Wednesday, April 23, 2014

234 Siswi DiCulik Oleh Kumpulan 'Didikan Ala Barat Itu Haram'

Boko Haram culik 234 siswa perempuan di Nigeria
Kelompok ekstremis Boko Haram. ©presstv.ir

Kumpulan pelampau Islam 'Boko Haram' di Nigeria, kita belum tahu betul siapa sebenarnya. Secara harfiah 'Boko Haram' mempunyai arti "pendidikan ala barat itu haram".  

Mereka dikatakan telah menculik 234 pelajar perempuan dalam sebuah serangan di sekolah perempuan minggu lalu di Bandar Chibok, Nigeria . Laporan itu disampaikan orang tua pelajar hari ini kepada Gabenor Negeri Borno Kashim Shettima . 

Orang tua itu mengatakan para pejabat di negara bahagian tidak mahu mendengar laporan mereka soal senarai nama anak mereka yang diculik , seperti dilansir pejabat berita Associated Press , Isnin (21 / 4 ) . Akhirnya gabenor , dengan dikawal pasukan tentera , mahu menemui para orang tua itu di tengah bandar . 

Pegawai keselamatan sudah memberi amaran Shettima untuk tidak pergi ke Kota Chibok , kira-kira 130 kilometer dari lokasi lahirnya kumpulan Boko Haram di Maiduguri .Suruhanjaya Pendidikan Negara Bahagian Borno, Musa Inuwa Kubo dan Ketua Sekolah Menengah Pertama Perempuan Chibok berkata 129 pelajar diculik saat sedang mengerjakan ujian fizik . Para penculik menyerang sekolah itu minggu lalu . 

Sebanyak 28 pelajar melarikan diri pada Selasa dan Jumaat lalu . Namun pihak sekolah memberikan maklumat simpang siur dengan mengatakan tinggal 85 pelajar berusia 16 hingga 18 tahun masih diculik . Orang tua para pelajar dan penduduk bandar ikut mencari murid - murid sekolah itu di Hutan Sambisa , sempadan Chibok , tempat yang biasa menjadi persembunyian kumpulan Boko Haram.

Kumpulan ini bermaksud menjadikan Nigeria sebagai negara Islam Syariah . Daripada sekitar 170 juta penduduk Nigeria separuhnya beragama Islam dan separuh lagi Kristian . Menurut pejabat Nigeria Boko Haram menculik perempuan untuk dijadikan kuli pengangkut barang , memasak , dan hamba seks .


Berita ini diyakini tidak sahih dan tidak bebas dari tokok-tambah. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails