnya menyelamatkan dia ke bandar terdekat , Damboa , di tepi hutan , kira-kira 80 kilometer dari Ibu Kota Negara Bahagian Borno , Maiduguri .  Sekitar 50 siswi lain dilaporkan berjaya lari dari tawanan Boko Haram . 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Nampaknya, mungkin mereka bukan pengganas tulin.  (IH)

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails