Wednesday, August 25, 2021

AS Tampung Orang Afghanistan di Korea Selatan &Taliban Bangkit.

 

1. AS ingin Menampung Orang Afghanistan di Pangkalan Korea Selatan

Korea Selatan mengumumkan bahawa Amerika Syarikat ingin menggunakan pangkalan tentera Amerika di wilayahnya untuk menampung mereka yang dipindahkan dari Afghanistan.

Menteri Luar Negeri Chung Eui-yong bercakap pada sesi parlimen Jawatankuasa Luar Negera dan Penyatuan, lapor agensi berita Yonhap.

Dengan mengesahkan bahawa AS ingin menempatkan semula warga Afghanistan yang dipindahkan dari Afghanistan ke pangkalan mereka di Korea Selatan, Chung menekankan bahawa penggunaan pangkalan tentera di negara itu sebagai kem pelarian memerlukan persetujuan pemerintah.

Chung menyatakan bahawa pemerintah sedang berusaha untuk memberikan suaka kepada warga Afghanistan yang bekerjasama dengan Korea Selatan.

"Ada banyak warga Afghanistan yang berpartisipasi atau mendukung proses tersebut. Oleh itu, pemerintah mempertimbangkan berbagai cara mengenai pilihan untuk membawa mereka dengan selamat ke negara kita." membuat penilaiannya.

Wall Street Journal mendakwa dalam edisi hujung minggunya bahawa AS akan menempatkan orang Afghanistan yang dipindahkan di pangkalan mereka di luar negara.

Taliban, yang mengepung ibu kota Afghanistan, Kabul, menguasai kota itu tanpa konflik setelah Presiden Ashraf Ghani meninggalkan negara itu pada 15 Ogos lalu.


2. Kebangkitan Taliban di Afghanistan 

Sementara tentera AS menarik diri dari Afghanistan , setelah 20 tahun pendudukan, Taliban berjaya merebut seluruh Afghanistan dengan kepantasan yang tidak dijangka. 

Sementara tentera Afghanistan, yang cuba dilatih dan dilengkapkan AS dengan menghabiskan ratusan bilion dolar, tersebar hampir tanpa pertempuran, gambar-gambar di Lapangan Terbang Hamid Karzai Kabul memalukan untuk sejarah penjajahan dan kemanusiaan AS.

Semasa AS menyerang Afghanistan secara tidak terkawal tepat setelah serangan 11 September, mereka tidak mengira bahawa ia mungkin akan terjebak di sini selama 20 tahun dan kemudian harus meninggalkan negara itu lagi kepada Taliban. Seperti yang digariskan oleh Biden, AS kehilangan 3 trilion dolar dalam proses ini bersama dengan ribuan tentera. 

Walaupun terdapat reaksi hebat dari masyarakat domestik Amerika terhadap perang di Afghanistan, yang sepertinya tidak berakhir, kalendar penarikan ditentukan dengan duduk di meja dengan Taliban di Doha semasa era Trump, dan tempoh Biden mempercepat proses ini . Tetapi tidak ada seorang pun di AS yang mengatakan bahawa selari dengan penarikan tentera AS, Taliban dapat mengambil alih negara ini dalam beberapa minggu, ia tidak memperhitungkan bahawa tentera Afghanistan yang berjumlah "300 ribu" yang dilatih dan dilengkapi oleh AS akan menyebar hampir tanpa pertempuran.

Sebenarnya, sebelum AS dapat menyelesaikan penarikan diri, pasukan Taliban berjaya menawan Kabul setelah mengejar kota-kota besar lainnya. Sementara  ribuan warga AS terperangkap di Kabul,  ia juga meninggalkan puluhan ribu penterjemah dan Afghanistan yang telah bekerja untuknya di bidang lain, yang sebelumnya dijanjikan AS untuk dikeluarkan. 

Kejadian di Lapangan Terbang Kabul, orang Afghanistan yang cuba menaiki pesawat AS di apron tetapi ditolak ke belakang, gambar orang awam tersekat di roda pesawat dan terhempas dari udara ke tanah, sekali lagi menunjukkan kekalahan di mana Amerika Syarikat jatuh.

Sekarang, AS berusaha mengeluarkan warganya dari Kabul dengan membuat perjanjian dengan Taliban. Taliban, sebaliknya, nampaknya menyambut kemenangan mereka dengan matang. Mereka mempunyai kedudukan yang lebih inklusif dan merangkumi yang telah mengikis retorik dan amalan radikal lama. 

Sekurang-kurangnya mereka cuba memberikan gambaran seperti itu. Sudah tentu, langkah-langkah yang harus diambil oleh Taliban dalam masa yang akan datang akan menjadi penentu utama dalam konteks ini, tetapi sekurang-kurangnya pada tahap ini, dapat difahami bahawa kepemimpinan Taliban telah belajar dari masa lalu dan mereka tidak mahu sebuah Afghanistan yang terpencil dari seluruh dunia.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Jangan percaya sangatla US dan Yahudi.

Banyak muslihat. Mereka keluar bila dah jarah harta Afghanistan 20 tahun.

Bila2 mereka bleh serang balik atas alasan terrorists dan serang negara lain juga.

Yg penting tolak penipu/pelompat/extreme dlm negara dlu. Bina semula negara yg ekonominya sudah mula dipintas oleh negara jiran yg dlu lemah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails