Friday, August 05, 2022

Larang bertudung di sekolah P'cis langgar hak . Sokong Elisabeth Moreno.

 

FOTO AFP

1. Larang wanita bertudung di sekolah, Perancis langgar perjanjian hak antarabangsa - PBB

GENEVA: Jawatankuasa Hak Asasi Manusia, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), mendapati Perancis melanggar perjanjian hak antarabangsa apabila negara itu melarang seorang wanita daripada memakai tudung ketika mengikuti kursus di sebuah sekolah.

Jawatankuasa terbabit memutuskan bahawa tindakan berkenaan melanggar Perjanjian Antarabangsa Mengenai Hak Sivil dan Politik, susulan aduan difailkan pada 2016 oleh wanita warga Perancis yang dilahirkan pada 1977 itu.

Bagaimanapun, peguam wanita itu tidak mahu nama anak guam mereka disiarkan.

Wanita itu dilaporkan menjalani kursus latihan profesional untuk dewasa pada 2010, dan lulus temu duga serta ujian kemasukan. 

Namun, pengetua sebuah sekolah tinggi di pinggir bandar Paris enggan membenarkannya memasuki premis itu berikutan larangan memakai simbol agama di kemudahan pendidikan awam.

"Melarang beliau daripada meneruskan penyertaan dalam kursus pendidikan yang diikutinya ketika memakai tudung, adalah sekatan terhadap kebebasan beliau dalam beragama, sekali gus melanggar perjanjian terbabit," menurut jawatankuasa berkenaan.

Keputusan jawatankuasa itu diterima pakai pada Mac lalu, namun baru dihantar kepada peguam wanita berkenaan, semalam.

"Ini adalah satu keputusan penting yang menunjukkan Perancis mempunyai tugas yang perlu dilakukan dari segi hak asasi manusia, terutama dalam isu menghormati minoriti agama, khususnya komuniti Muslim," kata peguam wanita itu, Sefen Guez Guez, kepada AFP. - AFP


2. Larangan pemain bola sepak Islam bertudung di Perancis dikecam Februari 11, 2022 @ 10:00am 

Gambar hiasan menunjukkan pemain bola sepak wanita berhijab. - Foto REUTERS

PARIS: Menteri Hal Ehwal Kesaksamaan Jantina Perancis, Elisabeth Moreno, semalam menyatakan sokongan kepada pemain bola sepak wanita Islam yang berusaha membatalkan larangan pemakaian tudung ketika beraksi.

Peraturan yang ditetapkan oleh Persekutuan Bola Sepak Perancis ketika ini menghalang pemain yang menyertai perlawanan daripada memakai simbol agama yang 'ketara' seperti tudung bagi orang Islam atau 'kippa' bagi orang Yahudi.

Gerakan wanita dikenali sebagai 'les Hijabeuses', yang mengambil tindakan undang-undang terhadap peraturan itu pada November tahun lalu mendakwa berlaku diskriminasi dan pelanggaran hak untuk mengamalkan agama mereka.

"Undang-undang mengatakan bahawa wanita muda ini boleh bertudung dan bermain bola sepak. Di padang bola hari ini, tudung tidak dilarang. Saya mahu undang-undang ini dihormati," kata Elisabeth Moreno kepada stesen televisyen LCI.

Dalam kenyataannya kepada AFP, beliau berkata, wanita sepatutnya dibenarkan mengenakan pakaian sebagaimana yang mereka inginkan.

Dua bulan sebelum pilihan raya presiden Perancis, isu itu menjadi bahan perbincangan utama di Perancis, yang mengekalkan bentuk sekularisme ketat bertujuan memisahkan antara negara dan agama.

Senat Perancis, yang majoritinya anggota parti sayap kanan Republikan, mencadangkan undang-undang melarang pemakaian simbol agama secara jelas dalam semua pertandingan pada bulan lalu.

Namun, ia ditolak Dewan Rakyat pada Rabu lalu, yang mana parti pimpinan Emmanuel Macron, Republic on the Move (REM), dan sekutunya memegang majoriti.

Undang-undang Perancis mengamalkan sekularisme menjamin kebebasan beragama kepada semua rakyat dan tidak mengandungi peruntukan mengenai larangan pemakaian simbol agama di tempat awam, kecuali penutup muka penuh yang diharamkan pada 2010.

Kakitangan di institusi negara itu turut dilarang mempamerkan agama mereka, begitu juga dengan pelajar sekolah.

Ramai ahli politik sayap kanan di Perancis berhasrat meluaskan sekatan ke atas pemakaian tudung, kerana melihatnya sebagai kenyataan politik yang menyokong Islamisme dan menghina nilai diamalkan di Perancis.

Demonstrasi yang dirancang oleh gerakan 'les Hijabeuses' di hadapan Parlimen Perancis pada Rabu diharamkan oleh pihak berkuasa bandar itu atas alasan keselamatan. - AFP


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails