Thursday, September 02, 2021

AS tutup kemaluan kesalahan, tumpang Turki &Qatar?

 

1. AS tutup kemaluan kesalahan, tumpang nama Turki &Qatar?


KENYATAAN dari Amerika Syarikat, "Kami bekerjasama dengan Turki dan Qatar untuk memastikan lapangan terbang Kabul beroperasi dan terbuka" ...

Jurucakap Rumah Putih Jen Psaki membuat penilaian mengenai proses penarikan AS dari Afghanistan dan perkembangan terkini dalam taklimat akhbar hariannya.

"Isu yang lebih spesifik yang kita tangani di sini, dengan Turki dan Qatar, yang merupakan rakan kongsi utama, adalah operasi semula bahagian awam di lapangan terbang. Ini akan memungkinkan bukan sahaja pemindahan orang, tetapi juga bagi penghantaran bantuan kemanusiaan melalui program seperti World Food Programme." Kata Psaki yang menyatakan bahawa keterbukaan Lapangan Terbang Hamid Karzai adalah demi kepentingan semua orang.


Psaki yang membela keputusan AS untuk menarik diri dari Afghanistan, juga menyatakan bahawa perbincangan dengan Taliban mengenai pemindahan mereka yang ingin meninggalkan negara itu akan berlanjutan.

Ketika ditanya adakah AS akan mengiktiraf Taliban demi menjaga hubungan diplomatik dengan Afghanistan, Jurucakap Psaki berkata:

"Seperti dalam semua keadaan, ia juga bergantung kepada syarat-syarat, tetapi saat ini kami tidak terburu-buru untuk mengiktiraf kerajaan ini." Jawapnya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah AS, dia buat masalah di Afghanistan, dia nak tutup kemaluan kesalahannya, dengan menumpang nama Turki dan Qatar.


2. Erdoğan: "Tidak Ada yang Dapat Menghalang Pembinaan Turki yang Hebat dan Kuat"


Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengatakan bahawa tidak ada yang dapat menghalang pembinaan Turki yang hebat dan kuat.

Presiden Erdoğan menghadiri Majlis Penerimaan Diploma Tentera Laut dan Tentera Udara Universiti Pertahanan Nasional dan Majlis Penyerahan Starboard di Istanbul.

"Angkatan Tentera Turki kami telah mencapai kedudukan yang diikuti dengan penghargaan global dengan visi baharunya, yang meliputi perubahan dalam model latihan." Kata Presiden Erdoğan.

"Kami maju langkah demi langkah untuk Turki yang hebat dan kuat." Tambahnya.

''Salah satu fasa yang paling kritikal daripada proses ini adalah kita menetapkan kekuatan ketenteraan kita mengikut keperluan zaman. Kami mengatakan bahawa mekanisme pertahanan yang kuat tidak dapat dibentuk dengan kebaikan orang lain dan kami memutuskan untuk membentuknya sendiri. Kini kita mempunyai UAV, UAV Bersenjata, AKINCI...Semua ada." Ujarnya.

'Punca serangan terhadap keamanan negara kita, kesatuan bangsa kita, kekuatan dan reputasi negara kita adalah untuk mendorong Turki keluar dari permainan lagi. Pada tahun 2023, kami akan memberikan mesej terakhir kepada mereka yang tidak faham 15 Julai. Dengan izin Allah, tidak ada yang dapat menghalang pembinaan Turki yang hebat dan kuat, yang telah menjadi simbol 2023, ulang tahun ke-100 Republik kita. Kami telah menjadi sebuah negara yang dapat menghasilkan lebih baik daripada rakan-rakannya di dunia dalam banyak produk industri dari tangki hingga meriam, dari peluru berpandu ke radar, dari bom hingga senapang. Sebagai tambahan kepada perjuangan kami melawan keganasan, kejayaan SIHA (UAV Bersenjata), yang kami hasilkan, di banyak kawasan konflik dari Syria hingga Karabakh, menjadi perbincangan seluruh dunia." Kata Presiden Erdoğan.

3. Iraq Ingin Membeli Bayraktar TB2 dan Helikopter Dari Turki

Menteri Pertahanan Iraq, Juma Anad mengatakan bahawa mereka ingin membeli kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata nasional pertama Turki Bayraktar TB2, helikopter ATAK T129 dan senjata-senjata canggih.

"Kami meminta tawaran dan kontrak dari Turki untuk membeli Bayraktar TB2, 12 unit helikopter ATAK T129 dan 6 sistem pertahanan terhadap kenderaan udara tanpa pemandu. Kami telah mencapai kesepakatan mengenai pembelian (Kenderaan Udara Tanpa Pemandu Bersenjata) SIHA Bayraktar." Kata Anad, dalam kenyataan yang dibuatnya kepada sebuah televisyen tempatan di Iraq.

Anad berkata SIHA Turki Bayraktar sangat canggih dan telah mencapai kejayaan besar.

"Karena ia mempunyai kemampuan untuk berkhidmat bahkan pada waktu malam, mereka akan berguna dalam memerangi keganasan Daesh. Tentera Iraq tidak mempunyai teknologi ini." Katanya.

Menghadiri Pameran Industri Pertahanan Antarabangsa (IDEF'21) yang diadakan di Istanbul pada 19 Ogos, Menteri Pertahanan Iraq Anad bertemu dengan Menteri Pertahanan Nasional Turki Hulusi Aka


4. Covid-19, Perkembangan Terkini di Turki

Dalam perjuangan menghadapi wabak jenis baru coronavirus (Covid-19), di Turki kematian akibat Covid-19 yang dicatatkan dalam masa 24 jam adalah 252 orang.

Dalam tempoh yang sama, 297 ribu 168 ujian dilakukan dan jumlah kes positif ialah 21 ribu 893.

Jumlah orang yang pulih dalam 24 jam terakhir meningkat kepada 14 ribu 106 orang.

Dalam ruang lingkup memerangi Covid-19, sejumlah 94 juta 212 ribu 742 vaksin diberikan setakat ini, termasuk dos pertama, kedua dan ketiga.


5. Kisah 'Paus Terbang' Akıncı TIHA


Kisah 'Paus Terbang' Akıncı TIHA

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Yg amerika sibuk campur urusan rumah tangga org pasai aper.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails