Friday, September 14, 2018

RUU Antiberita Tidak Benar: Langkah PH Gagal



DEWAN Negara hari ini telah menolak pemansuhan Rang Undang-Undang Antiberita Tidak Benar dengan keputusan undian memihak kepada tidak bersetuju undang-undang tersebut dimansuhkan. Keputusan undian sebanyak 21 setuju RUU tersebut dimansuhkan manakala lebih 7 undian yang tidak setuju ia dimansuhkan dan 3 berkecuali.
Ini merupakan langkah pertama PH dalam merealisasikan manifesto PRU sebelum ini dengan berikrar akan menghapuskan akta yang menzalimi rakyat dan undang-undang ‘rimba’ kerajaan terdahulu.
Akan tetapi, undian yang dikeluarkan tidak menyebelahi pihak Pakatan Harapan sekaligus membuktikan langkah yang diambil oleh Kerajaan Pakatan Harapan tidak disokong oleh Ahli Dewan Negara.
Harus ditegaskan bahawa RUU Antiberita Tidak Benar merupakan langkah bijak yang mampu membendung berita palsu hasil perkembangan media sosial. Serta ia mampu melindungi rakyat daripada berita tidak benar malah menghalang agen-agen penyebar fitnah berleluasa. Ia selari dengan kehendak agama yang melarang penyebaran fitnah yang jelas-jelas membawa kehancuran.
Persoalannya, apakah relevannya pemansuhan ini dijalankan? Malah penyebaran fitnah yang berleluasa dek kerana pemansuhan akta ini menyumbang kepada tekanan emosi dan masalah psikologi kepada mangsa.
Oleh itu, keputusan kerajaan PH untuk memansuhkan akta ini langsung tidak relevan malah lebih banyak lagi akta lain yang lebih penting patut dibincangkan.
Sehubungan dengan itu, keputusan yang dikeluarkan hasil daripada undian Ahli Dewan Negara merupakan jalan terbaik yang tidak sama sekali mengetepikan hak rakyat untuk bersuara malah ia mampu mendidik rakyat supaya bersuara secara berasas dan tidak sewenang-wenangnya menyebarkan berita palsu.
Dengan keputusan yang dikeluarkan jelas membuktikan langkah awal kerajaan Pakatan Harapan gagal untuk dilaksanakan dan tidak selari dengan keperluan kehendak semasa.
YB Shaharizukrinain Abdul Kadir
Ahli Parlimen Setiu
2 Muharam 1440 | 12 September 2018 – HARAKAHDAILY 12/9/2018


Mengapa jadi begini? 
Kerana nak jadi PM walaupun terpaksa menjual perjuangan UMNO, sanggup bertuankan DAP, menolak sistem Islam? Hinanya manusia jenis ini..

Hasil carian imej untuk muka mahathir macam kondom?

17 comments:

Anonymous said...

bnayak lagi janji paktan tak mau tunai kerana takut rugiii
amno bagi brim paktan bagi mansuh
pernagai munapik menebal

Anonymous said...

PAS | Ketika isu kerjasama antara PAS dan Umno menjadi tumpuan di Muktamar PAS ke-64 yang sedang berlangsung, Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin menyeru ahli mengambil iktibar kisah pergaduhan dua anjing dan serigala.

Berucap di Muktamar Dewan Pemuda PAS beliau berkata, dua ekor anjing yang sedang bergaduh akan menghentikan pergaduhannya apabila munculnya serigala.

"Dua ekor anjing sedang bergaduh kerana berebut tulang, tiba-tiba datang seekor serigala.

"Kedua-dua anjing tersebut berhenti bergaduh dan bertindak menyerang serigala kerana sedar serigala itu adalah musuh utama mereka.

"Itu anjing pun boleh berfikir. Jadi sekarang musuh utama kita siapa?" katanya.

Terdahulu Hashim berkata, Majlis Syura Ulama bermesyuarat antaranya membangkitkan isu semasa yang dirasakan perlu untuk dibincangkan kemungkinan wujud masalah dalam kerjasama dengan Umno......... Dah gila gamaknya org tua ni. Disamakan PAS dan UMNO dgn anjing . Patutlah tgk muka dia mcm anjing.

Mohammad Azren said...

Tunggulah Penggal baharu. Ahli Dewan Negara yang baru ,pasti selesai masalah. Lobai boleh sabar sikit tak!. Sebenarnya akta ini memberi "advantage" pada pihak yg pemerintah, kekadang dalam kecerdikan ,ada kebingaiannya. Jaga-jaga Ibnu bila menulis tu, jangan sampai menjadi mangsa kebangangan sendiri.Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Ini lah yg dikatakan " mengAnjingkan diri sendiri ". Jangan Lobai jadi seperti Anjing dengan bayang-bayang . Alamat Lobai Malang udah le terlepas makan kenduri, kena kejar Anjing pula. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Anjing tunggang lebai kulup.. yang madey kayuh beca kit siang bosnya.
kerana nak PM terpaksa jadi hamba kafir..

Ha ha ha

Anonymous said...

aku pnyokong ph... tp aku tk setuju ruu tu dihapuskn. ini merugikan ph sgt2.

sepatutnya gunakn cukup2 ruu tu kpd umno pas.. bila pemimpin mereka merapu buat fitnah je guna ruu tu kpd semua yg celupar terutama yg mcm mulut p..k ayam nik amar tu. ckp ikut bontot je.

ph berkuasa patut ketatkn lg ruu tu kpd pembangkang yg suka sebar fitnah. melayu terancam lah..ph sokong lgbt la.. dn byk lg berita tidak benar yg direka puak walaun serban busuk dn puak keris telanjang.

Anonymous said...

berkitabkn kartun bodoh tu ke...

apakah kitab kamu? walaun jwb..kartun beca

kan ini satu kesesatan walaun yg nyata. lukis kartun pastu syok sendiri tgk kartun tu.. dh jd gila babi lps kalah pru n prk.. kalah dan kalah dan kalah lg.

print byk2 kartun tu gsntung kt rumah setiap walaun. mlm jumaat pasang lilin dn letak limau kt kartun tu.

pasni buatlah kartun ayatollah hadi jd pm malaysia sedang tunggang mca. pastu tu walaun ramai2 syok sendiri berangan mcm org biol.

apa nk jd walaun ni.

Abah Turon said...

Jujur kata..PH pun bukan serius sangat Akta Berita TidakBenar ini dimansuhkan.. byk kelebihan bg pihak kerajaan jika Akta ini dikekalkan.

Anonymous said...

Kalo berani cubalah bani hashim sebar berita tak benar...hihihi..

Anonymous said...

Dah ade akta untuk tangani berita palsu...akra ni nak digunakan pleh najib bagi tutup cerita rampakan 1 mdb dan jatuhkan umno...akhirnye jatuh jugak..

Anonymous said...

Bani hasim memang suka khayal dan kartun.

Anonymous said...

Pas srigala tak bergigi..

Anonymous said...

2 ekor anjing tu pas dan umno. serigala tu lgbt yg pasumno dok rasa mngancam melayu dn islam sekarang.

tiba2 dtg jejaka tampan pemburu profesional tembak anjing2 dn serigala itu. berterabur haiwan2 tak berguna tu semua..asyik buat bising saja.

pemburu tampan itu ialah pakatan harapan. seorang insan dn bukan haiwan.

ternyata ulamak pas adalah ulamak2 bidang penternakan haiwan.

Mohammad Azren said...

Reka lagi fitnah banyak2,lawan Ibnu Hasyim.. ajar doa..

Anonymous said...

Kahkahkah... pot pet pot pet.. macai PH berhujah.

Kalau tak takut kenapa PH beria ia nak mansuhkan RUU tu... sebab mereka sedar RUU ni akan bakal menjerat dan makan diri tapi macai membebel tunjuk hero.

Sekarang ni yang kecoh melalak menuduh dgn pelbagai tuduhan terhadap PAS dlm blog ni dah cukup bukti ker..? Atau sekadar hearsay tapi dipercayai olh macai PH.

Isu tuduhan Najib songlap 2.6b dari 1MDB, Najib dah dedahkan sumbernya dan segala dokumen berkaitan bukti bahaea wang tersebut bukan diambil dari dana 1MDB.

Sebelum perbicaraan PH dan kalah dgn Najib... bertambah bacul tangkap Shafie... 2 kali kalah dah.

Macai PH kembar seiras macai BN... otak kecut dan super bendul.. jenis kalau letak kerbau pendek jadi calon pun mereka akan undi asalkan ianya calon dari PH.

Disebabkan otak dah kecut.. macai PH berhujah ikut emosi tanpa fakta dan tuduhan melulu.

Anonymous said...

Ibnu Hasyim di pihak yang benar.

[Anonymous said...
Kalo berani cubalah bani hashim sebar berita tak benar...hihihi..
September 14, 2018 at 10:50 PM ]

Memang Ibnu Hasyim sebar berita benar. yang sebar fitnah tak benar itu geng2 penentang beliau.

Anonymous said...

sokong.. berita dr ibnu semuanya benar2... lucah belaka.

anu akn keras mmbacanya walaupun ia berita tidak benar.

anu akn tetap keras walaupun tidak melihat foto2 seksi kiriman ibnu.

anu dan ibnu berpisah tiada.. bagai aur dgn tebing.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails