Tuesday, August 31, 2021

Taufan Ida AS. Turki, belon udara, pelaburan, &eksport sayur..

 

1. Taufan Ida Kecepatan 241 Kilometer Per Jam sampai ke Pantai Selatan AS


Taufan Ida, yang mempengaruhi negara bagian selatan Louisiana Amerika Syarikat (AS), menyebabkan gangguan bekalan elektrik yang mempengaruhi 300,000 pelanggan di negeri ini, sementara lebih dari 1500 orang dari kawasan pesisir negeri itu dipindahkan ke kawasan pendalaman dan tempat perlindungan.

Taufan Ida, yang kecepatannya mencapai 241 kilometer per jam, sampai di Pulau Grand Louisiana sekitar jam 12:30 waktu tempatan.

Taufan, yang segera sampai ke bandar-bandar selatan negeri ini, terutama New Orleans, menyebabkan gangguan bekalan elektrik.

Laman PowerOutage.us, yang memantau pemadaman elektrik di AS, menyatakan bahawa lebih daripada 300,000 pelanggan di Louisiana kehabisan kuasa.

Sebaliknya, Gabenor Louisiana John Bel Edwards menyatakan dalam sebuah program televisyen yang dia hadiri bahawa 1,542 orang dari kawasan pesisir dipindahkan ke kawasan pedalaman dan tempat perlindungan, tetapi jumlah ini mungkin meningkat.

Badai Ida telah digambarkan oleh Perkhidmatan Cuaca dan Meteorologi Nasional AS sebagai "taufan besar yang sangat berbahaya" dalam kategori 4.

Badan itu, yang telah mengeluarkan amaran banjir  untuk negara bagian Louisiana dan Mississippi, mengumumkan bahawa taufan akan melakukan perjalanan di sepanjang pantai tenggara Louisiana dan menyebabkan hujan lebat dengan angin yang merosakkan di wilayah tersebut.


2. Pelancongan: Belon Udara Panas Diperkenalkan di Turki.

Di wilayah Cappadocia, salah satu pusat pelancongan penting di Turki, balon dengan corak bulan sabit dan bintang, yang disiapkan oleh syarikat yang menghasilkan belon udara panas domestik, diperkenalkan.

Dalam ruang lingkup Festival Balon Udara Cappadocia Antarabangsa ke-2, belon yang dihasilkan untuk Hari Kemenangan 30 Ogos dibawa ke kawasan festival di bandar Göreme di Nevşehir pada waktu pagi.

Setelah persiap Di wilayah Cappadocia, salah satu pusat pelancongan penting di Turki, balon dengan corak bulan sabit dan bintang, yan an yang dibuat oleh pasukan, belon itu melambung dan dipamerkan di antara cerobong dongeng.

Mereka yang datang ke kawasan itu dengan bendera Turki di tangan mereka mengambil gambar mereka di sekitar balon yang kelihatan seperti bendera Turki raksasa.

Belon udara panas lain, yang membolehkan pelancong menonton cerobong dongeng dan kawasan yang ditutupi dengan formasi batuan semula jadi dari pemandangan mata burung di Cappadocia, terbang dengan bendera Turki dan poster Atatürk yang digantung di bakul mereka untuk Hari Kemenangan 30 Ogos.

Puluhan belon udara panas yang membawa bendera bulan sabit dan bintang melayang di atas lembah di wilayah itu selama kira-kira 40 minit.


3. Erdoğan: 'UAE Sedang Bersiap Melabur di Turki'

Presiden Recep Tayyip Erdoğan menyatakan bahawa Emiriah Arab Bersatu (UAE) sedang bersiap untuk melabur di Turki.

Presiden Erdoğan menerima Penasihat Keselamatan Negara UAE Sheikh Tahnoun bin Zayed Al Nahyan, yang berada di ibu kota Ankara.

Direktorat Komunikasi Presiden menyatakan bahawa dalam pertemuan itu, hubungan antara kedua-dua negara dan isu-isu serantau dibincangkan, dan pelaburan UAE di Turki dibincangkan.

"Mereka mempunyai matlamat pelaburan dan rancangan pelaburan yang sangat serius. Saya percaya bahawa Emiriah Arab Bersatu akan membuat pelaburan serius di negara kita dalam waktu yang sangat singkat." Kata Presiden Erdoğan dalam program televisyen yang disertainya.


4. Turki Eksport Sayur &Buah Segar Tertinggi ke Rusia

Dalam 7 bulan pertama tahun ini, eksport tertinggi Turki dalam buah dan sayur segar, dibuat ke Rusia.

Menurut data Persatuan Pengeksport Mediterranean, eksport buah-buahan dan sayur-sayuran segar meningkat 20 peratus pada tempoh Januari-Julai berbanding tahun sebelumnya dan mencapai 1 bilion 638 juta dolar.

526 juta 818 ribu dolar, yang merupakan 32 peratus eksport yang direalisasikan dalam tempoh ini, dibuat ke Rusia.

Rusia diikuti oleh Jerman dengan 186 juta 496 ribu dolar, Romania dengan 141 juta 120 ribu dolar, Iraq dengan 132 juta 287 ribu dolar dan Ukraine dengan 91 juta 177 ribu dolar.

Nejdat Sin, Presiden Persatuan Pengeksport Buah dan Sayuran Segar Mediterranean, mengatakan bahawa Turki mempunyai kedudukan penting dalam eksport buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

Menyatakan bahawa mereka tidak pernah mahu bergantung pada satu pasaran dan negara, Sin berkata,

"Kami dalam pencarian berterusan, termasuk Timur Jauh, negara-negara Balkan, dan Kesatuan Eropah." katanya.

(IH)


Peluang jadi usahawan ternak siput..

Untuk perbincangan lanjut sila hubungi Salmas Tel 011 33111321 (KL)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails