Saturday, November 17, 2012

Desak Obama Hentikan Serangan Israel -Muslim AS


Muslim Amerika Desak Obama Hentikan Serangan Israel
Asap membumbung di Kota Gaza dari ledakan yang disebabkan serangan udara Israel.

WASHINGTON. 16 Nov 2012: Koalisi Muslim di Amerika Syarikat mendesak Presiden Barack Obama turun tangan mengatasi kekerasan di Jalur Gaza, Palestin. Obama didesak menghentikan Israel melancarkan serangan di Gaza.

"Kami mendesak Presiden Obama tidak hanya berpangku tangan, ketika senjata yang didanai cukai warga AS digunakan untuk membunuh orang awam, termasuk anak-anak, dan merosak infrastruktur di Gaza," kata Direktur Komunikasi Dewan Hubungan Amerika-Islam (CAIR) Ibrahim Hooper seperti dilaporkan PR Newswire, Jumaat tadi..

Hooper menyatakan sokongan buta tuli AS terhadap tindakan-tindakan brutal Israel makin mencoreng negaranya di Timur Tengah dan dunia Islam. Ia menekankan, warga sivil Palestin memiliki hak asasi yang sama seperti warga Israel.

"Kami sesal adanya warga sivil yang terkorban dan luka dalam konflik berpanjangan tersebut. AS semestinya tidak terlibat dalam kekerasan ini," ujarnya menegaskan.

Serangan baru Israel ke Gaza menewaskan sedikitnya 17 orang sejak Rabu lalu. Seorang pimpinan sayap militer Hamas, Ahmed Al Ja'abari turut terkorban dalam rangkaian serangan tersebut. (IH/ROL)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails