Tuesday, May 20, 2014

Hijab: Saudi Cabut Larangan Sukan Bagi Muslimah Ke Luar Negara.

Saudi Cabut Larangan Berolahraga bagi Perempuan  
Atlet Perempuan Arab Saudi Mengenakan Hijab (http://fullcomment.nationalpost.com/)

SUKAN 
Untuk pertama kalinya kerajaan Arab Saudi membenarkan para pelajar perempuan bersenam di sekolah negera . Izin ini diberikan setelah larangan sukan untuk para perempuan , yang sudah dikuatkuasakan selama bertahun - tahun , dicabut . 

Laman Arab News , Isnin 19 Mei 2014 , memberitakan , minggu lalu pelajar perempuan di Institut Amal , Jeddah , melakukan perlawanan bola tampar . Sekolah itu juga telah membina kemudahan sukan baru , seperti lapangan tampar , bola keranjang , tenis , dan hoki . 

Pada April lalu , Dewan Syria Arab Saudi , mengesyorkan sukan bagi para pelajar perempuan . Cadangan itu dikeluarkan selepas perdebatan panjang . Sementara larangan sukan bagi pelajar perempuan di sekolah swasta Arab Saudi sudah longgar mulai tahun lalu . 

Topik sukan untuk kalangan perempuan di Arab Saudi memang telah lama menjadi sorotan . Pada Sukan Olimpik London dua tahun silam walaupun Arab Saudi mendapat sorotan dunia kerana enggan menghantar atlet perempuan . 
Namun akhirnya Arab Saudi menyerah dan memilih menghantar dua atlet perempuan ke London . kala itu merupakan pertama kalinya Negeri Petro - Dolar itu menghantar atlet perempuan ke ajang sukan antarabangsa. 

Penghantaran itu pun dengan syarat , bahawa Jawatankuasa Olimpik akan membenarkan dua atlet perempuan Arab Saudi , iaitu atlet judo dan pelari kelas menengah , bertanding dengan mengenakan hijab yang merupakan pakaian muslimah . Dan Jawatankuasa Olmiade saat itu membenarkan kedua atlet bertanding dengan mengenakan hijab . (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails