Wednesday, June 09, 2010

Parlimen Baru: Perancangnya 'Saudara Syaitan'?

New Parliament in Putrajaya

Soalan Di Parlimen: Sim Tong Him (Kota Melaka) meminta Perdana Menteri menyatakan adakah kedudukan project membaik pulih, menaik taraf, mengubahsuai dan bina baru bangunan Parlimen Malaysia dengan butir-butir kerja-kerja yang akan dilaksanakan, jumlah kos terlibat, tarikh kerja dimulakan dan bilakah projek ini akan dapat siap dibina keseluruhannya.

Jawapan: Dato’ Seri Mohamed Nazri (Menteri di Jabatan Perdana Menteri)

Tuan Yang Di Pertua,

Terdapat cadangan untuk membina sebuah Kompleks Parlimen yang baru di dalam kawasan yang sedia ada. Pembinaan Kompleks Parlimen yang baru adalah bertujuan memenuhi keperluan Parlimen Malaysia di masa akan datang dengan mengambil kira aspek keselesaan, keperluan, kemuduhan dan pertambahan bilangan ahli Parlimen.

Kerja-kerja membaik pulih, menaik taraf dan mengubahsuai bangunan Parlimen sedia ada pula adalah bagi membaik pulih struktur bangunan dan mengganti sistem mekanikal dan elektrik yang telah uzur. Cadangan ini telah di bawa ke Mesyuarat Jemaah Menteri untuk pertimbangan.

Baru-baru ini, Jemaah Menteri telah memutuskan agar bangunan Parlimen yang baru dibina di Putrajaya manakala bangunan Parlimen yang lama akan dibaik pulih dan dikekalkan sebagai bangunan warisan. Walaubagaimanapun, butiran lanjut mengenainya masih dalam peringkat kajian oleh JKR.

Sekian, terima kasih.

————————

Parliament may move to Putrajaya
By Asrul Hadi Abdullah Sani | The Malaysian Insider

KUALA LUMPUR, June 9 — The government is considering moving the Parliament to the Putrajaya administrative capital, a move which could cost up to RM800 million.

However, Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz told reporters that the Cabinet had yet to discuss the relocation.

“It’s not decided yet. We will bring it to the Cabinet to be discussed,” he said.

He added that the Cabinet would also look into possibly demolishing the current Parliament building.

“We will look into every aspect. The Parliament is actually a heritage building so we would have to see if we could demolish it.

The minister said another option would be to refurbish the existing building, which would cost substantially less than a new construction.

“We would need the RM150 million for upgrading [works], like fixing the roof and the electricity supply.

“While for the construction of a new Parliament [building], we might need RM800 million. So we will consider on the best proposal,” Nazri said.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Kabinet pertimbangkan parlimen baru RM800 juta di Putrajaya, yang lama jadi bangunan warisan (membazir?). Sedangkan rakyat akan ditarik balik subsidi dengan ugutan 9 tahun lagi negara akan bankrap (tidak cukup duit). Cuba siasat balik, adakah perancang-perancang ini 'saudara syaitan' yang memboroskan harta rakyat? Kerana Nabi SAW berkata, pemboros-pemboros itu adalah saudara syaitan.

1 comment:

Anonymous said...

TAHNIAH!!!
Satu lagi projek Satu Malaysia.
Nak lingkupkan duit negara yang dah pun susut dan mengecut.
Dan nak bina mercu tanda PM yang baru pulak..
Britain yang dah beratus tahun bangunan parlimen tidak pernha terfikir nak pindah tempat.
TAHNIAH!!!!
Malaysia Boleh!!!
Boleh terus lingkup

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails