Thursday, September 13, 2018

Siapa Honey Tan Nak Desak A/Syariah Dipinda? -Dr Kamarul Zaman.



DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF 

HARI ini Ahli Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower)bernama Honey Tan telah, di dalam sidang media beliau bersama-sama Pengarah Eksekutif Sisters in Islam, Rozana Isa, dan Pengasas Justice for Sisters, Thilaga Sulathireh, yang mewakili The Joint Action Group for Gender Equality atau Gabungan Kumpulan Wanita Bertindak bagi Kesamarataan Gender (JAG), telah dilaporkan oleh portal berita Malaysia Kini sebagai berkata:
●      “It is untrue and inaccurate that the Federal Government is unable to do anything about The State Syariah Criminal Enactments” (“Adalah tidak benar dan tidak tepat bahawa Kerajaan Persekutuan tidak mampu berbuat apa-apa mengenai Enakmen-enakmen Jenayah Syariah Negeri”).
●     “The same way the Parliament of Malaysia can actually increase the sentencing capabilities of the Syariah Court, it can also reduce” (“Cara sama Parlimen Malaysia boleh meningkatkan kadar hukuman Mahkamah Syariah, ia juga boleh mengurangkan”).
●     “So what we are calling is for Act 355 to be amended or repealed” (“Jadi apa yang kami desak ialah supaya Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dipinda atau dimansuhkan”).
●     “Of course, the bigger call by JAG is that we are calling for the AG to review all Syariah Criminal Enactments of the States to ensure that they are constitutional” (“Sudah tentu, desakan lebih besar JAG adalah bahawa kami mendesak Peguam Negara untuk mengkaji semula semua Enakmen Jenayah Syariah Negeri-negeri bagi memastikan bahawa enakmen-enakmen ini adalah berperlembagaan”).
●      “If they are not, then they should be repealed” (“Jika enakmen-enakmen ini adalah tidak (berperlembagaan), maka enakmen-enakmen ini hendaklah dimansuhkan”).
Saya tertanya-tanya apa hak Honey Tan sebagai seorang bukan Islam untuk mendesak supaya Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dipinda atau dimansuhkan malah lebih jauh lagi untuk mendesak supaya semua Enakmen Jenayah Syariah Negeri-negeri dikaji semula dan dimansuhkan jika enakmen-enakmen ini adalah tidak berperlembagaan? - HARAKAHDAILY 12/9/2018
Hasil carian imej untuk muka mahathir macam kondom?

13 comments:

Puaka Rimba said...

Nak tanya prof!. Sayur Kangkung ada lagi?. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Dia bukan menyentuh tentang mahkamah syariah tetapi tentang Perlembagaan.

Ini lah peluang PAS pulak bagi hujah supaya Perlembagaan perlu di kemiskinan supaya mengikut Islam.

Jika undang-undang boleh di ubah mengapa Perlembagaan tidak boleh di ubah?

Dan ini lah akibatnya melaksanakan hukum dengan cara yang tidak berhemah..



Anonymous said...

Saya juga tertanya tanya, mengapa semakin ramai `professor kangkung` semkin ramai di Malaysia ini?

SERAKAHDAILY 13/9/2018

Anonymous said...

HARAKAHDAILY UPDATE 8:13AM:13/09/2018

'Sudah masanya tinggalkan Pas'

Hairul Nizam,Pengarah Pilihan Raya Pemuda Pas Selangor menyertai PARTI AMANAH .

SHAH ALAM - Pengarah Pilihan Raya Pemuda Pas Selangor,Hairul Nizam Tohar mengumumkan keluar parti itu dan memilih menyertai Amanah, Isnin lalu. Beliau berkata, keputusan itu diambil berikutan kecewa Pas menjalin hubungan bersama Umno dalam dua PRK yang berlangsung baru-baru ini.

“Desas-desus Pas mahu jalin kerjasama dengan Umno dah lama kedengaran. Bila mereka umum untuk bergabung ketika PRK Dun Sungai Kandis, maka saya merasakan sudah sampai masa tinggalkan Pas.
“Keputusan ini dibuat atas dasar prinsip tidak boleh bersama kemungkaran dan kezaliman, bila Pas semakin akrab serta intim bersama Umno, saya tidak gembira,”katanya.
Bekas Ketua Pemuda Pas Kuala Langat itu berkata, beliau kecewa Pas secara jelas menyokong MCA yang sebelum ini terang-terangan turut menentang hudud.
Katanya, tindakan Pas itu menyebabkan ramai dalam kalangan ahli Pas tidak selesa dengan suasana terbabit dan ia dapat dibuktikan apabila ramai ahli parti itu tidak turun mengundi. “Pas dilihat semakin selesa apabila duduk sepentas bersama pimpinan Umno pada PRK Dun Seri Setia malah secara jelas menyokong MCA yang sebelum ini menentang hudud.
“Saya rasa ramai lagi akan meninggalkan Pas sama ada untuk bersama parti lain atau sekadar duduk diam,” katanya yang menyerahkan borang menyertai keahlian Amanah kepada AR Kamarul Hisham Yeop Hashim.

Anonymous said...

Selepas alMarhum TGNA, pas benar benar hamPAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Haha ha..
meroyan dah. Hina agama macam lidah Kit Siang. kerana yang dayung becanya Madey.
Ha ha ha
Tembak terus

Anonymous said...

anon 8:33AM Kamu Manusia yang tererdayakan diri sendiri! PAS BUKAN AGAMA! PAS ADALAH PARTI POLITIK hamPAS! Ini bukan hina agama, aku hina PARTI hamPAS PAS sbb PARTI hamPAS PAS hari ini MENJAHANAMKAN KEMULIAAN AGAMA ISLAM di MALAYSIA! BERJENAMA ISLAM, BERAKHLAQ JAHILIAH!

“Dan di antara manusia ada yang berkata: Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat; padahal mereka sebenarnya tidak beriman. Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman,padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya. Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran). Dan apabila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab: Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan. Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.”

Surah al-Baqarah ayat 8-12


Anonymous said...

Betul pas bukan agama. Tapi pas berteraskan agama dan kepimpinan pun berteraskan ilmu Islam. Beza dengan lain parti, yang ilmuannya berteraskan liberal dan sekular dan kafirun.
Surah al baqarah tadi menepati dengan ilmuan liberal, sekular dan kafirun. Mereka baca quran tapi berdusta dengan menggunakan persepsi sendiri. Persepsi ini yang merosakkan agama. Contoh guan eng bercakap tentang islam, tentulah tak betul sebab dia sendiri kafir. Sabu cakap tentang islam, tentulah tak betul sebab dia lulusan uitm. Marina lagi tak betul sebab tu sokong lgbt. Mujahid sekadar bidang bahasa arab jer.

Anonymous said...

Prof ni kerja cari makan dgn UMNO-PAS satu aliran dgn Wajdi Jakim akitek pecah PAS dari PR dan lakonan RUU355 dulu. Kena pecat dari UUM melilau nak cari makan baru.

Me gadaikan intelek membela Najib last2 bila berdepan dgn Mahathir yg diam sahaja dah terkicik dan terkencing dlm seluar, gelabah gaban tak cukup nota bermuka2 nak pertahankan pendirian.

Bila dibelakang keyboard bolehlah Dabik dada jadi panel pemikir songsang sesat propaganda Klepto Najib sebaris Riduan Tee, Lokman Adam diJASA.

Anonymous said...

Menyokong amanah lg dahsyat. Amana h penyokong tegar dap. Sanggup jual agama dan bgsa demi jwtan mnteri.
Cuba kita berfikir sejenak. Antara dap dan mca ..parti mna yg lbih kuat menentang islam dan bgsa melayu...?
Klu diambil kira pnyrtaan mlyu dlm dap .sekali pndang dap seolah2 prti yg trbuka. Ttpi jk dilihat secara mendalam dap adalah prti anti melayu dn islam.ini trbukti dgn bbrp tndakan dn cdgan statemen yg diutarakn dap bgtu meruncing membahayakn org2 mlyu dn islam. Bahkn kita mula merasai bhw keistimewaan islam bgsa mlyu dn bumiputra semakin terancam sedangkn perlmbgaan tlh menjamin golongan ini ttpi dap sdg cuba menguburknnya. Kesannya org mlyu akn brtmbah susah dn menderita lebih teruk dr zaman bn dulu. Mca wlupun mnntang hudud ttpi slma in mrka masih menerima dn akur dgn hak2 bgsa mlyu dn islam yg d pruntukkan dlm prlmbagaan.mca blum prnah mncadangkan spy hak2 trsebut dihapuskn brbnding dgn cdngan dn agenda dap.
Oleh hal yg demikian penyokong2 dap yg diketuai oleh amanah merupakan agen dap yg akan membuka lorongan kpd hasrat dn cita2 dap utk malasiankan malaysia mengikut acuan mrka. Pd ms itu d mna kedudukan org mlyu dn islam. Adakah mrka akan msih menjadi dominan dlm ngra ini atau menjadi hamba yg dicucuk hidung olen dap.... berfikirlah secara professional + iman...!!!
Anda akan insaf dn sedar ap akn menimpa pd org mlyu...

Anonymous said...

Apa yg hampasnya...?
Yg kita tahu Penyokong2 parti amanah lah yg HAMPAS.... kerana belot dlm prjuangan islam dn bgsa mlyu. Yg mnjdi tongkat dap...

Anonymous said...

MP PAS mana fhm perlembagaan.

Anonymous said...

mengikut syariat org macam mahatir tak boleh jadi pemimpin..faham ke tak faham//itulah hakikat nya dr segi syariat dah tak layak..dr hakikat dan tasawur islam macan mano??
orang kafir yg hendak menjadi pemimpin pun ada syarat dan hukumnya bukan tak boleh tapi ada kritiria nya bak..angg..boleh faham ke.ni??cuba baca saranan cendikiawan..serta kitab masyhur..yang mjadikan AlQuran/Hadish sbagai rujukan/panduan..berdasarkan ijtihad ulamak dan kias..jika tak ikut perkara basic ni jadilah mcm yahudi yg terpecah kpd 71 hanya satu yg diterima iaitu yg ikut kitab thaurah sbenar,,nasora 72 juga satu diterima yg mjadi ahli injil yg kristian ni tak trmasuk. bible tu ciptaan paderi, so kristian angelis khotalik ni dr gereja bukan agama samawi..islam terpecah kpd 73 satu je terima iaitu ahli sunnah wa jamaah,,yg diiktiraf jumhur ulama..yg lain ??? marilah kita mendalami islam AlQuran/Hadish..ceramah politik shj tak cukup...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails