Menurut Abdul Latiff, setelah meneliti kenyataan 'penuh' Zakir terhadap isu pengusiran 'pendatang lama' beliau berpendapat Zakir tidak sepenuhnya memberi erti bahawa pendakwah itu bermaksud seperti difahami oleh banyak pihak daripada hasil laporan media yang sengaja cuba mencetuskan isu.
Tambahnya, tindakan kerajaan India juga sebenarnya penuh kekaburan dan tidak mempunyai bukti yang kukuh.
"Seperti diketahui, di Malaysia DAP merupakan sebuah parti yang sangat 'bermasalah' dengan Islam. Mereka sering menyerang Islam dengan pelbagai hujah dangkal yang tidak masuk akal.
"Dalam isu Dr. Zakir Naik, DAP sangat berlebihan dan ternyata mereka tidak bersendirian dalam isu ini," katanya seperti dipetik portal Harakah Daily hari ini.
Tambah Abdul Latiff, jangan dengan hanya memiliki kuasa yang secebis, DAP telah cuba menunjukkan taring dan bak kata pepatah sebagaimana ditegaskan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang iaitu 'Diberi betis hendak peha'.
"Saya mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad kerana bertegas dalam isu Dr. Zakir Naik.
"Kita selaku umat Islam wajib mempertahankan Dr. Zakir Naik untuk kekal di Malaysia demi Islam walau dengan apa sahaja cara sekalipun," ujarnya.
Menurut beliau, umat Islam perlu menunjukkan kepada DAP dan bukan Muslim bahawa semua Muslim adalah bersaudara dan cintakan keharmonian. - UTUSAN ONLINE

Gambar kenangan: Depan sekali, YB Abdul Latif Abd Rahman membelakangi Ibnu Hasyim, semasa dalam penerbangan dari Beijing ke Urumqi beberapa tahun lalu.
(Lihat juga:

E-Buku IH-4: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-4: Catatan Perjalanan
Ke China Bersama Datuk Husam)

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)