Friday, May 01, 2020

Cikgu jelajah 13 kampung hantar kerja sekolah di Pendalaman Sarawak. Tahniah!

 SEBAHAGIAN bahan pembelajaran yang disiapkan sebelum dihantar kepada murid di pedalaman Lawas.

SEORANG guru bahasa Inggeris sanggup menempuh perjalanan selama dua hari untuk menghantar bahan pembelajaran kepada 111 muridnya di 13 kampung pedalaman di Lawas, Sarawak.
Pengorbanan dilakukan guru muda, Muhammad Nazmi Rosli dari Sekolah Kebangsaan (SK) Long Sukang itu bagi memastikan anak didiknya tidak ketinggalan dalam pelajaran ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.
Dia menempuh perjalanan hampir 200 kilometer yang dilaksanakan seminggu sekali itu untuk bertemu anak muridnya yang tinggal di Kem Balak, Kampung Pa' Dadar, Kampung Long Resina dan Kampung Pa' Remirang.
"Perjalanan ke sana agak mencabar dan hanya boleh dilalui dengan kenderaan pacuan empat roda sahaja serta mengambil tempoh tiga atau empat jam untuk sampai ke sana.




"Bahan pembelajaran ini adalah dari semua guru sekolah kami, mereka akan berikan kepada saya untuk fotokopi dan diagihkan kepada semua murid di kampung tersebut memandangkan kebanyakan guru lain kini berada di kampung masing-masing," katanya ketika dihubungi.
Beliau menggelar usaha itu sebagai 'Homework COD' dan dilakukan kerana murid di kampung berkenaan tidak mempunyai akses internet dan juga rangkaian telekomunikasi.
ANTARA barangan keperluan yang dihantar ke kawasan pendalaman.  ANTARA barangan keperluan yang dihantar ke kawasan pendalaman.

"Kami mengambil inisiatif tersebut sebab kami tiada pilihan lain untuk buat pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) pada waktu PKP ini.
"Berbanding sekolah di bandar, di tempat kami mengajar tiada kemudahan internet, telefon, dan kemudahan elektrik juga di catu, hanya dibenarkan guna elektrik bermula jam 6.30 petang sehingga 11 malam.
"Bahan pembelajaran ini merangkumi kerja sekolah untuk murid pendidikan khas, pra-sekolah sekolah serta murid Tahun Satu sehingga Tahun Enam,"katanya.
Kata Muhammad Nazmi, dia akan mengutip kerja sekolah yang disiapkan seminggu kemudian ketika menghantar bahan baru yang merangkumi nota dan latihan baru.
Muhammad Nazmi memberitahu mendapat kebenaran daripada Pejabat Pendidikan Negeri (PPD) dan Kementerian Kesihatan (KKM) serta komuniti kampung untuk bergerak ke kampung berkenaan.
"Seorang jururawat juga akan bersama saya selain pihak pengurusan kampung ketika menghantar bahan pembelajaran kepada murid-murid ini.
"Selalunya saya akan ke kampung ini bersama dua orang guru secara bergilir kerana bahan-bahan yang dibawa agak banyak," katanya. (MyMtro)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah. Tahniah atas pengorbanan yang dilakukan guru muda, Muhammad Nazmi Rosli dari Sekolah Kebangsaan (SK) Long Sukang itu.. bagi memastikan anak didiknya tidak ketinggalan dalam pelajaran ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

Semoga Allah SWT lanjutkan usia beliau dalam kebajikan yang sentiasa diredhaiNya.

1 comment:

SuJeng said...

Pedalaman yea bukan pendalaman.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails