Sunday, February 27, 2022

Konflik Russia-Ukraine tak jejas pemulihan negara

 

Konflik di Eropah menyebabkan harga komoditi termasuk minyak sawit mentah mengukuh - Foto hiasan

KUALA LUMPUR: Serangan ke atas Ukraine dijangka tidak akan menjejaskan pemulihan ekonomi Malaysia dan prestasi kewangan syarikat korporat, sekali gus membolehkan pasaran saham tempatan meneruskan trend peningkatan kebelakangan ini.

Penganalisis berkata, konflik di Eropah itu menyebabkan harga komoditi mengukuh yang memberikan impak langsung kepada Malaysia, manakala pendedahan ekonomi negara terhadap Russia dan Ukraine pula adalah rendah.

Ketua Penyelidik TA Securities Holdings Bhd, Kaladher Govindan, berkata pihaknya masih mengekalkan sasaran penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) kepada 1,700 mata menjelang akhir tahun ini.

"Ketika serangan 11 September 2001 dan perang di Iraq, FBM KLCI melantun semula masing-masing pada bulan keempat dan ketiga, manakala insiden di Crimea tidak menampakkan kesan negatif," katanya.

Pasaran kewangan global, termasuk FBM KLCI, susut selepas Russia melancarkan pencerobohan berskala penuh ke atas Ukraine.

Russia yang tidak bersetuju dengan hasrat Ukraine untuk menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) memberi amaran kepada bekas ahli pengasas Kesatuan Soviet itu untuk melupakan hasratnya dan menerima kedaulatannya ke atas Crimea.

Ukraine pula dilaporkan tidak akan berganjak dengan pendirian pro-Barat dan menerima sokongan Amerika Syarikat (AS) serta Kesatuan Eropah (EU).

Kaladher berkata, emas sebagai komoditi selamat menunjukkan prestasi baik semasa tempoh serangan 11 September, manakala harga minyak sawit mentah (MSM) yang jatuh pada mulanya meningkat disebabkan limpahan daripada eksport kacang soya lebih kukuh.

Sementara itu, RHB Research dalam nota penyelidikannya berkata, pasaran modal Malaysia kekal stabil walaupun sentimen risiko global semasa yang lemah disokong harga komoditi kukuh serta pendedahan ekonomi yang rendah kepada Russia dan Ukraine.

Firma penyelidikan itu berkata, Malaysia, bersama Indonesia dan Thailand mendapat manfaat daripada 'syarat positif kejutan perdagangan yang berpunca daripada kenaikan harga makanan dan tenaga'.

"Diperhatikan bahawa imbangan perdagangan keseluruhan Malaysia meningkat sedikit dengan imbangan perdagangan tenaga kelihatan berdaya tahan.

"Selain itu, kebanyakan pendedahan Malaysia terhadap pinjaman bank asing adalah kepada AS, United Kingdom dan Jepun di samping berkemungkinan besar terhad kepada Russia," katanya.

Di Asia Tenggara, RHB Research berkata, aliran modal bersih ke pasaran modal Malaysia, Indonesia dan Thailand akan kurang terjejas secara relatif berbanding Singapura yang sangat berkait dengan China dalam pasaran semasa.

"Dari aspek pertukaran asing, kami mengekalkan pandangan taktikal dolar AS dan ringgit dengan unjuran akhir suku pertama kekal pada 4.30, manakala bagi tempoh akhir 2022 pula kekal tidak berubah kepada 4.15.

"Dalam jangka masa terdekat, dolar AS kukuh dan penghindaran risiko terhadap pasaran baharu muncul adalah pemacu utama unjuran dolar AS berbanding ringgit," katanya.

Lihat seterusnya..

3 comments:

Anonymous said...

Malaysia perlu kepada kerajaan yang diterajui oleh parti yang bersih, tidak mengamalkan rasuah, dipimpin oleh ahli yang bebas rasuah dan kes mahkamah. Pemimpin yang ada kes, accauntability di mata rakyat sudah menurun. Seolah olah berkokok berdegar degar, ekor penuh tahi.

Anonymous said...

Pesan pesan dan nasihat pada PRN Bangsa Johor & orang Melayu pasca PRU 15.

Awas kenyataan lidah bercabang sang fitnah jijik ini. Bila Atok boboi dan legasi nya nak mampos dolu dolu dalam Kerajaan BN@UMNO dan 2 kali Boboi diterajang masuk longkang dari kerusi MB Kedah. Kalah pula jawatan naib presiden dalam pemilihan UMNO maka Atok marah marah pada Bossku maka Tun mintak nyawa pada PKR@PH dan menjelekkan Tun kata DAP okeyy..

Fakta si Boboi pecah rekod 2 kali melingkup dari kerusi MB Kedah belum pernah di buat orang lain kecuali si Boboi.. AMINNN

Bila Atok nak mati sebab tertebuk muka sendiri dalam Pakatan Harapan dolu tuh maka atok mintak nyawa skali lagi. Atok mintak nyawa pada orang Melayu semula dengan jadi acah acah power Melayu Islamik balik dan acah acah power jadi ultra Melayu dan acah acah bermusuh musuhan dengan Parti DAP@LeeKwanYew. Memoir ke 2 atok akan terbit Tun acah acah power kasi hantam sama DAP...!!

Kena ingat cepat cepat yer di mana fakta Tun masa jadi PM ke 7 ultra Melayu ini telah dibaruakan DAP@LeeKwanYew. Hasil jadi barua DAP@LeeKwanYew ialah Pulau Batu Putih yang timbul tenggelam pun Tun sanggup sedekah kan pada Singapura pada anak Lee Kwan Yew.... Sedangkan negara ada fakta untuk di kemukakan ke mahkamah antrabangsa

Fakta semua pemimpin utama dari utara ini ialah kesemua pulau pulau strategik negara depa pi sedekah pada orang asing. Depa juga cuba gadai akidah dng COMANGO Gereja , LGBT, Syiah dan Pluralisme Agama sambil acah acah power jadi ultra Melayu Islamik..

Maka akan mintak nyawa lah Tun kembali dan akan cuba tonjolkan diri sebagai PejWang acah acah power ultra Melayu Islamik semula.. puiii..!!

Momentum Acah acah power Melayu Islamik ini akan berterusan hingga lah PRU 15 untuk meraih sempati orang Melayu sambil atok berlakon air mata lagi teresak esak menangis hingga keluar air mata buayanya. Kunun nya demi orang Melayu sedangkan matlamat utama atok adalah utk selamatkan Boboi nya dan PejWang.

Bila dah dapat kuasa balik Tun akan buat buat buat lupa dan janji mula dicapati sambil kencing berdiri. Tak cukup dng janji dicapati amalan Tun selterusnya ialah menghina dan caci maki mengutuk bangsanya semula.

Tun akan maki hamun orang Melayu Pemalas, Melayu tak tahu berniaga (yg bodoh berniaga tu anak anak Tun )sambil bailout dan beri projek jota jota pada kroni Cina Malaysia berkiblat pada DAP@LeeKwanYew.

Dalam masa yg sama atok akan balilout perniagaan anak anak nya yang melingkup rugi sambil mengutuk dan menghina orang Melayu...!! Bila untung Tun kata anak anak nya pandai berniaga, bila rugi suma mintak dibailout.. sebenarnya anak Tun lah yang bodoh bangang berniaga.

Masa itu orang Melayu kena lah ingat balik fakta Tun jadi barua DAP@LeeKwanYew dilantik jadi PM ke 7. Hanya dengan angkara seekor Cina Jho Low yg lesap jadi beruang dakwa ex IGP si Bedul lantikan Tun semua orang Melayu dibatuapi dan di adu domba.

Semua orang Melayu sesama bangsa Melayu berantakan bercakaran, berbunuhan sesama sendiri angkara seorang Cina bernama Jho Low.

Kalau Singaura Lee Kwan Yew lansung tak percaya pada orang Melayu Singapura, di Malaysia apa ke sial nya pemimpin Melayu terhegeh hegeh beri muka berlebih lebihan dalam urusan kerajaan pada kaum Lee Kwan Yew@Jho Low ini...!!?

Hanya dengan seekor Cina Jho Low saja semua bangsa Jho Low dari DAP@PAP di Singapura tumpang tepuk tangan sambil ketawa terbahak bahak guling guling bersama kaumnya melihat betapa kebodoh bangangan barua mereka terdiri pemimpin Melayu dlm PH ini bercakaran dan berantakan sesama Melayu.

Persoalan yg timbul bodoh sangat ker orang Melayu nih semua sektor nak bergantung harap pada kaum Jho Low@Lee Kwan Yew dalam semua bidang sedangkan Lee Kwan Yew lansung tak beri muka pada kaum Melayu Singapura dalam setiap urusan negara Singapura..!?

Inilah Bahana akibat jadi barua belaan parti kaum Jho Low iaitu DAP@LeeKwanYew..!!

Sifir Tun ini mudah dibaca cari gaduh buat fitnah jijik sampai mati demi selamatkan si Boboi dan legasi Kerala ini. Tetapi ramai orang Melayu mudah lupa dan mudah termakan umpan gula gula beracun Tun ini..

Anonymous said...

Tanpa peranan khianat Zetty rasuah dan pelan jahat Jho Low tidak ke mana..

National Embarrassment” Bukan Kes Najib, Tapi Tidak Mendakwa skandal RM700 juta Keluarga Zeti. Dakwa dan tangkap Zety umpama mendakwa dan menangkap Tun Mahathir dan kuncu kuncu nya. Zety adalah proksi Tun mengenakan Bossku.

Jho Low senaraikan Najib antara individu perlu ‘disuap’, kata Leissner. Leissner yang merupakan saksi utama pendakwaan bagi perbicaraan rasuah 1MDB rakan sekerjanya Roger Ng menjelaskan bagaimana Low atau lebih dikenali sebagai Jho Low melukis beberapa kotak dalam sekeping kertas di mana setiap kotak itu mewakili pegawai dari Malaysia dan UAE yang perlu disogok.

Leissner, saksi penting dalam perbicaraan seorang bekas pengurus bank Goldman Sachs, Roger Ng, menyifatkan penghantaran USD1 bilion dalam tempoh semalaman pasti arahan dari Zety. Hanya tempoh satu malam wang 1 billion dollar AMLA dipindah dengan kebenaran Ex Gabenor Bank Negara Zety dari 1MDB dengan syarat suami Zety dapat wang sogokan rasuah 1 MDB... Tanpa peranan Zetty rasuah dan pelan jahat Jho Low tidak ke mana..!!

Leissner seterusnya mengatakan pelan jahat Jho Low adalah dengan bayaran sogokan kepada pegawai kanan di Malaysia dan UAE “perlu sama dan harus dilihat sama banyak”...!!

Bercakap mengenai pertemuannya dengan Low pada 2012, Leissner berkata dia dan Ng bersetuju untuk mendiamkan berhubung pembayaran tersebut.

“Rasuah perlu dibayar untuk bolehkan ia (penyelewengan) berlaku, namun kami sentiasa simpan perkara ini antara kami berdua,” katanya.

Watak2 yang sama yang babit wang negara alir keluar pada kedua dua kes 1MDB dan FOREX adalah Gabenor “kegemaran” Tun Mahathir dan Tun Daim.

Yang “arrange” kelulusan BON TIA dan “table”kan kepada kabinet juga Orang Mahathir – Nor Yakob.

Begitu juga pada kes TIA/1MDB wang keluar ke Singapura juga babit dua watak orang Mahathir yang sama , ia itu Zeti Akhtar Aziz dan juga Nor Yakob. Ini lah “Keaiban Nasional” sebenar untuk Mahathir dan kuncu.

Mahathir dan kuncu tewas kepada Najib. Rakyat bersama Najib dan bukan bersama Mahathir. Gelaran “penyamun” dan “anti kleptokrat” tidak laku kepada rakyat, rakyat “didn’t buy it’.

Maka , atas sebab sama Mahathir semakin desperado. Mahahtir sungguh sungguh mahu tutup kes wang RM700 juta dari dibuka.

Tun Mahathir , terutamanya , sangat bersungguh sungguh cuba mengalihkan status Perdana Menteri paling teruk dalam sejarah negara kepada orang lain.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails