Tuesday, August 13, 2019

Tak Dapat Daging Korban, Janda Miskin Ini Terlepas Pandang.


3X. Bermakna 3 tahun, daging korban tidak pernah singgah di rumahnya. 

Rumah itu dalam kompleks sederhana, namun keadaan fizikal janda dua anak itu adalah antara yang paling rapuh dan tidak pernah dipoles kerana dana yang terhad. Ia berbeza dari rumah-rumah jiran yang bagus. Jarak ke masjid terbesar di kompleks itu hanya disekat oleh tujuh buah rumah. 

Beliau juga sering berdoa dan hadir dalam kajian yang dijalankan di masjid. Semalam jiran-jirannya kelihatan sibuk membuat sate. Asap di mana-mana mencium bau daging yang lazat. Jiran-jiran itu mengeluarkan kenderaan mereka dan meletak di bahu jalan yang rumit agar tidak berada di dekat kompor atau api yang terbakar. 

Wanita janda ini ada di rumah bersama dua anaknya. Ketiga-tiga mereka hanya boleh mencium aroma daging yang terbakar, dan selepas tidur dengan perut hanya disokong oleh mi segera. Anak bungsunya, seorang gadis dan masih di kelas lima, bertanya, "Mi, kenapa kita tidak pernah makan daging korban?"

Ibu hanya tersenyum dan berkata, daging korban diberikan hanya kepada yang memerlukan.
"Kami masih mempunyai makanan, jadi perlu lagi kepada mereka yang tidak mempunyai makanan. Jadi merekalah yang layak diberi daging korban!" Walaupun tersenyum, tetapi hati ibu itu menyakitkan. 

Bagaimana tidak, dia tidak faham mengapa jiran-jirannya yang lebih makmur selalu mendapat daging korban, tetapi dia dan anak-anaknya seperti itu tidak pernah dapat bertahun-tahun.

Satu-satunya orang yang datang ke rumahnya, hanya membawa satu sampul putih, surat masjid meminta wang untuk pembinaan masjid yang sedang diubah suai. Ibu tidak pernah menyumbangkan banyak, hanya saja setiap kali dia pergi ke masjid untuk belajar, dia selalu jatuhkan beberapa ribu rupiah Indonesia ke dalam kotak infaq untuk pembinaan masjid. 

Sebagai orang biasa, hatinya menjadi sedih mengingati itu, tetapi perasaan itu dengan cepat ditolak dan membuat prasangka yang baik kepada Tuhan. "Ah, mungkin daging persembahannya sedikit, jadi rumahnya tidak selalu mendapatnya," katanya. 

Tetapi bahagian lain hatinya membantah, "Tetapi kenapa jirannya yang jauh lebih mampu dapat?"

"Ah, mungkin penjaga masjid lupa tentang hal itu sehingga selama bertahun-tahun daging korban tidak pernah berhenti mengetuk pintu rumahnya ..." 

Tetapi sekali lagi bahagian lain hatinya membantah, "Tetapi kenapa minta dana bina masjid tidak pernah lupa lawat rumah ini?"

Tahun lepas, ejen penghantaran tiba di rumahnya membawa beg plastik. Dia mengetuk pintu dan dia berkata kepada ibu itu, "Ma'am, Encik Fulan nampaknya tidak ada di rumah (Fulan adalah jiran rumah di sebelah kanannya). Ini adalah daging korban untuk Encik Fulan, kami titipkan padamu, Ma'am! "

Ibu mengangguk dan terus tersenyum, walaupun dia sendiri tak dapat daging korban. Sekali lagi, ibu hanya boleh berdoa. Dia yakin pasti mungkin jika rezeki, Allah tidak pernah tukar. Tetapi sebagai manusia biasa, masih terdapat beribu-ribu tanda tanya mengapa itu boleh berlaku.

Dan dia sentiasa menghiburkan dirinya dengan berkata dalam hati, "Mungkin Allah memelihara daging korban untuk saya dan anak-anak saya di sampingnya, supaya suatu hari nanti dapat menikmatinya di jannah nanti. Aamiin ... "

[Dari kenyataan seorang ibu di Jatiasih, Cibubur, Indonesia. EraMuslim]

Peluang Kerja Di Australia, Dibuka..
Kerja Di Australia, Dibuka..

5 comments:

Anonymous said...

Sama macam pan. Pan pun malu nak pakai logo pas. Sebab telor pan dah kena genggam dengan dap. Silap cakap, dap picit telor pan sampai senak.

Anonymous said...

Betul ke dap larang tulisan jawi. Rasis katanya. Bedebah betul melayu ph, tak berani sergah dap yg sangat jahat.

Anonymous said...

Shu Qi menggunakan contoh tulisan jawi dengan buku pornografi untuk mengubah persepsi masyarakat cina.

Rasanye ini satu sikap yang sangat jahat serta punya hati yang penuh bangkai.

Anonymous said...

Macam mana sabu boleh bersahabat dengan cina yang hati penuh bangkai. Heran.

Anonymous said...

Heran pulak islam sama islam kawan. Liberal sama kafir pun tak heran. Satu liberal satu kafir. Memang ngam. Pas umno sama sama jerit liberal dan kafirun. Madey pun dah tak tahan dengan dap. Rasis katanya. Tapi puak liberal bengong lagi. Sanggup berkunyit. Waras katanya. Elok juga berkunyit, nanti zuriat nya pupus. Benih let go ke bontot.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails