Wednesday, April 29, 2020

Tugas Pulih Ekonomi, Beli Barangan Buatan Malaysia -Dr Hazman

Pelabuhan Kontena Butterworth Utara (NBCT), Pulau Pinang. - Foto hiasan NSTP/Mikail Ong
Pelabuhan Kontena Butterworth Utara (NBCT), Pulau Pinang. - Foto hiasan NSTP/Mikail Ong
Sikit Tazkirah Ekonomi: 


KUALA TERENGGANU: Rakyat Malaysia perlu melakukan perbelanjaan berhemah dengan mengutamakan barangan buatan negara ini sepanjang tempoh dan pasca Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi membantu menggerakkan ekonomi domestik, menurut seorang ahli akademik.
Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan, Ekonomi dan Pembangunan Sosial, Universiti Malaysia Terengganu, Dr Hazman Samsudin, berkata dengan kaedah sedemikian, rakyat mampu menyelamatkan ekonomi negara ini daripada mengalami krisis.

Perbelanjaan yang berhemah dengan menggunakan wang Bantuan Prihatin Nasional (BPN) bukan sahaja bermaksud berbelanja tanpa pembaziran, ia juga merujuk kepada perbelanjaan yang mampu memberi kesan pengganda kepada ekonomi domestik.
"Dengan membeli barangan buatan Malaysia, ia mampu memberi pekerjaan kepada rakyat Malaysia. Bagi tujuan ini, jabatan kerajaan, agensi dan pihak berkaitan seperti agensi pemasaran yang berkaitan disaran untuk melakukan kempen beli barangan tempatan secara besar-besaran.
"Kempen itu sudah ada, namun tidak mencukupi. Logo pada barangan sangat kecil, promosi di papan tanda di jalan raya masih kurang, kempen di televisyen sangat terhad dan kempen di platform dalam talian sangat sukar dijumpai. Ia harus dilakukan dengan jelas dengan mesej yang tepat," katanya.
Pada 27 Mac lalu, kerajaan mengumumkan pakej rangsangan ekonomi BPN iaitu pemberian tunai secara sekali (one off) dengan menyediakan peruntukan hampir RM10 bilion kepada golongan B40 dan M40 dan tidak lama kemudian Pakej Prihatin Tambahan pula memberi penekanan terhadap rangsangan bahagian penawaran bagi memastikan kelangsungan perniagaan dan tenaga kerja.
Hazman berkata, apa yang agak membimbangkan adalah risiko berlakunya ketirisan melalui pembelian barangan bukan buatan Malaysia kerana semasa tempoh PKP, ramai lebih cenderung membeli barangan secara dalam talian.
"Kebanyakan barangan dalam talian yang bersifat kehendak adalah barangan import ...ini akan menyebabkan wang disuntik keluar daripada aliran ekonomi domestik dan menjadikan matlamat BPN kurang berkesan.
"Oleh itu, jadilah rakyat Malaysia yang bangga dengan barangan Malaysia kerana matlamat utama kita ialah mahu menggerakkan ekonomi domestik. Inilah peranan dan tanggungjawab yang boleh disumbangkan rakyat untuk negara," katanya.
Industri yang sangat terkesan akibat PKP bagi mengekang penularan COVID-19 adalah seperti industri pembuatan termasuk pengangkutan, pembinaan, pelancongan dan rangkaiannya.
"Apabila wabak COVID-19 ini tamat, berbelanjalah kepada sektor-sektor tersebut dan bawalah keluarga melancong dalam Malaysia. Pastinya banyak lagi tempat-tempat menarik yang belum dilawati.
"Berilah peluang ekonomi kepada usahawan kecil seperti Makcik Kiah yang mengusahakan restoran, Pak Samad berniaga pakej inap desa, Mr Wong pengusaha barangan elektronik, Encik Anand kontraktor ubah suai rumah dan Encik Jamal yang bekerja sebagai pemandu pelancong bergaji hari," katanya. – BERNAMA 
Muestras De La Mano Puño Del Sacador Aislado En Blanco Foto de ... Terus gerakkan  ekonomi segera, bangkit semula! Insya Allah!


Sila Lihat.. Sikit Tazkirah Ekonomi..

3 comments:

Anonymous said...

Pemimpin Kerajaan PH membazir beli barangan luar negara.. Tiada niat bantu Malaysia..

Anonymous said...

April 29, 2020 at 6:24 AM
Ini contoh jawab babi penjilat DAP ha ha ha

Teruskan Meroyan.
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian end solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..
DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Cina yg datang dari tanah besar cina bukan sebangsa dengan pas dan umno. Tetapi mereka sebangsa dengan cina kafir dap. Kaldai2 dap tolong bantu dap supaya hasrat dap tercapai. Kaldai2 ini adalah pengkhianat kepada orang melayu dan islam.

Kaldai2 main dengan isu remeh seperti mercedes yg tidak berkait dengan isu warga pendatang haram. Yg jadi masalah besar ialah isu pelancong haram yg aktiviti ekonominya cara haram dan berjenayah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails