Saturday, September 15, 2018

Mengapa Pasukannya Lawan Pasukan Azmin? -Rafizi.

Hasil carian imej untuk Rafizi Ramli

Lihat sambungan siri ini..
E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir

E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir

Calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, beliau bertanding melawan penyandang Datuk Seri Azmin Ali dan sekutunya kerana rekod mereka dalam mengecewakan keputusan strategik utama.

Rafizi, dalam satu wawancara dengan Star TV semalam, memetik kecenderungan Azmin sebelum ini untuk bekerjasama dengan PAS, dan juga tentangan kem itu apabila Tun Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai pilihan Pakatan Harapan sebagai calon perdana menteri.

"Kami bertanggungjawab untuk melancarkan Pakatan Harapan," kata Rafizi yang mendakwa Azmin tidak bersetuju kerana merasakan kesatuan dengan PAS akan memastikan jangka hayat PKR, dan "Kami tidak akan 'survived' tanpa undi Melayu".

Begitu juga, tegas Rafizi, apabila mereka mengambil keputusan untuk membawa Mahathir dan BERSATU (ke dalam HARAPAN) dan bersetuju dengan konsensus bahawa beliau menjadi perdana menteri yang ketujuh, mereka seperti (timbalan ketua Wanita PKR) Haniza Talha (Ketua Wanita PKR) Zuraida Kamaruddin dan Azmin tidak bersetuju dengan alasan ia sepatutnya perdana menteri yang muda.

Berikutan berkuburnya Pakatan Rakyat, katanya, Azmin mengekalkan PAS dalam kerajaan Selangor dalam usaha untuk mengekalkan hubungan baik. PAS kalah teruk di Selangor semasa pilihan raya umum ke-14, dengan hanya tinggal satu kerusi.

Empat bulan sebelum pilihan raya umum Mei 9, Zuraida, seorang sekutu utama Azmin, dakwa Rafizi, juga bercakap menolak pelantikan Mahathir sebagai perdana menteri, dan sebaliknya mencadangkan beliau dilantik sebagai "menteri kanan".

Halangan berterusan

Rafizi berkata, halangan seumpama iu oleh kem Azmin "selalu" berlaku dalam tempoh empat hingga lima tahun yang lalu.

"Pada bila-bila masa kita perlu bergerak ke hadapan dengan satu keputusan yang besar, selalu ada pendapat yang berbeza yang mengecewakannya.

"Sekarang kita mempunyai Anwar Ibrahim sebagai presiden parti dan perdana menteri menunggu, kita memerlukan pasukan yang kuat yang bergerak bersama dalam satu arah tanpa terus berpecah." tegasnya.
-malaysiakini

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails