Monday, December 14, 2020

‘The noisy neighbour’ bernama P/Pinang. Siapa?

 

ANDA ada sebuah dusun. Suatu hari, jiran anda datang bertandang dan anda pelawa dia makan buah-buahan dari dusun anda. Sekali itu sahaja anda pelawa dia, dan untuk dimakan pada hari itu sahaja. Rupa rupanya jiran anda jenis tidak tahu malu, tamak haloba pula. 

Berbekal pelawaan anda yang sekali itu, dia jadikan dusun anda seperti dia yang punya. Tidak cukup untuk makan sendiri, dia jual pula buah-buahan dari dusun anda. Modal tiada, untung buta-buta!

Bukan itu sahaja, dia pula mengarahkan anda itu ini — jaga pokok supaya sentiasa sihat, berbuah lebat dan sedap. Dia juga melarang anda jual hasil dusun kepada pihak lain untuk pastikan setiap kali dia datang untuk ‘curi’ hasil dusun anda, buah-buahan itu sentiasa ada.

Anda minta dia bahagi sedikit sahaja daripada dia dapat, dia buat tak peduli. ‘Buah-buahan Allah yang buat, bukan hang yang buat.’ Begitulah dia perli anda pada suatu hari.

Sebagai seorang yang budiman, jiran yang baik… Anda cuba mengelak daripada bising-bising. Tetapi sikap jiran yang ultra kiasu tak tahu malu itu semakin hari semakin melampau.

Apabila dengar anda nak buat sesuatu di dusun anda, serata ceruk kampung dia bising hatta kepada Penghulu dan Pengerusi JPKK. Bermacam-macam fitnah disebar mengenai anda, konon anda nak tukar dusun jadi ladang kelapa sawit dan macam-macam.

Kalau anda diam, anda sampai bila-bila akan dibuli oleh dia. Dusun itu hak anda tetapi dia tak peduli. Anda seperti seorang yang tidak ada maruah, malah bacul jika biarkan sahaja dia terus bertindak sesuka hatinya ke atas milik anda yang sah.

Suatu hari anda berbincang dengan isteri anda mengenai apa yang perlu anda lakukan, sama ada halang dia memasuki kawasan dusun anda lagi, atau menuntut bayaran atas segala hasil dusun anda yang dia niagakan.

Dengan tidak semena-mena, seorang daripada anak anda mempersoalkan tindakan anda, menyalahkan anda malah melarang daripada anda mengambil sebarang tindakan ke atas jiran itu. Dia beri alasan, buah yang dicuri dan dijual oleh jiran anda itu daripada Allah, bukan anda, ayahnya yang buat buah itu.

Dia terlupa bahawa selama ini dusun itu milik anda, anda yang tanam dan jaga segala pokok buah-buahan yang ada di situ. Apa anda rasa dengan sikap anak anda sendiri? Ini analogi. Jiran anda itu bernama Pulau Pinang.

MUHAMAD MAT YAKIM
Mahang, Kedah – HARAKAHDAILY 14/12/2020

Sumber asal: https://www.facebook.com/596018318/posts/10159171066973319/


10 comments:

Anonymous said...

Nur Hadi Muhammad

Sungai Mekong tu, mula dari Tibet, bawak ke China, jadi sempadan China-Myanmar, Myanmar-Laos, Thailand-Laos, masuk ke Laos, kemudian ke Kemboja, sampailah ke Vietnam.

Ada pernah dengar Tibet mintak duit sebab bekalkan air sungai kat mana-mana negara tu?

Air sungai ni kita sebut sebagai ‘semula jadi’. Maksudnya kau tak perlu keluarkan belanja pun memang dia dah ada mengalir dari zaman ke zaman, dengan syarat kau jagalah kawasan tadahan air tu iaitu hutan.

Tapi disebabkan ada Menteri Besar paling bebal dalam sejarah peradaban negara, boleh pulak dia gertak nak sekat air sungai tu dari masuk ke negeri lain sebab tak nak bayar caj bekalan air mentah. Dia ingat sungai bila disekat boleh berhenti macam tu je ke?

Habis tu nak alirkan ke mana? Rumah nenek dia? Nak ubah masuk ke sungai lain? Kau nak bagi penduduk tepi sungai tu mampos tiba² air sungai naik mendadak?

Nak ubah aliran sungai ke tempat lain semata-mata tak nak air sungai tu lalu kat Penang punya pasal, agaknya dia nak ‘bina’ sungai baru la. Biar padan muka tak ada sungai yang lalu negeri tu.

Kos ambil alih tanah, tender nak korek, nak bina tebing sekian-sekian mungkin menelan belanja sampai RM5 bilion. Siapa suruh Penang degil sangat tak nak bayar RM50 juta. Hasil REE pun dah RM43 trilion, apa sangatlah RM5 bilion tu kan. Bijak sungguh kepala otak Menteri Besar hangpa.

Hairan sungguh aku, sesama negeri dalam negara yang sama pun boleh bergaduh bab air sungai. Dengar ke negara luar jadi bahan ketawa je.

Bila pemimpin tu buat kenyataan bodoh, janganlah ikut sekali bebal dia tu. Hairan aku bila baca komen, “Terbaik MB tegas”, “Jangan bagi muka dengan geng-geng sepet”. Tegas dengan bangang tu jauh beza tau. Apa yang seronok sangat dapat sekat air ke Pulau Pinang? Habis tu kau ingat penyokong, pentaksub parti kau tak ada kat negeri tu?

Sokong janganlah sampai taksub, ada otak tu guna untuk berfikir, bukan apa je yang keluar dari mulut pemimpin parti sokong bulat-bulat. Yang salah cakap salah. Tapi apakan daya memang dah didoktrinkan macam tu. Wala’ katanya.

Pulau Pinang tegur supaya jangan buat pembalakan di Ulu Muda tu supaya ekosistem tak terganggu. Jangan sampai air sungai tu tercemar dan Tasik Ulu Muda tu jadi kering sebab hutan berdekatan yang bekalkan air tu dah kena balak sampai licin.

Tasik Ulu Muda tu sumber air utama ke tiga negeri, Kedah, Pulau Pinang dan Perlis. Kalau keringlah tasik tu, jangankan Penang, orang Kedah pun mampos takde sumber bekalan air. Jadi apa yang kau ego sangat tak boleh terima bila jiran tegur supaya jaga elok-elok sumber air yang ada dalam negeri kau?

Kerisauan tu wajarlah sebab rekod parti tu mentadbir memang teruk bab jaga alam sekitar. Kau tengok Kelantan cukup dah. Sebab tak jaga sungai-sungai semula jadi yang bekalkan berjuta-juta gelen air sehari, sampai sekarang masalah air kat negeri tu tak selesai.

Takkan tak pernah nampak dengan mata kau sendiri berapa banyak air terutamanya di Sungai Kelantan yang mengalir ke laut setiap hari? Tapi kenapa air tu tak boleh guna jadi sumber bekalan air bersih untuk rakyat Kelantan? Sebab dah tercemar la.

Bila berlaku pembalakan di kawasan padalaman, air tu dah tercemar daripada kawasan hulu lagi, bila dah lalu di pekan-pekan dan bandar-bandar makin teruk disebabkan pencemaran sampah, kumbahan, sisa industri dan sebagainya.

Yang kau nampak warna air sungai tu macam ‘teh beng’ tu sebab pembalakan la. Apa yang kau bodoh sangat susah nak faham?

Sembang ‘Islam’ kat mulut je. Tak tau belajar agama macam mana alih-alih yang dia galak nak potong tangan, nak sebat, nak rejam, nak pancung orang je. Berlambak-lambak ayat dalam al-Quran tentang pentingnya jaga hutan, jaga sumber air, jangan buat kerosakan atas muka bumi tak praktikkan pun

Anonymous said...

Ni citer pasal dusun musang king kt raub tu ke? Kehkehkeh!

Anonymous said...

Anom 6.57 agaknya tinggi ngaji Islamnya. Atau biul tak tahu pasal hukum.

Anonymous said...

Haha..apa salahnya. Sm2 berkongsi cerita..

Anonymous said...

Tun yang sangat terdesak dan mengelabah. Sebenarnya Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi akan cuba meyakinkan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bahawa beliau mempunyai bilangan sokongan yang mencukupi dari kalangan Ahli Dewan Rakyat.

Sumber dalaman PKR memberitahu Astro AWANI bahawa beliau sudah mempunyai 113 sokongan dalam bentuk akuan bersumpah (SD).

Dengan jumlah tersebut, ia sekali gus memberi peluang kepada Anwar, yang juga Pengerusi Pakatan Harapan dan Presiden PKR, untuk menjatuhkan Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sebaliknya PH mmelalui Pembangkang Anwar bersatu tidak menyokong dan menolak kali ke 3 esok. Pakatan Harapan (PH) hari ini memutuskan untuk menolak Belanjawan 2021 dalam pengundian kali ketiga di Dewan Rakyat esok.

Seperti biasa Tun yang sangat terdesak dan mengelabah memainkan sentimen Kerajaan Perpaduan bersama KuLi sidang media petang tadi. Tun sudah menghidu Anwar sudah mendapat 113 majority mudah untuk menjatuhkan Mahyuddin. Dalam keadan cemas terdesak dan kelam kabut Tun menyusun strategi cuba menghalang Anwar dari menjatuhkan kerajaan PN proksi Tun@ Mahyuddin

Sentimen rakyat di dolukan seperti biasa " Atok dan KuLi dah tak kisah tak bagi gajinpun tak apa apa yang kerajaan bagi dah cukup", kata Atok untuk menyedapkan hati yang sangat cemas dan terdesak menjelang hari esok.

Masih lagi nak percaya lagi kah dengan si lidah bercabang ni..!?

Anonymous said...

Umat Islam berpecah kepada dua. Satu pecahan bersama sesama muslim. Satu pecahan lagi bersekutu dengan dap untuk menjatuhkan sesama muslim. Yg khianat kepada Islam dipimpin oleh presiden liberal dan presiden syiah.

Anonymous said...

Lg Dap salah? bangun tido la mangkuk! Kita ni dah kena jajah dari zaman portugis lg. Tp islam dan melayu ada je smpi skrg. Tiba je Dap, terus ckp islam ditindas, huru hara, hancur lebur. Ko agak2 la. Lemah sgt ke akidah ko ni? Lemah sgt ke bani melayu ni? Dap tu lg hebat dr portugis, belanda, british jepun sm komunis tu ke setan?

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Pi MAMPOS lah lu PENYAMAQ HOMO DAPbangkai!! Yg. terpaksa MENJAGA Sumber Sungai MUDA tu adalah KERAJAAN KEDAH - jadi apahalnya su PEROMPAK2 DAPbangkai TAK nak MENYUMBANG pd. KOS "MAINTENANCE", si LEMBU oi?!!

Dan apa yg. DENGKInya dgn. KEKAYAAN baru KERAJAAN ISLAM PAS KEDAH kami - dgn. penerokaan UNSUR NADIR BUMI yg. mungk8n $ berTRILIION nanti?!!

Pi MAMPOS PENJAJAH Zionis DAP bangkai PARASIT dr. NEGARA ISLAM kami ni!!!

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Lu HOMO PARIAH 1135 yg. SETAN DAPpengganas!! Pi MAMPOS PENJAJAH Zionis DAP BANGKAI ni dr. NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!

Anonymous said...

Blogger haram 11.45. Setakat modal maki, ko gi jd anjing je la. Ko jd org pun xde faedah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails