Thursday, August 26, 2021

Ibadah dijadikan ‘troll politik’ amat biadab

 


KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan sikap segelintir pihak yang menjadikan ibadah solat sebagai bahan gurauan atau troll politik adalah satu tindakan yang sangat biadab.

Menurutnya, rukun Islam kedua itu perlu didirikan tanpa mengira sebarang situasi, sama ada di lautan, hutan, udara bahkan di angkasa lepas sekalipun.

“Solat didirikan setelah memenuhi syarat dan rukun walaupun ketika di lautan, di hutan, di udara hatta di angkasa lepas sekalipun. Paling penting adalah menjaga solat.

“Amat biadap jika ibadah solat yang diwajibkan dan diharuskan dalam keadaan tertentu dijadikan bahan gurauan atau troll politik oleh segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab,” ujarnya dalam satu hantaran Facebooknya, hari ini.

Beliau berkata demikian sambil memetik potongan hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, ‘Pokok segala urusan adalah Islam, tiangnya adalah solat dan kemuncaknya adalah jihad’, riwayat at-Tirmizi.

Baru-baru ini, tular beberapa keping foto Anggota Jabatan Amal Malaysia (JAM) menunaikan ibadah solat di atas hamparan batu di Gunung Jerai ketika membantu penduduk setempat mendapatkan sumber air bersih gara-gara banjir yang berlaku di Yan, Kedah. – HARAKAHDAILY 26/8/2021

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails