Thursday, December 17, 2020

DAP pakaikan tengkolok kepada musang berbulu ayam..

 


PAS dan Istana.. satu kelegaan.

ALHAMDULILLAH… Tuan Guru Presiden telah memaklumkan Istana telah memberi tarikh perkenan mengadap. Ia satu kelegaan yang mengecewakan golongan yang ingin melihat penolakan permohonan itu. Mereka sedari awal mengetahui mengenai permohonan telah membuat fitnah kononnya permohonan mengadap itu ditolak. 

Menyebarkan berita kononnya permohonan mengadap Tuan Guru Presiden ditolak adalah satu penghinaan kepada Istana yang menjadi payung negara. Istana bukan institusi politik yang perlu diheret sama dengan kebencian dan dendam politik. 

Sejarah Kesultanan Perak sangat gemilang. Ia pesaka Kerajaan Melayu Melaka. Istana Perak dipenuhi Raja-raja yang disayangi dan menyayangi rakyat negeri. Kini Perak diperintah Raja yang miliki pendidikan yang sangat tinggi mewarisi almarhum ayahanda Baginda.

Dalam sejarah perjuangan PAS pula, Istana adalah institusi yang dijunjung tinggi. PAS sangat menghargai peranan institusi Istana yang menjadi pendesak bersama rakyat agar Islam diletakkan dalam Perlembagaan negara. Sebagai parti Islam, ia satu jasa besar bagi kesinambungan perjuangannya. 

PAS juga terhutang budi dengan jasa Istana dan Raja-raja Melayu yang mengizinkan PAS terus menggunakan ‘Islam’ pada namanya di waktu desakan agar nama Islam dilucutkan dari PAS. Persidangan Raja-raja Melayu telah menolak cadangan tersebut. 

PAS juga sangat menghargai peranan Istana dalam menyekat Menteri Besar dari kalangan bukan-Islam. DAP Perak pernah mengidamkan jawatan Menteri Besar (MB) Perak apabila menang besar dalam PRU13. Namun wakil PAS yang hanya ada 6 kerusi dipilih Istana.

Belajar dari sejarah, maka DAP Perak telah meletakkan calon Melayu yang dilabel dengan ‘pakar perundangan’ dalam PRU14. Helah DAP memakaikan tengkolok kepada musang tidak mampu mengelirukan kebijaksanaan pemerintah Istana Perak. MB diserahkan kepada BERSATU yang hanya miliki satu kerusi. 

Dalam krisis terkini DAP muncul bersongkok tinggi. Mereka menyangka songkok mampu menutup kepala musang yang penuh bulu ayam di mulutnya. Sejarah PAS dengan Istana sangat murni. Belum ada pemimpin PAS yang menderhakai Sultan selain kes Nizar yang terkenal dengan ‘sembah derhaka’.Nizar tidak sesuai untuk kekal bersama PAS…

Paduka Seri Sultan Perak pernah mengungkapkan pujian kepada PAS. Ia lambang keterbukaan, keikhlasan dalam menilai Baginda Sultan. Baginda antara Raja yang sentiasa membicarakan kedaulatan agama dan bangsa serta peranan Istana memelihara keduanya. 

Saya sangat yakin pertemuan Tuan Guru Presiden PAS dengan Tuanku Nazrin akan membuahkan natijah terbaik. Saya sangat yakin Tuan Guru Presiden akan mengemukakan gagasan penyatuan ummat Melayu dan Islam sebagai agenda memperkasakan kedaulatan agama dan bangsa dalam negara ini. 

Ia bukan hanya soal PAS Negeri sebagaimana dicanangkan media, tetapi agenda ummat yang lebih penting dan mendesak yang menjadi aspirasi perjuangan PAS kini. 

Daulat Tuanku.

FAIRUZ HAFIIZH OTHMAN
Setiausaha Politik
Pesuruhjaya PAS Perak – HARAKAHDAILY 14/12/2020

5 comments:

Anonymous said...

Pppooodah hampeh...

Anonymous said...

UMNO kena berwaspada. UMNO adalah parti terbesar org Melayu RBA maklum org melayu tak suka DAP. Apabila UMNO dan DAP bergabung ianya akan memecah belah parti melayu itu dan ini tujuan atau matlamat DAP.

Anonymous said...

Lg salah dap?? Bkn pas dah harakah ke yg dh derhaka pd istana sultan perak?? Camne kalo dap buat gitu???

Pemerhati prihatin said...

Baik punya ampu. Tahun 2008, penyokong parti mana yang baring2 atas jalan menyekat kereta Sultan...??

Anonymous said...

Penyokong Pas..yeahh!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails