Monday, August 30, 2021

Afghanistan: Roket Serang Kabul, UK angkat kaki, AS punca krisis..

 

1. Serangan Roket Berlaku Berhampiran Lapangan Terbang Kabul

Sebab roket yang menghantam barat laut lapangan terbang di ibu negara Afghanistan, Kabul, 6 orang, termasuk 4 kanak-kanak, kehilangan nyawa mereka.

Menurut maklumat yang diperoleh dari seorang pegawai Kementerian Kesihatan yang tidak mahu namanya didedahkan, roket ditembak dari arah yang tidak diketahui ke kawasan perumahan berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Hamid Karzai.

Dalam letupan itu, 6 orang, termasuk 4 kanak-kanak, kehilangan nyawa di kawasan tempat tinggal orang awam.

Perincian letupan belum dijelaskan.

Sementara itu, Markas Pemerintahan Tengah Amerika Syarikat (CENTCOM) mengumumkan bahawa mereka melakukan serangan udara ke atas kenderaan yang berisi bom milik organisasi Daesh-Khorasan yang sedang bersiap untuk menyerang Lapangan Terbang Antarabangsa Hamid Karzai.

"Pasukan AS melakukan serangan pertahanan terhadap sebuah kenderaan dengan drone di Kabul hari ini, menghilangkan kemungkinan ancaman Daesh-Khorasan terhadap Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad Karzai." Kata Jurucakap CENTCOM Kolonel Bill Urban, dalam satu kenyataan bertulis.

Urban menyatakan bahawa mereka berjaya mencapai sasaran,

"Letupan dari kenderaan menunjukkan adanya sejumlah besar bahan letupan di dalam kenderaan itu. Kami kini sedang mengevaluasi kemungkinan korban jiwa, walaupun kami tidak mempunyai penemuan pada masa ini." Katanya.

Jurucakap Taliban juga menyatakan bahawa AS menyasarkan kenderaan pengebom berani mati yang ingin menyerang Lapangan Terbang Kabul.

170 orang mati dalam serangan yang dilakukan oleh Daesh di wilayah itu pada hari Khamis.


2. Kehadiran Tentera UK selama 20 Tahun di Afghanistan berakhir

UK telah menyelesaikan pemindahan dari Afghanistan. Oleh itu, kehadiran tentera UK selama 20 tahun di Afghanistan berakhir.

Menteri Pertahanan UK Ben Wallace mengumumkan di Twitter bahawa penerbangan terakhir dalam operasi pemindahan berlaku semalam.

Lebih daripada 15,000 orang diterbangkan dalam lebih daripada 165 penerbangan dalam 14 hari.

Perdana Menteri UK, Boris Johnson dalam satu kenyataan mengenai operasi pemindahan,

"Kami sekarang akan menggunakan semua kaedah diplomatik dan kemanusiaan yang kami miliki untuk mengekalkan keuntungan 20 tahun terakhir dan memberi masa depan rakyat Afghanistan yang mereka layak." menggunakan ungkapan tersebut.

Setiausaha Luar UK, Dominic Raab berkata, pasukan bekerja siang dan malam untuk memindahkan lebih daripada 15,000 orang.

"Setelah penarikan, kami akan terus menempatkan kembali orang-orang (Afghanistan) yang layak untuk penempatan semula melalui negara ketiga atau, jika dijamin, Bandara Kabul," katanya.

Kedutaan UK di Kabul akan dipindahkan sementara ke Qatar sehingga kehadiran diplomatik ditubuhkan semula di Afghanistan.

Pemindahan dari Afghanistan dicatat sebagai evakuasi tentera terbesar UK sejak Perang Dunia Kedua.


3. Khamenei, 'Punca Krisis Afghanistan adalah AS'

Pemimpin Iran Ayatollah Ali Khamenei mengatakan bahawa yang bertanggungjawab untuk krisis di Afghanistan adalah Amerika Syarikat (AS), yang menyerang negara ini 20 tahun yang lalu.

Menurut berita televisyen negara Iran, Khamenei, yang menerima anggota pemerintah ke-13 yang ditubuhkan oleh Presiden Ibrahim Reisi, menilai perundingan nuklear dan perkembangan di Afghanistan, dalam ucapannya di sini.

"Orang Amerika bertindak tanpa malu-malu mengenai perjanjian nuklear dan secara terbuka membuat tuntutan seolah-olah Iran telah meninggalkan perjanjian itu, walaupun mereka secara sepihak meninggalkan perjanjian itu. Mereka mengejek perundingan dan orang Eropah bertindak seperti Amerika Syarikat." katanya.

Khamenei menuduh Presiden AS Joe Biden membuat tuntutan yang sama dengan pendahulunya, Donald Trump, dalam perbincangan untuk menghidupkan semula perjanjian nuklear.

"Pentadbiran AS sekarang tidak berbeza dengan pemerintahan sebelumnya kerana tuntutan mereka terhadap Iran mengenai isu nuklear seharusnya berbeza, tetapi mereka sebenarnya menuntut hal yang sama dengan pemerintahan Trump." membuat penilaiannya.

Dengan menyatakan bahawa sumber krisis di Afghanistan adalah AS, Khamenei berkata:

"Amerika Syarikat tidak mengambil satu langkah pun untuk membangunkan Afghanistan. Afghanistan hari ini tidak maju jika tidak ketinggalan 20 tahun yang lalu dari segi pembangunan.
Punca krisis di Afghanistan adalah AS. Orang Amerika telah melakukan semua kekejaman di negara ini, termasuk mengebom perkahwinan dan pengebumian, memenjarakan orang yang tidak bersalah, dan meningkatkan pengeluaran dadah sepuluh kali ganda selama 20 tahun penjajahan. "

Dengan menyatakan bahawa mereka akan terus menyokong rakyat Afghanistan, Khamenei berkata,

"Kami menyokong negara Afghanistan. Pemerintah datang dan pergi, tetapi rakyat Afghanistan adalah tetap. Sifat hubungan kita dengan pemerintah bergantung pada hubungan mereka dengan kita." menggunakan ungkapan tersebut.

(IH)


Peluang jadi usahawan ternak siput..

Untuk perbincangan lanjut sila hubungi Salmas Tel 011 33111321 (KL)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails