Monday, December 10, 2012

Syabas Psy K/Selatan, Berani Bela Kebenaran!


Ini Alasan Penyanyi Gangnam Style Minta Maaf
Psy 'Gangnam Style'

HALAMAN HIBURAN
KL: Syabas kepada Psy, penyanyi Korea Selatan, kerana beliau bersifat berani membela kebenaran pada masa itu. Walaupun beliau yang berada di balik hit menghebohkan "Gangnam Style" telah meminta maaf setelah melantunkan lirik anti-Amerika pada konser terakhirnya, menjelang libur nasional yang dihadiri Presiden AS Barack Obama dan keluarganya.

Psy menyampaikan permintaan maaf setelah sejumlah laporan yang muncul di Amerika Syarikat Jumaat waktu setempat mengenai ikutsertaannya dalam dua penampilan menghebohkan di depan militer AS pada 2004 lalu. Kini, video pop dan tarian "Gangnam Style" karya Psy menjadi video paling banyak ditonton di YouTube dengan lebih dari 900 juta orang menontonnya sejak pertama kali diunggah Julai lalu.

"Di samping berterimakasih untuk kebebasan yang diekspresikan saya sendiri, saya paham ada batas-batas bahasa dan saya sungguh menyesal bagaimana lirik-lirik telah ditafsirkan," kata rapper itu dalam satu pernyataannya. "Saya akan selamanya menyesal untuk luka disebabkan kata-kata itu," tambahnya.

Dalam salah satu penampilannya lapan tahun silam itu, rapper itu memprotes kematian dua gadis remaja Korea Selatan kerana digilas sebuah tank AS di negara itu. Pada penampilan lainnya, Psy juga kritis terhadap invasi pimpinan AS ke Iraq dan pendudukan di negara itu di mana Korea Selatan juga berpartisipasi.

Psy dijadwalkan tampil pada acara tv tahunan "Christmas in Washington" yang juga akan dihadiri Obama dan keluarganya, demikian lapor Rumah Putih seperti dikutip Reuters. Stasiun TNT yang akan menayangkan acara itu menyatakan Psy akan tampil sesuai rencana semula.

Namun, weblog Ibnu Hasyim ini tetap mengucapkan sysbas kepada beliau. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails