Tuesday, April 22, 2014

Bagaimana Kaum Ini Cipta Bibir Cantik Terlebar Di Dunia...


Perempuan Suku Suri di Ethiopia punya bibir terlebar sejagat
Perempuan Suku Suri di Ethiopia. ©Daily Mail

Di banyak negara di zaman ini peradaban manusia mengenal erti cantik bagi kaum hawa adalah mereka yang punya tubuh ramping , seksi , kulit putih bersih , dan seterusnya .

Namun meski zaman kian moden di pelbagai belahan dunia masih ada suku - suku di Afrika , tepatnya di Ethiopia , mempunyai definisi cantik yang berbeza dari banyak negara lain . Akhbar the Daily Mail melaporkan , Ahad ( 20 / 4 ) , bagi Suku Suri di Ethiopia , perempuan itu makin cantik jika mempunyai bibir yang lebar dan panjang .

Ketika gadis di sana mengalami masa dewasa maka dua gigi bawah di bahagian depan mulut mereka akan dicopot . Ritual itu dilakukan dalam suatu upacara khusus sebelum bahagian bawah bibir mereka dilubangi hingga ke tepi . 

Kemudian sebuah lempengan tanah liat diletakkan di lubang tadi hingga bibir bahagian bawah meregang . Seiring waktu maka bibir mereka akan semakin lebar dan panjang . Semakin lebar plat tanah liat itu boleh dipasang maka semakin banyak pula lembu yang boleh diminta ayah gadis itu sebagai mas kawin buat anak perempuannya . 

Plat kecil bermakna mas kahwinnya adalah 40 ekor lembu dan plat besar 60 ekor lembu . Namun dalam beberapa tahun kebelakangan sejumlah perempuan di suku itu menolak bibir mereka dilubangi atau gigi mereka dipecat . Mereka takut trauma menjalani ritual itu .  (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails