Wednesday, September 07, 2011

Kes Somalia: Syabas Wartawan The Star Yg Berani!

Oleh: bashery
"RASANYA kalau sudah terlebih2 sangat Kerajaan BN cuba mencabar minda dan kewarasan rakyat, maka dgn sendirinya rasa tercabar akan timbul, lebih2 lagi bagi kaum wartawan.

Syabas diucapkan kpd wartawan2 tsb. yg berani menulis dari hati nurani sebenar berdasarkan realiti sedia ada, dan syabas juga diucapkan kpd The Star yg berani mencetak komentar2 mereka walaupun kolum2 tersebut hanya pada m.s. 27, 28, 29 dan 30.

Cuba baca komen wartawan2 The Star (6 Sept. 2011) :

Shahanaaz Habib, The Price of Getting the Truth (Harga untuk Mendapatkan Suatu Kebenaran),

Mergawati Zulfakar, Failure to Listen Cost a Life (Kengganan Mendengar Nasihat Menyebabkan Kehilangan 1 Nyawa)

Karim Raslan, Grabbing Graft by the Horns (Secara Terus Menentang Rasuah)

Md Ashan Ahmad, (Ikim Views) Right Education Can Stop Graft (Pengajaran yg Benar dapat menghapuskan Gejala Rasuah)

Antara lain, Shahanaaz menulis,

"Kematian jurukamera TV Bernama Noramaizul Mohd Nor membuatkan aku merasa sedih, marah, dan bersalah. Sedih kerana kehilangan seorang teman sejawat, anak kpd seorang ibu, seorang suami dan juga seorang bapa. Aku marah kpd African Union, atau pemberontak, atau siapa saja yg memuntahkan peluru tersebut, tetapi marahku lebih bertumpu kpd Kelab Putera 1Malaysia kerana membawa rombongan yg terlalu besar, 55 orang ke negara yg amat merbahaya, dgn latihan yg amat terhad tanpa peralatan keselamatan."

Mergawati Zulfakar pula menulis,

"Pasukan pemerhati awal telah mengesyorkan agar misi ini ditangguh, tetapi tidak diendahkan, dan hasilnya, satu famili, sahabat2 dan rakan2 sejawat meratapi kehilangan yg sia2."

Beliu menulis lagi,

"3 hari sebelum sukarela2 Putera 1Malaysia berangkat, sekumpulan peninjau 7 orang yg terdiri dari Pegawai2 Kerajaan, seorang pegawai atasan ATM, dan beberapa wakil media, sampai di Somalia. Tujuan mereka adalah untuk me recce keadaan keselamatan disana dan memastikan keselamatan para sukarelawan dalam misi nanti. Tujuan menghantar wakil2 media bersama kumpulan itu ialah supaya mereka dapat memberikan maklumat terbaik pd rakan2 sejawat yg akan bersama misi itu nanti.

Keputusan yg diambil dari recce tsb adalah misi itu merbahaya. Mereka memaklumkan Putrajaya keadaan tsb. dan mengesyorkan agar misi itu ditunda sehingga lepas Raya tetapi arahan yg mereka terima ialah mereka harus tinggal disana untuk menunggu kedatangan sukarelawan M'sia.

Lagi satu keputusan yg diambil oleh pasukan recce tsb ialah Dato Azeez hanya perlu menumpukan kpd satu tempat yg dipilih untuk mendirikan klinik, tetapi nasihat ini tidak diendahkan, dan dgn berpindah randah, risiko bencana untuk sukarelawn2 tsb bertambah.

Karim Raslan menulis tentang korupsi yg sedang berleluasa di negara2 Asia termasuk Malaysia,

"Korupsi adalah halangan terbesar kepd kematangan demokrasi di Asia. Pemimpin2 mesti menyedari bahawa kuasa tidak akan ujud tanpa tanggungjawab. Sekiranya pemimpin2 M'sia berfikir bahawa mereka lebih mengetahui dan mengjangkakan bahawa hanya mereka yg layak meneraju negara dari kemusnahan yg tidak dijangkakan, mereka sepatutnya bangun dari tidur, terutama dalam isu korupsi."

Md Ashan Ahmad pulak menulis,

"Korupsi adalah kemerosotan nilai integriti (keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar...), kemuliaan dan prinsip moral. Ia adalah berlawanan dgn fitrah iaitu suci dan haq.

Menurut Prof. Syed Naguib, pemimpin yg korup akan timbul didalam masyarakat yg korup. Mereka adalah pemimpin2 palsu yg tidak layak untuk memegang tanggungjawab yg diamanahkan kpd mereka.

Kita perlu memastikan yg Universiti2 kita tidak menjadi pusat pembiakan pemimpin2 yg korup, tanpa integriti intelek dan moral.

Professors yg tidak mampu menyemai integriti, bahkan keberadaan mereka hanya sebagai wakil ahli2 politik, tidak seharusnya dibiarkan mengajar di Universiti2 kita kerana mereka hanya akan menambahkan bilangan siswa2 yg penakut dan bermuka2." (IH)

Sebelum ini..

1 comment:

Anonymous said...

simpati dan takziah juga kepada keluarga arwah. Apa yang ingin saya kongsi ialah arwah pergi kerana tugas rasmi yang diarahkan atau paksa atau sukarela. Dalam keadaan apapun saya yakin kerana arahan rasmi dan terdapat maklumat dia merelakan diri, jadi apa nak kata.Isu ini sebenarnya biasa saja apabila kamu ke medan konflik tinggi maka tanggung risikonya malah bersedia hadapi cabaran.kadang-kadang kita berikan situasi berlebihan dan manipulasi media sebab dia orang media. Ingat dulu tentera kita pernah terkorban di Somalia juga, kepulangan jenazahnya tak begitu hebat, tak ada istihar mati syahid, tak ada NGO's bantu itu ini,itukan tugas mereka sama seperti kerjaya wartawan, jurukamera dan seumpamanya maka majikanlah kena bertanggungjawab dan perjelas keadaan sebenar pelik juga orang kuat BERNAMA beri komen perlu kajian mendalam sebelum buat atau pergi ke negara-negara konflik, maknanya BERNAMA tak buat kajian,tak apa lah peristiwa telah berlalu.Selepas ini tidak hairan kalau ada anugerah dato pula.Bagi para pekerja Malaysia di luar negara tidak kira apa profesyen mereka terutama duta-duta dan para pekerja di negara berkonflik jika ada kematian sebab kemalangan,penyakit,semasa bertugas termasuk pekerja2 PETRONAS maka kamu akan mati syahid juga sebagai "pejuang negara"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails