Thursday, May 15, 2014

Hari Nakbah: Mengingati 65 Tahun Kekejaman Zionis

Oleh
MOHD AZMI ABDUL HAMID
 MAJLIS Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim)  mendesak Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon bertindak tegas mengimplementasikan Resolusi 194 (III) yang diputuskan oleh PBB untuk memungkinkan pelarian Palestin kembali ke tanah air mereka.

Resolusi PBB 194 (III) itu mencatatkan “pelarian yang ingin kembali ke tempat asal (rumah mereka) dan hidup secara aman dengan jiran tetangga mereka perlu dibenarkan pada masa yang paling cepat dan yang praktikal, dan pampasan perlu dibayar ke atas harta mereka yang memilih tidak mahu pulang dan kehilangan atau kemusnahan hartabenda, di bawah prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa atau kesaksamaan, perlu disempurna oleh kerajaan atau pihak berkuasa yang bertanggungjawab.

(the refugees wishing to return to their homes and live at peace with their neighbours should be permitted to do so at the earliest practicable date, and that compensation should be paid for the property of those choosing not to return and for loss of or damage to property which, under principles of international law or in equity, should be made good by the Governments or authorities responsible.)

Sempena Hari Peringatan Nakbah Palestin tahun ke-65, pada 15 Mei 2013, Mapim  menegaskan, PBB tidak boleh lagi berdalih untuk membiarkan Israel terus berdegil tidak mengendahkan resolusi ini. Pada hal setiap negara yang menganggotai PBB berjanji untuk patuh kepada semua resolusi yang diluluskan.

Pada 15 Mei 2013 ini tersebut genaplah 65 tahun penderitaan ratusan ribu rakyat Palestin yang terbunuh, rumah dan kebun yang dimusnah, tanah dirampas, dan hampir 6  juta telah menjadi pelarian.

Pada 15hb Mei 1948, lebih 700,000 orang rakyat Palestin diusir dan lebih 500 perkampungan orang dimusnah dan dirampas. Peristiwa itu tidak mungkin dapat dilupa oleh dunia kerana ia adalah permulaan kepada keganasan Yahudi Zionis yang tidak kunjung selesai sehingga hari ini.

Mala petaka yang diistilah sebagai  "Nakbah" oleh rakyat Palestin, pada 65 tahun yang lalu itu, pada hakikatnya tidak reda sehingga hari ini. Kesengsaraan rakyat Palestin sedemikian lama masih tidak mendapat pembelaan daripada masyarakat dunia kerana sehingga hari ini nasib mereka tidak berubah.

Kezaliman Yahudi Zionis yang mencipta negara Israel yang didokong oleh British dan US tidak ada tandingannya sehingga ke saat ini. Sebuah negara berdaulat Palestin dilenyapnya ddaripada peta dunia.

Kami mengingatkan bahawa sehingga sekarang PBB, terutama Majlis Keselamatan PBB, lebih berperanan untuk tunduk kepada hegemoni kuasa besar dunia terutama US dan UK yang mengizinkan Israel terus bermaharajalela menindas rakyat Palestin.

Kami percaya kedamaian tidak boleh dicapai dengan "perundingan". Hal ini kerana, yang kononnya disebut "perundingan keamanan" hanyalah muslihat Israel dan US untuk menguasai negara-negara Arab di rantau Asia Barat dengan mengukuhkan kedudukan Israel.

Kedamaian sebenar hanya boleh dicapai dengan mengembalikan semua hak rakyat Palestin iaitu:
  1. Hak untuk kembali ke tanah air mereka, iaitu bumi Palestin,
  2. Tanah mereka yang dirampas, dipulangkan semula,
  3. Segala pampasan atas kemusnahan harta mereka di bayar sepenuhnya,
  4. Semua pendudukan Israel hendaklah keluar dari tanah yang dicerobohi sejak 1967,
  5. Al-Quds hendaklah kembali berada di bawah kuasa kaum Muslimin Palestin sepenuhnya,
  6. Penjenayah Zionis Yahudi dibicara di Mahkamah Jenayah Antarabngsa atas segala perlakuan jenayah kemanusian dan pelanggaran undang-undang antarabangsa,
  7. Palestin diisytihar sebagai negara berdaulat.

Semua hak rakyat Palestin ini tidak boleh dirundingkan, malah perlu dilaksanakan tanpa syarat.

Jika Israel masih terus berdegil dan tidak mahu tunduk melaksanakan Resolusi 194 (III) maka kami mengusulkan supaya keanggotaan Israel di PBB digantung, sekatan ekonomi dan ketenteraan dikuatkuasakan ke atas Israel dan diheret mereka ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa atas segala jenayah yang dilakukan terhadap rakyat Palestin di Tebing Barat, Tebing Gaza dan Timur Jurusalem.

Mohd Azmi Abdul Hamid ialah Presiden Mapim

1 comment:

Anonymous said...

mcmlah Israel peduli dgn ancaman tu. setanhayu tlh kata Israel utk yahudi. skrg mrk sdg merampas tnh2 Palestine. selagi negara2 islam mazhab ahli sunnah wal jamaah bertuhankan taghut, lebih takutkan zionis amerika dari takut pada Allah swt, selagi itulah Palestine milik Israel.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails