Tuesday, September 06, 2011

Penjelsan 'Islam Beracun' Lee Kuan Yew

Rosmah berkata, pada pertemuan itu Kuan Yew menyatakan hasrat beliau untuk menyaksikan Malaysia dan Singapura meningkatkan hubungan dari segala segi.


SINGAPURA: Bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yuew, semalam menafikan menyifatkan Islam sebagai ‘agama beracun.’

Satu daripada ratusan kabel dari kedutaan Amerika Syarikat di Singapura yang didedahkan minggu lalu oleh laman web antirahsia, WikiLeaks menyatakan Lee menjelaskan Islam sebagai agama beracun ketika berunding dengan Senator Hillary Clinton pada 2005.

“Ia tidak benar,” kata Lee, Perdana Menteri Singapura yang berusia 87 tahun dalam satu kenyataan.

Lee berkata, beliau menyemak nota kementerian luar mengenai pertemuan itu dan mendapati ‘tiada rakaman mengatakan saya mendakwa Islam sebagai agama beracun atau saya berkata sesuatu yang menjurus ke arah itu.’

“Saya ada bercakap mengenai pelampau seperti kumpulan Jemaah Islamiyah dan pendakwah jihad yang membentuk minda mereka. Mereka mahu membanteras sesiapa yang tidak sependapat dengan mereka,” katanya.

“Jadi, ajaran Islam yang dipegang mereka bertentangan dengan Islam yang diamalkan majoriti umat Islam di Singapura,” katanya.

Ulasan Lee seperti yang didedah WikiLeaks menggemparkan rakyat Singapura dan ramai yang mengkritiknya. Sebahagian mereka menyelar kenyataan beliau dengan menyifatkannya sebagai tidak patut diucapkan oleh seorang pemimpin yang sudah banyak pengalaman. - AP

Lihat Sbelum ini...

E-Buku IH-27: Minda Lee Kuan Yew & Singapura
E-Buku IH-27: Minda Lee Kuan Yew & Singapura

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails