Sunday, July 19, 2020

7 Perkara, Mengapa Ambiga kecam Menteri Agama?



MALAYSIAKINI melaporkan bagaimana Ambiga Sreenavasan mengecam tindakan Menteri Agama, Dr Zulkifli al-Bakri yang memberi kebenaran kepada Jabatan Agama Islam Wilayah untuk menangani isu transgender.
2. Malah apa yang lebih menyedihkan, Malaysiakini turut merekodkan kenyataan Ambiga yang agak mengelirukan iaitu beliau dipetik menyebut: “Menteri mengabsahkan gangguan, diskriminasi dan kekerasan terhadap komuniti transgender.”
Kenyataan ini seolah-olah menggambarkan Menteri Agama memberi kebenaran untuk JAWI melakukan gangguan kezaliman terhadap golongan transgender. Sedangkan menteri barangkali tidak bermaksud sedemikian.

3. Perhatikan bagaimana pemikiran liberal mengubah naratif mencegah kemungkaran dengan menjadikannya seakan sesuatu perkara yang salah dan zalim. Sedangkan dalam Islam, mencegah kemungkaran adalah satu perkara yang amat dituntut.

4. Perhatikan juga bagaimana golongan liberal melihat kemungkaran dengan neraca yang berbeza. Pada liberal, hak peribadi lebih utama dari hak yang telah ditentukan oleh Allah. Mereka mempertahankan hak peribadi seorang transgender untuk kekal dalam kecelaruan diri mereka sedangkan Rasulullah membimbing kita dengan panduan yang jelas.
5. Dalam Islam, Rasulullah melarang seorang lelaki dari berperwatakan seperti wanita sedangkan golongan liberal memperjuangkan hak kebebasan individu untuk berpakaian seperti yang mereka kehendaki. Ini jelas bercanggah dengan hadis apabila Rasulullah melarang lelaki berpenampilan seperti wanita. Sabda Rasulullah:
لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُتَرَجِّلاتِ مِنَ النِّسَاءِ، وَالْمُخَنَّثِينَ مِنَ الرِّجَالَ
“Rasulullah melaknat wanita yang berperwatakan seperti lelaki dan lelaki yang berperwatakan seperti wanita.” (HR Ahmad, dinilai Sahih oleh al-Arna’ut)
6. Dalam al-Quran, Allah memuji orang-orang beriman yang mencegah kemungkaran. Bahkan Allah menyifatkan mereka sebagai umat yang terbaik sekiranya mereka mencegah kemungkaran. Firman Allah:
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji).” (Surah Ali Imran: 110)
7. Inilah bahana kecelaruan pemikiran liberal yang diperjuangkan oleh sebahagian kita dalam masyarakat. Malah ada pula yang terperdaya dengan slogan perjuangan hak asasi kemanusiaan seperti ini. Lebih menyedihkan ada juga di kalangan muslim yang berfikiran dengan pemikiran liberal yang rosak sebegini.
Semoga Allah membimbing kita.
Dr Ahmad Sanusi Azmi
Hibur Hibur Sikit 

3 comments:

Anonymous said...

Kat sini rakyat bole tengok Brother komen ape sokong mintri agama atau ambiga...

ingat ni..


Brother dan pluralisma murtad berpisah tiada...!!

Anonymous said...

Komen seperti ini yg disokong oleh pkr dan pan. Komen ambiga punya unsur rosakkan islam, manusia dan malaysia, disokong sepenuh hati oleh khadam.

Anonymous said...

Menteri Kdn mana? Tido ke? Kan PN pgg kuasa skrg? Kalo mujahid ni, dah lama kena maki

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails