Saturday, May 18, 2019

Syabas Dr Kamarul! Dedahkan DAP &13 Mei, Lu Mahu Tipu Sapa?



DAP tak terlibat 13 Mei: Mahu tipu siapa? 
-DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF 

TULISAN Ketua Pemuda DAP (DAPSY) merangkap Ahli EXCO Kerajaan Perak, Howard Lee, dalam portal berita Malaysia Kini bertajuk “Adakah PAS Mahu Tutup 'Bangkai Gajah' Guna Isu 13 Mei?” adalah jelas satu cubaan untuk menipu rakyat dan memesongkan sejarah negara.

Di dalamnya, Howard Lee menggunakan Kertas Putih Kerajaan bertarikh 9 Oktober 1969, dengan judul penuhnya adalah “The May 13 Tragedy: A Report, The National Operations Council”, untuk menyatakan Peristiwa 13 Mei bukan berpunca daripada DAP tetapi PKM.

Hakikat sebenarnya adalah:

(1) Pada muka surat iv kertas putih ini disebutkan bahawa salah satu punca Peristiwa 13 Mei adalah calon-calon pembangkang dalam PRU 3 yang berkempen atas garis perkauman serta menyerang Perkara 152 dan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

(2) Pada muka surat 21 kertas putih ini disebutkan mengenai tindakan lebih ekstrem sesetengah calon pembangkang dalam PRU 3 yang mempersoalkan hak dari sudut sejarah orang-orang Melayu untuk menganggap diri mereka sebagai Bumiputera.

(3) Pada muka surat 24 kertas putih ini disebutkan mengenai amaran Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra, di Kuala Pilah pada 15 April 1969 bahawa jika DAP cuba mengubah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan maka akan berlaku huru-hara.

(4) Pada muka surat 29 kertas putih ini disebutkan mengenai tindakan provokatif peserta perarakan kemenangan DAP pada jam 5 petang 11 Mei 1969 yang menghamburkan kata-kata “Apa polis boleh buat – kita raja” dan “Buang semua Polis Melayu”.

(5) Pada muka surat 29 kertas putih ini disebutkan mengenai tindakan provokatif peserta perarakan kemenangan DAP pada jam 10 malam 11 Mei 1969 yang menghamburkan kata-kata “Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan” kepada polis-polis Melayu.

Ekoran Peristiwa 13 Mei ini, pemimpin utama DAP, Lim Kit Siang, telah ditahan di bawah Seksyen 11(2)(b) ISA pada 18 Mei 1969 di mana asas utama penahanan ini adalah tindakan beliau mempertikaikan pembahagian rakyat kepada 'Bumiputera' dan 'bukan Bumiputera'.

Menjawab pertuduhan terhadap beliau pada 30 Julai 1969, Lim Kit Siang dengan berani mengakui penentangan beliau ke atas pembahagian rakyat kepada 'Bumiputera' dan 'bukan Bumiputera' kerana beranggapan bantuan perlu diberi berasaskan ‘need’ bukan ‘race’.

Dalam sidang Parlimen pada 3 Mac 1971, Timbalan Perdana Menteri, Tun Dr Ismail Abdul Rahman, menggelar Ahli-Ahli Parlimen DAP sebagai seperti “ruthless,  tricky,  smooth,  suave,  slick  political  rogues” yang menggunakan isu-isu sensitif untuk menang dalam PRU 3.

Diungkapkan balik oleh Tun Dr Ismail petikan pelbagai kenyataan sensitif Lim Kit Siang, antaranya yang menolak Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tunggal dan yang didakwa tidak mengiktiraf kedudukan istimewa Melayu, tanpa apa-apa bantahan dari wakil DAP.

Semua ini adalah bukti nyata DAP tidak boleh berlepas tangan daripada Peristiwa 13 Mei.

Menariknya, walaupun Lim Kit Siang telah ditahan di bawah ISA pada 18 Mei 1969 kerana mempertikaikan pembahagian rakyat kepada 'Bumiputera' dan 'bukan Bumiputera', selaras dengan Deklarasi Setapak 1967, hingga kini prinsip ini tetap menjadi pegangan DAP.

Bandingkan sahaja kenyataan Lim Kit Siang mengenai perkara ini sebelum beliau ditahan di bawah ISA, antaranya ialah pada 29 September 1968, 2 November 1968, 7 Januari 1969, 25 Januari 1969, 26 Januari 1969, 7 Mei 1969 dan 13 Mei 1969, dengan kenyataan baru beliau.

Contoh kenyataan baru beliau ini adalah:

(1) “Saya dengan ini mendesak pembahagian rakyat Malaysia kepada bumiputera dan bukan-bumiputera dihapuskan” atau “I would therefore call for the abolition of the division of Malaysians into bumiputeras and non-bumiputeras” (10 September 1995).

(2) “DAP mendesak pembahagian rakyat Malaysia kepada bumiputera dan bukan-bumiputera dihapuskan segera” atau “DAP calls for the immediate abolition of the division of Malaysians into bumiputeras and non-bumiputeras” (15 September 1995 dan 20 September 1995).

Ini belum lagi diambil kira kenyataan lebih baru Lim Guan Eng dan Anthony Loke. Soalnya kini, setelah menang, bila dan bagaimana pembahagian ini mahu dihapuskan? Cukupkah agaknya dengan pemberian bantuan berasaskan ‘need’ bukan ‘race’ sahaja dahulu? - HARAKAHDAILY 18/5/2019

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Syabas Dr Kamarul Zaman! Al-hamdulillah, dedahkan tembelang DAP dalam peristiwa berdarah 13 Mei 1969.. DAP, lu mahu tipu sapa? Sama-sama bodoh gaya lu boleh la!

9 comments:

Anonymous said...

Parti kafir harbi DA-Pig berpura-pura 'suci' walaupun DA-Pig sendiri melakukan hasutan perkauman dan provokasi untuk mencetuskan konflik berdarah 13 Mei dan tangan pemimpin dan pengikut DA-Pig sendiri berlumuran dengan darah rakyat.

Anonymous said...

baru menang beberapa kerusi dalam kl 1969
dah buat onar
nak halau melayu dari kl konon
sejarah jangan dilupa

itu hari lks kata nak saman bekas ketua polis
sampai la tak saman pung

tm tetap tm
kami anak cucu cicit persekutuan tanah melayu
orang putih kata malaya
kami tak lupa

Anonymous said...

Yg sebenar benar barua BAHALOL ialah kau non 4.10, 4.12, 4.17pm setakat nih. Ko la penghasut permusuhan perkauman. Ko tak hormati YDP Agong dan Raja2 Melayu, malah menghina Baginda2 itu dgn menganggap Baginda2 itu patung2 boneka tidak berotak utk bertindak JIKA BENAR DAP MENGANCAM MALAYSIA!

Kau la abdola saba` zaman now!

Anonymous said...

Lihatlah bagaimana barua DA-Pig 4:53 pm cuba menghapuskan fakta sejarah dan melaga-lagakan Agong dan raja-raja Melayu dengan rakyat yang cintakan kebenaran.

Rakyat sudah lama mengenali DA-Pig sebagai parti rasis ultra kiasu dan pemimpinnya ditahan di bawah ISA kerana peranannya mencetuskan konflik perkauman.

Anonymous said...

Merapu apa 4.53... ayat pusing2 x paham aku. Dap sign statut rom then raja2 murka. Rasañya dah terlebih clear sapa yg tak hormat dan derhaka pada agong

Anonymous said...

Barua DA-Pig 4:53 pm ini telah menghina Agong dan raja-raja Melayu dalam komennya sendiri dan pemimpin DA-Pig pula sibuk berusaha menghapusksn kuasa Agong dan raja-raja Melayu melalui ICERD, Rome Statute dll supaya DA-Pig boleh menghapudkan hak agama Islam, hak umat Islam dan hak kaum Melayu.

Puak DA-Pig adalah kepala bapak rasis dan pandap adalah butir-butir tahi mereka.

Anonymous said...

wowwwwww! berjaya!!!!!!!!...........

Anonymous said...

Hati2 dgn dap. Apabila mereka berbaik dgn org islam ada sebab, bukan kosong. Mereka berbaik dgn pas, dan berjaya menarik sebahagiannya, lalu tertubuh parti kuali. Mereka tampil diri sebagai baik, dan buat fitnah supaya parti saingan kelihatan jahat.

Anonymous said...

Dap sanggup buat apa saja. Bahkan makanan muslim pun mereka buat dan guna logo yg dipalsukan. Mereka curi logo halal dan tampal pada makanan yg tidak halal. Mereka tipu org islam dgn makanan haram yg ditampalkan dgn logo halal yg palsu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails