Sunday, August 11, 2019

Cina M'sia Tak Bersyukur. Rumusan Buku THE CHINESE DILEMMA



Rumusan Buku THE CHINESE DILEMMA

APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA:

1. Pandangan ini adalah dari Ye Lin- Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di: 

- Malaysia, 
- Hong Kong, 
- Australia, 
- Thailand, 
- Singapura, 
-.Britain dan 
- Amerika Syarikat. 

Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysia lah yang paling : 
- tidak bersyukur, 
- kejam, serta 
- mengkhianati perjanjian ataupun 
- tidak mahu rujuk perlembagaan Malaysia 

Dalam buku Ye Lin- Sheng The Chinese Dilemma - East West Publishing, Australia, 2003, Ye Lin- Sheng menulis: 

2. Pengiktirafan orang Cina: 
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang- orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. 

Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana- mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" 

3. Keangkuhan orang Cina: 
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. 

Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. 

Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" 

4. Perkauman orang Cina: 
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. 

Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. 

Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu. Apa yang ada di minda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini adalah kerana orang Cina. Sebab itu orang Cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. 

Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" 

5. Penghinaan orang Cina : "Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah "Menghina" terhadap orang Melayu. 
Dalam dialek Cina yg tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, Bangsa yang tidak Bertamadun.. Malahan orang Cina yang memeluk Islam dikatakan telah ‘masuk Melayu’. 

Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi Askar atau Polis kerana anggap itu kerja kotor dan hanya Eksklusif kepada kaum Melayu sahaja.. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan Tamadun Cina lebih tinggi berbanding Budaya dan Tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun.. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘Ketuanan orang Putih’ kerana menganggap tamadun dan Budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap Tamadun Melayu -Bumiputera." 

6. Sikap negatif orang Cina : 
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan Kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. 

Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan Usahawan atau Syarikat2 Melayu.. di mana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang Cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. 

Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" 

7. Isu Tuan Rumah: 
"Siapakah Tuan Rumah Negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku Tuan Rumah, dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah sbg tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. 

Orang Cina Malaysia sepatutnya berasa malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi Kerakyatan.... Akhirnya mereka cuba hendak merampas serta menindas Tuan Rumah - Bangsa Melayu. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar dan ramai. 

Jika saya: Ye Lin Sheng, penulis Buku, adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan Perlembagaan dan Sosial Kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" 

8. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah oleh Cina : 
"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah satu Bangsa yang bersopan santun dan kaya dengan kesabaran... 

Sudahlah mereka bersusah payah Berjuang bermati- matian untuk membebaskan diri dari Jajahan Barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah pula untuk merampas dari orang Cina yang memegang kuasa ekonomi di Tanah airnya.. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana mereka sudah diberi peluang utk mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari negara China berasa malu dengan sikap Bangsa saya sendiri yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina Malaysia terlalu keras, Ekstrim serta Perkauman. 

Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak lagi menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal. serta menyebarkan ideologi Komunis sehingga kini.. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang Cina Malaysia sedang Menjajah Orang Melayu... Mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh mereka yang nyata"
Rujukan Buku:
The Chinese Dilemma LIN-SHENG



Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

7 comments:

Anonymous said...

Kalau di arab saudi, duduklah berapa lama kat situ, namun nak dapat keralyatannya amat sukar. Mereka sangat menjaga soal kerakyatan kerana kerakyatan hanya untuk arab saudi sahaja. Tapi tanah melayu sangat mudah beri kerakyatan kepada cina dan india.

Anonymous said...

Selagi lim tua dan lim muda pimpin dap, selagi itu dap akan kekal sebagai parti rasis yg berorientasi komunis. Daya hasut mereka sangat licik , bahkan orang melayu pun ada yang terpedaya dan sanggup jadi tali barut mereka.

Di thailand, indonesia dsb, usahkan nama cina, tulisan pun tak dibenarkan. Mereka yang datang kena adapt dengan budaya tempatan. Bukan macam dap yang datang tanah melayu untuk ubah budaya tempatan supaya ikut budaya dap.

Anonymous said...

Kesilapan besar pengundi Melayu ialah mengundi Pakatan Hancing pimpinan parti ultra rasis kafir harbi DAPig dalam PRU 14. Sekarang baru mereka sedar mereka telah dikencing hancing oleh Pakatan Hancing dengan pelbagai fitnah dan janji palsu.

Kesilapan besar UMNO dalam proses kemerdekaan Msia ialah memberi kerakyatan kepada pendatang asing rasis dan sekarang UMNO dan kaum Melayu menerima akibat buruknya:

Menang sorak , negara tergadai.

Kita harap pemimpin-pemimpin UMNO sekarang telah menyedari kesilapan mereka setelah UMNO kalah dalam PRU 14.

Puak kafir yang selama ini dimanjakan oleh UMNO telah tikam UMNO dari belakang apabila 95% puak kafir mengundi parti DAPig dan Pakatan Hancing dalam PRU14. Padan muka !

Kita harap UMNO akan mengutamakan umat Islam termasuk kaum Melayu dan menendang pemimpin musang berbulu ayam keluar dari UMNO.

Sesungguhnya sahabat UMNO yang ikhlas dan jujur ialah parti Islam PAS.

Anonymous said...

Semburit pakaian pkr sejak azali. Bukan pas tapi pkr.

Anonymous said...

Pkr kes kunyit. Dap kes rogol. Takkan tak tau.

Anonymous said...

Anonymous said...
Pkr kes kunyit. Dap kes rogol. Takkan tak tau.

August 11, 2019 at 3:06 PM

Hihihi. Sama sama masam.

Anonymous said...

Dulu termakan hasutan kit siang dan guan eng dan mat sabu bahawa pas khianat kepada pakatan, sekarang baru tau bahawa hj hadi sudah nampak agenda tersembunyi mereka. Fitnah mereka seolah olah sangat real. 90 juta macam real. 2juta macam real. Kini baru tau isi hati cina dap. Memang jahat dan berhati busuk terhadap orang melayu. Semua tak boleh. Ruu tak boleh, jawi tak boleh. Makanan islam pun dicampur bahan babi. Seolah olah orang melayu ni menumpang di negara mereka. Memang kurang ajar dua lim.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails