Saturday, May 24, 2014

4 Didakwa Sokong, Galak Keganasan


ANGGOTA polis Bahagian Antikeganasan mengiringi Mohd. Armie Fatihah (berkopiah putih kanan) dan Mohd. Hafiz (berkopiah putih kiri) masuk ke Mahkamah Majistret Taiping, Perak semalam. 

Empat didakwa sokong keganasan
ANGGOTA polis mengiringi tertuduh di Mahkamah Majistret Port Dickson.

KUALA LUMPUR – Empat individu termasuk seorang wanita didakwa di tiga Mahkamah Majistret berasingan atas tuduhan menggalakkan aktiviti keganasan dan memberi sokongan terhadap kegiatan pengganas semalam.

Di Mahkamah Majistret di sini, tertuduh, Azizah Md. Yusof, 55, didakwa atas dua pertuduhan.

Mengikut pertuduhan pertama, dia didakwa memberi sokongan terhadap berlakunya perbuatan pengganas melalui Facebook ‘Wan Jah’ yang mempunyai laman web http://www.facebook.com/wan.jah.184?fref=ts.

Mengikut pertuduhan kedua, dia didakwa melakukan kesalahan sama melalui Facebook ‘Azizah Yusof’ di alamat http://www.facebook.com/azizah.yusof.714?fref=ts.

Ibu kepada lima anak itu didakwa melakukan perbuatan itu di Bahagian E8, Cawangan Khas, Tingkat 24, Menara 2, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini pada 2 petang, 24 April lalu.

Wanita bertubuh kecil memakai tudung merah, baju berlengan tangan panjang dan berseluar jeans hanya mengangguk mengakui bahawa dia memahami pertuduhan apabila ia dibacakan kepadanya. Tiada pengakuan direkodkan. Azizah telah ditangkap di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 pada 28 April.

Dia berdepan menghadapi hukuman penjara seumur hidup atau sehingga 30 tahun penjara, denda atau rampasan mana-mana aset yang digunakan untuk aktiviti-aktiviti pengganas jika disabitkan kesalahan. Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Iskandar Ahmad menggesa majistret untuk mempercepatkan prosiding untuk mendapatkan kes yang dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Majistret Erry Shahriman Nor Aripin kemudian menetapkan 30 Mei untuk sebutan kes. Peguam K.C. Suzalena Salleh dan Nadzarih Wok Nordin dilantik menjadi penguam bela kes ini. Selepas itu, Azizah dilihat mengucapkan selamat tinggal kepada ahli keluarga ketika dalam perjalanan ke lokap mahkamah. Demikan menurut beberapa sumber. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails