Thursday, December 13, 2012

Pekan Kecil Tiada Jalan Raya Di Belanda, Tapi...

giethoorn netherland 2 
JOM KREATIF
PEKAN kecil tiada jalan raya di Belanda, tapi jadi tarikan pelancong....Bagi siapa pun yang ingin melihat dan merasakan kehidupan sederhana, mungkin kota kecil Giethoorn di Belanda dapat menjadi salah satu tempat yang dapat dikunjungi. Kota kecil Giethoorn tidak memiliki jalan raya, hampir seluruh kota di kelilingi oleh kanal-kanal parit kecil yang indah.

Penduduk di kota kecil ini biasa menggunakan perahu kecil sebagai sarana transportasi atau berjalan melalui jembatan. Bagi pelancong yang mengunjungi tempat ini, kereta atau bas perlu diparking di luar perkankungan itu..Terletak di Overijssel, kota Giethroon memiliki kanal sepanjang 6.5 km dengan rumah-rumah tradisional khas Belanda disekelilingnya.

Tidaklah menghairankan apabila Giethroon telah menjadi daya tarik pelancong di Belanda dengan julukan Venesia dari Belanda. Kota ini didirikan oleh sekelompok pelarian dari wilayah Mediteranian sekitar tahun 1230. Giethroon menjadi terkenal pada tahun 1958 ketika dibuat filem oleh Bert Haanstra dan ditayangkan dalam festival fiem Fanfare.

giethoorn netherland 5

giethoorn netherland 3 
(IH/MobGenic)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails