Sunday, June 06, 2010

UMNO Palestin Tetap Mahu Berunding Dengan Zionis.


Sabtu, 05/06/2010 – Penasihat Hal Ehwal Antarabangsa Mahmoud Abbas, Presiden Palestin yang sudah tamat tempoh perlantikan, atau presiden parti yang memperjuangkan kebangsaan di Palestin atau disifatkan sebagai 'UMNO Palestin' tetap mempertahankan keputusan pihak berkuasa Fatah untuk meneruskan rundingan dengan regim Zionis.

Keputusan ini tetap dipertahan walaupun berlaku pembunuhan terhadap aktivis pro Palestin yang berada di atas flotilla kebebasan, seperti sekaang. Abdullah al-Ifrinji, ahli Jawatankuasa Pusat Fatah menyifatkan tuntutan agar menghentikan 'rundingan tidak langsung dengan regim Zionis' setelah berlaku pembunuhan menggerunkan itu, sebagai tuntutan yang tidak akan mendatangkan apa-apa faedah.

Beliau juga mendakwa bahawa rundingan-rundingan yang dijalankan sebelum ini adalah dengan pihak Amerika, bukan dengan pihak Israel. Beliau menjelaskan dalam kenyataan yang diberikan kepada al-Quds Press. Tuntutan berhentikan "rundingan-rundingan tidak langsung tidak akan mendatangkan kebaikan" kepada tuntutan mempertanggungjawabkan Israel sepenuhnya terhadap jenayah terhadap flotilla kebebasan yang bertujuan memecahkan kepungan terhadap semenanjung Gaza.

Beliau juga berkata: “Kami sehingga kini hanya melakukan rundingan dengan pihak Amerika, bukan dengan Israel. Kami tidak mahu memberi alasan untuk Israel melarikan diri daripada bertanggungjawab sepenuhnya terhadap jenayah yang dilakukannya.”

Komen Blog Ibnu Hasyim: Malaysia pun begitu juga kerana Presiden UMNO Malaysia adalah rakan seperjuangan Presiden UMNO Palestin yang melawat baru-baru ini. Malaysia tetap berhubungan baik dengan AS dan tetap melutut tidak akan berganjak dengan APCO.

Lihat tulisan sebelum bulan ini..

1 comment:

Anonymous said...

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu). Sebagian mereka adalah pemimpin bagi sebagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (Al-Ma’idah: 51)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails