Wednesday, August 25, 2021

Lendir siput cantikkan wajah? 7 Manfaat, boleh cuba..

I. Lendir siput boleh cantikkan wajah? Ini boleh cuba sendiri.

SATU teknik rawatan spa menggunakan lendir siput menjadi kegilaan baru dan semakin mendapat tempat di Chiang Mai, Thailand dan Tokyo.

Lebih 40,000 spa sebelum ini menggunakan pelbagai jenis spesis haiwan dalam teknik rawatan mereka termasuk ikan.

Maka tidak hairanlah jika pengusaha di utara Thai itu memilih siput jenis escargot, lapor salon.com. Siput escargot merupakan spesis yang dekat dengan siput babi yang banyak ditemui di negara kita.

Penulis salon.com itu turut menceritakan pengalaman beliau menerima rawatan tersebut. Katanya, enam ekor siput yang dilepaskan dan menyusur serta merembeskan lendir ke segenap wajahnya.

“Lendir siput itu (diharapkan) akan melicinkan beberapa kedutan dan membolehkan saya kelihatan lebih muda,” katanya.

Tambahnya, pandangan golongan pakar masih belum menemukan kesimpulan muktamad ke atas keberkesanan lendir tersebut, yang dinamakan Helix aspersa müller glycoconjugates.

Namun, isterinya berkata beliau kelihatan “berbeza” selepas menerima rawatan itu, tulisnya.

Menurutnya, rawatan di spa Chiang Mai itu lebih murah, hanya US$30 berbanding US$200 untuk rawatan sama di spa Ci:z.Labo di Tokyo yang menjadi perintis rawatan tersebut pada 2013.

Spa seperti itu kini dibuka di China dan London. Penulis itu berkata, pengusaha spa di Chiang Mai itu, warga Perancis, akan meluaskan perniagaan mereka ke Bangkok.


II. 7 Manfaat Lendir Siput untuk Kecantikan


1. Melembapkan kulit wajah yang kering.
Lendir siput mengandung asam hialuronat yang mampu mengikat dan mengunci air di permukaan kulit.
Dengan kemampuan tersebut, penggunaan lendir siput sangat disarankan bagi mereka yang memiliki kulit wajah kering.
Gunakan skincare yang mengandung lendir siput secara rutin. Kulit Mama pun akan tetap lembap sepanjang hari dan terhindar dari berbagai masalah kulit.

2. Mencegah timbulnya jerawat
Jerawat adalah masalah kulit yang umum dialami perempuan. Ia muncul akibat kelebihan minyak, keberadaan kotoran yang menyumbat pori-pori, keberadaan bakteri, ataupun kerana perubahan hormon.
Nah, boleh mencegah masalah kulit yang menyebalkan dengan menggunakan lendir siput.
Bahan alami ini bersifat antimikroba sehingga mampu mencegah dan mengatasi peradangan yang ditimbulkan oleh jerawat.

3. Menyamarkan bekas jerawat
Jerawat tidak hanya dibenci kerana mengurangi penampilan dan menimbulkan rasa tidak nyaman. Ia juga dibenci kerana berpotensi menyisakan bekas yang susah dihilangkan.
Nah, memiliki bekas jerawat yang mengganggu, cobalah menggunakan produk skincare yang mengandung lendir siput dengan rutin. Bahan ini akan menyamarkan bekas jerawat dan membuat kulit wajah lebih bersih.

4. Mencegah penuaan dini
Seperti disebutkan, lendir siput mengandung asam hialuronat yang mampu menjaga kulit tetap lembap. Kulit lembap mengurangi risiko munculnya kerutan di wajah. Otomatis, wajah akan terhindar dari penuaan dini.
Selain itu, lendir siput juga mengandung antioksidan dan kolagen yang aktif meremajakan dan menjaga kekenyalan kulit!

5. Menyegarkan mata yang lelah dan penat.
Padatnya aktivitas seringkali memaksa untuk mengurangi waktu tidur. Akibatnya, timbul lingkaran hitam di bawah mata yang membuat mata terlihat lelah sepanjang hari.

Nah, dapat memanfaatkan lendir siput untuk mengatasinya. Kandungan kolagen di dalam bahan ini akan menghilangkan lingkaran hitam dan menyegarkan mata kembali.


6. Meratakan kulit yang belang

Banyak perempuan kehilangan rasa percaya diri kerana memiliki kulit belang. Apalagi jika kulit belang tersebut terjadi di bagian tangan atau kaki yang mudah terlihat orang lain.

Biasanya, perempuan akan menutupi kulit belang dengan menggunakan baju tertutup. Namun, kulit belang tidak boleh hanya ditutupi. Ia harus diatasi.

Untuk itu, boleh menggunakan lendir siput. Kandungan kolagen, ASA, AHA, dan glikolat di dalam bahan alami ini akan mengeksfoliasi kulit mati dan meratakan warna kulit kembali.


7. Mencegah kerontokan rambut

Semua perempuan tentu setuju bahwa kecantikan tidak hanya tentang wajah. Rambut juga memainkan peranan penting. Memiliki rambut yang sehat dan kuat akan memaksimalkan penampilan.

Nah, lendir siput juga dapat dimanfaatkan untuk memperbaiki kerusakan rambut. Enzim di dalam bahan ini akan memperkuat batang rambut sehingga tidak mudah rontok.


Untuk perbincangan lanjut sila hubungi Salmas Tel 011 33111321 (KL)

1 comment:

Anonymous said...

Klu si kabur jadi TPM troll akan makan dalam PM ke 9.

Belived in Power of troll

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails