Friday, December 18, 2020

14 Pemuda Dicekup Aksi di Jakarta, Sebilangan Memakai Seperti Habib Rizieq

 

14 Remaja Hendak Demo di Jakarta Diamankan oleh Polisi (Foto: Dok.Istimewa)

Tangerang - Polis Tangerang menahan 14 remaja yang akan ke Jakarta untuk mengambil bahagian dalam demonstrasi. Sebilangan remaja ini memakai kemeja-T hitam dengan gambar yang ditulis oleh Habib Rizieq Shihab.

Kapolresta Tangerang Kombes Ade Ary Syam Indardi mengesahkan kejadian itu. Ade berkata, 14 remaja itu diamankan di 3 pintu tol, iaitu Pintu Tol Balaraja Barat, Pintu Tol Balaraja Timur, dan Pintu Tol Kedaton, pada malam Khamis (17/12/2020) malam.

"Kami melindungi 14 kanak-kanak, dengan usia rata-rata 13-19 tahun. Mereka menaiki kereta pikap," kata Ade dalam kenyataannya.

Ade mengatakan bahawa 14 kanak-kanak itu akan berangkat ke Jakarta untuk mengambil bahagian dalam aksi di depan Istana Negara. Para remaja juga diberi penjelasan sekiranya demonstrasi itu boleh menyebabkan orang ramai.

"Lebih-lebih lagi, jika anda ingin mengambil bagian dalam demonstrasi, ini berpotensi untuk menciptakan kerumunan. Jika ada perbedaan pendapat, harap ambil tindakan hukum," kata Ade.

Remaja Berkaos Gambar 'Habib Rizieq' Hendak Demo di Jakarta Diamankan oleh Polisi Foto: Dok.Istimewa

Ade mengatakan bahawa pihaknya tidak hanya menjalankan operasi keadilan ini di 3 Toll Gates. Menurutnya, semua wilayah perbatasan Kabupaten Tangerang dan Kabupaten Serang dan wilayah Solear, hingga perbatasan dengan wilayah Tangerang Selatan, juga akan dijaga hingga siang ini.

"Setiap titik mempunyai rata-rata 35 personel yang akan bersiap hingga tengah hari," jelasnya.

Ade meminta kerjasama dari semua pihak, terutama ibu bapa untuk mengawasi anak-anak mereka. Kerana, kata Ade, kebanyakan mereka mengaku telah menerima undangan melalui media sosial untuk mengambil bahagian dalam aksi tersebut.

"Tolong jaga anak-anak kita bersama dan bekerjasama untuk melaksanakan protokol kesihatan," kata Ade. (IH)

Edit profile picture

IHtv
8 subscribers

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails