Thursday, March 03, 2022

Berbeda Sangat, Sikap Dunia di Rusia Vs Ukraine-Israel Vs Palestin

 

Foto: Pencerobohan tentera Rusia ke atas Ukraine telah memasuki hari keenam. Banyak kenderaan tempur seperti kereta kebal dan kenderaan berperisai telah musnah sehingga hangus dalam pencerobohan itu. (Foto AP)

KL IH.com - Sekatan daripada beberapa negara kepada institusi dunia selepas Rusia menyerang Ukraine ditonjolkan dan dibandingkan dengan sikap terhadap Israel yang berkonflik dengan Palestin.

Terdapat beberapa faktor yang dianggap sebagai pencetus kepada sikap berbeza ini. Untuk makluman, Rusia telah melancarkan operasi ketenteraan terhadap Ukraine sejak Khamis (24/2/2022). Pelbagai negara dan institusi dunia telah mengutuk dan mengenakan sekatan ke atas Rusia kerana pencerobohan Ukraine.

Sekatan itu termasuk menutup akses penerbangan untuk syarikat penerbangan Rusia, membekukan aset perbankan, enggan menyiarkan rancangan TV Rusia hingga kehilangan kelayakan pasukan Rusia daripada acara sukan. Pelbagai sekatan untuk Rusia kemudiannya dibandingkan dengan pengguna media sosial.

Ada pihak yang berpendapat bahawa negara dan institusi yang mengenakan sekatan ke atas Rusia tidak melakukan perkara yang sama terhadap Israel yang bercanggah dengan Palestin. Ketua Jabatan Perhubungan Antarabangsa FISIP UI, Asra Virgianita menjelaskan perbezaan sikap terhadap Rusia dan Israel.

Asra, awalnya menjelaskan bahawa pada dasarnya sikap dunia mestilah sama terhadap negara yang berkonflik iaitu mengutamakan keamanan. Semua konflik, menurutnya, mempunyai tahap yang sama.

"Pada pandangan saya, apa jua konflik yang dipanggil, ada unsur kemanusiaan di dalamnya yang mesti diutamakan. Elakkan seboleh-bolehnya dan kita atau dunia mesti berpihak kepada keamanan. Rusia-Ukraine, Palestin-Isreal, Saudi-Yaman, semua memiliki ijazah yang sama menurut saya," katanya. Asra kepada pemberita, Rabu (2/3/2022).

Asra berkata, faktor asas mengapa Russia vs Ukraine semakin mendapat perhatian dunia ialah penglibatan negara yang mempunyai kuasa nuklear terbesar dalam konflik itu. Beliau juga berkata perbezaan sikap terhadap konflik Rusia-Ukraine dan Israel-Palestin turut dicetuskan oleh sikap Amerika Syarikat (AS).

“Apabila teruja atau tidak, pada pendapat saya, ini tidak boleh dipisahkan daripada siapa yang berkonflik, Rusia dan Ukraine, melibatkan satu negara besar yang mempunyai kuasa nuklear, sebaliknya ada NATO-AS yang juga mempunyai kuasa besar yang 'bersedia' untuk membantu Ukraine. ," katanya.

Di samping itu, potensi perang Rusia vs Ukraine untuk mencetuskan perang dunia ketiga telah menjadi perhatian sehingga sekatan segera dikenakan ke atas Rusia. Asra menganggap ini sebagai tambahan kepada kemeriahan konflik antara kedua-dua negara.

"Itu latarnya, kan. Apatah lagi ramalan atau ramalan bahawa akan berlaku perang dunia ketiga. Konteks seperti ini menambahkan keterujaan untuk konflik Rusia-Ukraine," katanya.

"Intinya, pada pendapat saya, apa yang perlu dipanggil adalah keamanan. Apa pun konflik, aspek kemanusiaan perlu diutamakan," sambung Asra.

Asra turut bercakap mengenai wujudnya kepentingan tarik tali dalam konflik yang melibatkan dua negara terutama sikap AS. Beliau berkata kemungkinan AS menjadi pencetus kepada sikap berbeza dunia terhadap konflik negara yang berlaku.

"Dalam hubungan antarabangsa, terdapat tarikan minat di sana. Tarikan kepentingan sangat bergantung kepada siapa yang terlibat. Dalam konteks Israel-Palestin, kita tidak boleh menutup mata tentang bagaimana AS menyokong Israel, negara besar di sana. Bagaimana pula kumpulan Israel melobi sangat kuat di parlimen AS. Faktor kuasa negara berkonflik sudah tentu mempengaruhi kuasa tawar-menawar mereka, baik di peringkat dua hala, serantau dan global," katanya.

Kesimpulan

Memang berbeda sangat, sikap dunia ke atas Rusia Vs Ukraine, berbanding Israel Vs Palestin. Memang bertambah tepat sifatan golongan yang melebelkan AS sebagai 'kepala syaitan'!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails