Wednesday, September 12, 2018

Perangi Rasuah Secara Adil Bukan Terpilih -Prsiden PAS.



FIRMAN Allah:
وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ (188)
“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah. Dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada orang-orang yang berkuasa (pemerintahan dan hukuman) kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan berbuat dosa, padahal kamu mengetahuinya (kesalahannya)”. (Surah Al-Baqarah: 188)
Firman Allah menceritakan Nabi Sulaiman A.S menolak hadiah Maharani Balqis:
وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِم بِهَدِيَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ (35) فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِّمَّا آتَاكُم بَلْ أَنتُم بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ (36)
“Dan (Maharani Balqis) berkata: Bahawa aku hendak mengirimkan hadiah kepada mereka (Sulaiman), kemudian aku akan menunggu apakah balasan yang akan dibawa balik oleh utusan-utusan kita. (35); Maka apabila (utusan pembawa hadiah itu) datang menghadap Nabi Sulaiman, berkatalah Nabi Sulaiman (kepadanya): “Tidaklah patut kamu memberikan kepadaku pemberian harta benda, kerana apa yang telah diberikan Allah kepadaku lebih baik dari apa yang telah diberikan-Nya kepada kamu. (Bukan aku seorang yang memandang kepada pemberian hadiah) bahkan kamulah yang bergembira dengan hanya kekayaan yang dihadiahkan kepada kamu (atau yang kamu hadiahkan dengan perasaan megah)” (36). (Surah An-Naml: 35-36)
Telah disebutkan satu kisah dari Hadis Rasulullah S.A.W:
ورد في الحديث: "عن أبي حميد الساعدي قال استعمل رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلا من الأسد يقال له ابن اللتبية قال عمرو وابن أبي عمر على الصدقة. فلما قدم قال: هذا لكم وهذا لي أهدي لي. قال: فقام رسول الله صلى الله عليه وسلم على المنبر فحمد الله وأثنى عليه. وقال: ما بال عامل أبعثه. فيقول هذا لكم وهذا أهدي لي أفلا قعد في بيت أبيه أو في بيت أمه حتى ينظر أيهدى إليه أم لا. والذي نفس محمد بيده لا ينال أحد منكم منها شيئا إلا جاء به يوم القيامة يحمله على عنقه بعير له رغاء أو بقرة لها خوار أو شاة تيعر..." (صحيح مسلم)
Disebut kisah di dalam Hadis Rasulullah S.A.W. daripada Abi Humaid Al-Saa’idi R.A. katanya: “Nabi Muhammad S.A.W. menugaskan seorang petugas mengumpulkan sedekah (pegawai zakat) daripada kabilah Al-Azad bernama Ibnu Allutbiyyah, (supaya mengurus pungutannya). Apabila dia tiba (menemui Rasulullah S.A.W) bagi menyerahkan hasil pungutannya dia berkata: “Ini yang (ditugaskan kepada saya) diserahkan kepada kamu, yang ini pula dihadiahkan kepada saya”. Tiba-tiba Rasulullah S.A.W. bangun menaiki mimbar dan berucap: “Adakah yang dilakukan oleh petugas yang kami hantarkan, tiba-tiba dia datang berkata: “Ini diserahkan kepada kamu (mengikut ditugaskan kepadaku). Ini pula diberikan (hadiah) kepadaku”. Adakah sekiranya dia berada di rumah bapanya atau ibunya, menunggu sahaja, bukan kerana dia dilantik (memegang jawatannya) diberi juga kepadanya? Demi Tuhan yang diriku berada di bawah kuasa-Nya, tidaklah seseorang itu apabila menerima (habuan seperti itu) melainkan dibebankan (barang yang diterimanya), di atas lehernya di Hari Kiamat nanti. Kalau yang diambil itu unta, ia bersuara unta. Kalau lembu juga bersuara lembu. Dan kalau kambing juga bersuara dengan suara kambing (dibebankan dosa ke atas dirinya dengan harta haram itu)”. (Sahih Muslim)
Beginilah Al-Quran dan Hadis menunjukkan kepimpinan melalui teladan yang sebenarnya. Sehingga menolak apa sahaja nama pemberian yang diberi, bertujuan mempengaruhi orang yang ditugaskan menjadi pihak berkuasa, pemimpin negara, pihak pentadbiran, badan kehakiman dan lain-lain urusan pemerintahan. Apabila pemberian itu bukan sekadar bertujuan hadiah, tetapi ada perkara yang tersirat di sebaliknya bagi mempengaruhi urusan dan keputusan.
Islam mentakrifkan rasuah itu sebarang pemberian yang bertujuan mempengaruhi seseorang yang ditugaskan untuk membuat sesuatu keputusan dalam urusan dunia dan agama, sehingga boleh menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Bukan sahaja boleh membuat keputusan yang salah. Walaupun keputusannya betul pada zahirnya, tetapi dipengaruhi oleh sogokan, menjadikannya tidak ikhlas.
Menunjukkan betapa Islam menentang rasuah dengan sekeras-kerasnya sejak zaman para rasul terdahulu sehingga kini. Bukan sahaja mengikut undang-undang negara, bahkan termasuk perkara agama, hukumnya haram berdosa besar yang dihukum juga terhadap pelakunya selepas meninggal dunia. Seterusnya pada Hari Kiamat nanti sekiranya dia terlepas daripada hukuman di dunia, dia tetap tidak terlepas di Hari Akhirat. Apabila tidak dihukum di dunia dengan hukuman yang adil atau tidak bertaubat dan meminta maaf serta meminta halal daripada orang yang dizaliminya.
Termasuk dalam perkara kesalahan rasuah itu pemberian habuan atau hadiah kepada seseorang pemimpin atau pegawai dengan sebab jawatannya atau kedudukannya supaya mempengaruhi urusannya, kerana ada kepentingan di sebaliknya yang menjadikan seseorang itu tidak berlaku adil terhadap rakyat. Atau tidak istiqamah membuat keputusan, kerana menjadikannya membuat keputusan yang terpilih yang tidak berlaku adil.
Pemberian sebegitu bukan tujuannya hadiah biasa yang dikira perkara sunat yang besar pahalanya, tetapi mempunyai tujuan yang tersirat yang salah di sebaliknya. 
Termasuk juga dalam perkara kesalahan rasuah yang berat hukuman dan besar dosanya mengikut kadar kesalahannya. Menjadikan hukumannya termasuk dalam perkara hukum takzir yang tidak dihadkan secara mandatori. Walaupun hukumannya tepat, sekiranya dipengaruhi juga oleh rasuah itu menjadikannya tidak ikhlas tanpa keberkatan dan pahala. Namun apa yang diterimanya tetap haram juga.

Betapa luasnya kaitan rasuah ini sehingga ia dilaknat ke atas penerima, pemberinya dan orang perantaraan. Sabda Rasulullah S.A.W.:
لعن رسول الله الراشي والمرتشي والرائش) رواه أحمد والطبراني)
“Dilaknat (menjadi celaka tidak mendapat rahmat Allah) terhadap pemberi rasuah, penerima rasuah dan perantaraan rasuah”. (Riwayat Ahmad dan At-Thabrani)
Amalan rasuah boleh merosakkan pentadbiran negara yang menjadi salah satu daripada peranan manusia di alam dunia mengikut ketetapan Allah. Apabila peranannya salah kerana salah lakunya, bukan sahaja merosakkan kehidupan diri manusia bahkan merosakkan alam sekitar, keamanan dan keselamatan.
Apabila pihak yang berkenaan membuat keputusan yang salah dalam kepimpinan, pengurusan, pentadbiran, keamanan, keselamatan dan kehakiman yang menjadikan hilangnya kedaulatan negara dan kehebatan undang-undang.
Berlakunya rasuah bermakna menempah keburukan seperti:
1. Hilangnya keberkatan hidup dalam diri dan keluarga kerana kekayaan yang dikumpulkan melalui rasuah itu tidak memberi apa-apa kebaikan dunia dan akhirat.
2. Amalan soleh daripada harta rasuah itu tidak diterima Allah, sama ada ibadat seperti zakat, haji, umrah, khidmat masyakat dan lain-lain. 
3. Hilangnya maruah diri dan keluarga. 
4. Hilangnya kasih sayang dalam masyarakat.
5. Laknat Allah.

Firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (267) الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (268)
“Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk haram) daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat dan lain-lain), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Sentiasa Terpuji. (267); Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu tidak mengambil yang haram itu). Dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji. Sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripada-Nya serta kelebihan kurniaan-Nya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmat-Nya, lagi sentiasa meliputi pengetahuan-Nya” (268). (Surah Al-Baqarah: 267-268)
Aspek keimanan yang menjadi prinsip dan matlamat hukum Islam membezakannya dengan undang-undang ciptaan manusia, kerana Islam menetapkan dengan tegas bahawa seseorang yang salah lakunya seperti rasuah dan sebagainya, tidak terlepas daripada hukuman. Walaupun dia terlepas di dunia dan paling berkuasa dan berpengaruh di sini. Sehingga menyalahgunakan kuasa dan kedudukannya dapat melangkah kedaulatan undang-undang Allah di alam dunia dan undang-undang ciptaannya sendiri, membolehkannya berbuat salah laku, seperti rasuah dan lain-lain, walaupun nyata salahnya terang lagi bersuluh.
Islam menegaskan ada hukuman di Hari Akhirat, disaksikan oleh alam ghaib perhitungan dosa dan pahala. Firman Allah:
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (65)
“Pada waktu itu Kami materikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan”. (Surah Yaasin: 65)
Maka pihak yang berkuasa memerintah negara yang beriman, wajib bertindak tegas dan adil memerangi rasuah. Jangan sesekali bertindak secara terpilih, supaya tidak diulang bicara pada Hari Kiamat nanti. Adapun kepada yang tidak beriman kepada Allah dan Hari Akhirat tetap tidak akan berbudiman sehingga akhirnya kerana sifatnya tidak bermaruah menjadikannya tiada perasaan malu terhadap sesama manusia.
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 2 Muharam 1440 / 12 September 2018 - HARAKAHDAILY 12/9/2018



16 comments:

Anonymous said...

kapiaq satu derajat lebih tinggi. he is above the inlaw (aka: Tamby Lemois).

Anonymous said...

Pas tak makan rasuah...cuma makan sedekah umno tapi tak ngaku..

Duit untuk bayaran pengurusan negeri kelantan beli kete mewah..

Lobai pas mengada2 jer lebih...

Lobai ni tak puashati bekas adun wanita pas selangor ditahan sprm...makan roti jer..

Pas sifar rasuah dah rosak....

Anonymous said...

Umno bagi derma berjuta2 ade tujuan supaya pas bantu umno menang dgn 3 penjuru..

Rasuah politik tu oooii lobai..
Tapi lobai ade dalil pas di halalkan...tapi malaikat marah pas tak tahu...malaikat enggan pangkah pas..

Anonymous said...

Manifesto HARAPAN tak janji harga petrol RM1.50'

12 Sep 2018, 12:29 tengahari (Dikemaskini 12 Sep 2018, 12:31 tengahari)

A A
Kerajaan tiada rancangan untuk menurunkan harga petroleum sehingga ke paras RM1.50 seliter, kecuali jika harga minyak mentah dunia turun ke paras berkenaan.

Ini kerana kata, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Amiruddin Hamzah manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi PRU14 tidak menyenaraikan perkara itu sebagaimana yang didakwa segelintir pihak.

"Saya mencari di mana RM1.50 (disebut) dalam buku HARAPAN, tetapi tidak ada. Tidak tahulah jika ada pihak yang dalam keghairahan berkempen menjanjikan perkara itu," katanya dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Negara hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan Senator Datuk Ng Chiang Chin mengenai jumlah subsidi minyak yang dibelanjakan dan rancangan kerajaan untuk menurunkan harga minyak ke RM1.50 yang dikatakan dalam manifesto HARAPAN.

Amiruddin berkata jumlah subsidi petrol bagi RON95 dan diesel yang ditanggung kerajaan bagi tempoh Mei hingga Julai lalu adalah sebanyak RM1.667 bilion.

Anonymous said...

Engko sokong Najib yang pakar melanun harta negara tu kenapa ya Tuan Guru Haji Hadi,apakah anda tuli dan buta.

Anonymous said...

PAS tak suka makan rasuah dan tak akan terima rasuah tetapi PAS sedia terima sedekah dari sesiapa saja terutama sedekah UMNO yang besar jumlahnya. kah...kah......kah..........

Anonymous said...

hadi tk layak tulis pasal rasuah.. sehingga kes 90j dilondon selesai dn pas bebas dr tuduhan dedak.

buat masa ni fokus pas hanyalah lgbt.

MakoFSA said...

jgn terpilih2? masa najiblah patut hadi tulis mcm ni. salahguna kuasa dh lama berlaku dlm umno dn kemuncak zaman najib.

hadilah yg terpilih2 menegur keadilan dlm memerangi rasuah.

Anonymous said...

Umno hati-hati jika mahu ‘kahwin’ dengan PAS

Yunus Tasim - September 12, 2018 1:48 PM

Pilihan raya kecil (PRK) Balakong dan Seri Setia sangat menarik perhatian. Bukan yang menang atau yang kalah, tetapi hujah yang digunakan ketika mengulas kemenangan dan kekalahan tersebut.

Yang menang tetap menang dan yang kalah tetap kalah. Walaupun dengan 1 undi. Itulah sistem “westminster” yang kita warisi. Yang kalah harus belajar menerima kekalahan. Yang menang pula jangan angkuh kerana amanah perlu digalas selepas pasca kemenangan itu.

Tetapi mungkin dah jadi budaya Malaysia sejak dulu lagi, “Kurang-kurang bubur lebih-lebih sudu”.

PAS paling cepat bertempik. PAS kata mereka dah berjaya menggandakan sokongan mereka di Seri Setia berbanding PRU14. Pada PRU14, 4,000 lebih dan hilang deposit, di PRK pula 9,000 lebih.

Dr Halimah Ali berterima kasih kepada Umno dan kepimpinannya kerana turun padang membantu PAS mencapai kemenangan berlipat ganda itu. Beliau teruja dengan Pemuda dan Wanita yang bertudung merah meredah hujan untuk memenangkan PAS.

Pengarah pilihan raya PAS Selangor pula menyatakan prestasi yang memberangsangkan itu hasil dari kerjasama yang erat dan efektif bersama Umno.

Anehnya, Halimah menyatakan kerjasama Umno-PAS ini adalah “permulaan” sedangkan umum tahu kerjasama itu dijalin sebelum PRU14. Dan topik ini akan dibawa ke Muktamatr PAS di Terengganu, Oktober ini.

Seharusnya sikap ini membuka mata Umno tentang sikap PAS sebenarnya. Kata orang, kalau nak tahu perangai sebenar, tanyalah pada musuhnya.

Dah yang tahu selok belok luar dalam PAS, tidak lain dan tidak bukan ialah DAP dan PKR yang menjadi rakan seperjuangan mereka sejak zaman Gagasan serta barisan alternatif dulu. Dan yang lebih tahu adalah pemimpin Amanah sekarang yang merupakan bekas pemimpin PAS yang disingkirkan.

PAS terbukti bukan “team player”. PAS sangat individualistik mementingkan diri sendiri. PAS hanya nak jadi ketua, tidak boleh jadi pengikut. PAS hanya nak “power” dan “control”. Itu dakwaan mereka yang pernah berjuang dengan PAS.

Di DUN Sungai Kandis, Umno bertanding. Calonnya orang Melayu Islam ahli Majlis Tertinggi. Tetapi PAS tidak membantu sepenuh hati. Hulubalangnya pun tidak turun berkempen secara “all-out”. Tidak seperti penyertaan Umno di Seri Setia.

Umno kalah teruk di Sungai Kandis. Bukan kerana kekuatan calon dan PKR, tetapi kerana ramai orang PAS tidak keluar mengundi menyokong calon Umno ketika itu.

Tak tahu kenapa. Apakah kerana Umno atau calon Umno itu? Sokongan mereka ibarat tanam tebu di tepi bibir sedangkan pengikut PAS tidak dikerah bersungguh-sungguh.

Begitu juga semasa menjadi ahli komponen blok pembangkang Pakatan Rakyat (PR). Banyak cerita tentang keputusan majlis presiden di veto di luar mesyuarat.

Pernah bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu dihantar ke Mesyuarat Majlis Presiden, tetapi presidennya veto keputusan tersebut setelah timbalan presiden pulang melaporkan hasil mesyuarat.

Klimak kepada kecurangan dan pembelotan PAS terhadap PR adalah apabila PAS meletakkan calon bertanding di DUN Kota Damansara dan DUN Bukit Besi walaupun PR bersetuju dengan pembahagian kerusi DUN dan Parlimen yang menyebabkan Umno menang di kedua-dua kerusi tersebut walaupun jumlah undi PKR dan PAS melebihi Umno.

Banyak lagi kerenah PAS. Sikap pemimpin PAS ini sama sahaja dengan pemimpin akar umbinya. Di peringkat masyarakat, mereka hendak “control” masjid dan menjadikannya masjid medan politik untuk lebai PAS mengindoktrinasi dan pecah-belahkan masyarakat.
Program masyarakat dan bajet peringkat ahli Majlis juga banyak yang dijadikan program parti untuk mempromosi PAS dan ahlinya.

Umno harus berhati-hati jika hendak berkahwin dengan PAS. Perkenalan di Sungai Kandis belum cukup matang dan “perkahwinan” di Seri Setia itu satu yang perlu difikirkan masak-masak walaupun mungkin telah lahir anak yang bernama Halimah.

Jangan jadikan perkahwinan ini perkahwinan mutaah atau “marriage of convenience” yang merugikan Umno akhirnya.

Anonymous said...

Sudah ada penganalisis politik yang mengatakan Umno hanya mendapat kerak dalam hubungan dengan PAS. Yang pasti PAS bukanlah teman yang jujur untuk Umno berbaik dan bekerjasama. PAS akan ceraikan bila mereka tidak perlukan Umno lagi.

Dari PRU14 dan 3 PRK, Umno tidak akan menang melalui kerjasama dengan PAS. Malah merugikan Umno seperti di Terengganu dan Kelantan.

Umno tidak akan menang kalau terus mengassobiyahkan Melayu dan menfanatikkan Islam sempit ala PAS. Dunia berubah, begitu juga Malaysia.

Walaupun teras Umno adalah Melayu dan Islam, Umno harus membuktikan yang Umno itu inklusif berada di garis tengah menjiwai dan mendepani perjuangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

Umno harus menguatkan kembali Barisan Nasional (BN) bersama MCA dan MIC yang baharu. Bukan buang masa dengan PAS. Itu pun kalau Umno hendak terus hidup pada PRU15.

Anonymous said...

Pas bukan boleh dibuat kawan...pru 13 ketika dlam PR pas tikam belakang PKR dengan bertanding 3 penjuru di 7 dun menentang PKR...akibat nye PR kalah angkara pas..

Lobai Pas tuduh calon PKR bukit besi jual pil kuda....islam ker lobai pas?...

Anonymous said...

Apandir tak mau dakwa najib lobai pas tak jumpa ayat sto hadis...jadi.lobai bisu lah.

Anonymous said...

nanti kamu HH juga akan kena dakwa, sekarang bolehlah ceramah lagi....

bunbinban said...

Umno dan pas masing2 cuba pergunakan sesama sendiri. Selama mana Pas berada dlm satu gabungan maka bersedialah utk di khianati. Umno tahu dan masak dgn cara Pas berkawan. Dlm apa keadaan pun, Pas berasa dia layak jadi ketua terutamanya hadi awang. PR tak akan terbubar jika hadi awang di lantik menjadi ketua gabungan dan sepakat mencalonkan dia sebagai Bakal PM. Itu mahu Pas. Tapikan lantak korang la pasumno...korang punya parti...korang nak henjut sama sendiri x kira sapa jantan sapa betina tu korang punya pasal...kahkahkah...baik akar umbi umno maupun pas, masing2 saling tak percaya satu sama lain. Kalau peringkat atasan, lagilah pulak....lebeh2 yg perasan dorang hebat...emmm sapa tu?....kahkahkah...

Anonymous said...

PAS kahwin sejenis dengan UMNO kah kah kah...Sapa GAY tak tahu ler....

bunbinban said...


Jangan bising2 lebai PAS, lebai kulup lagi baik..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails